Hlavní obsah

Místo výroby Škody Superb a VW Passat znovu nejisté

Foto: Škoda Auto
21. 10. 2019

Jsou to pouhé dva týdny, co Volkswagen slavnostně oznámil, že konečně vybral místo, kam se bude stěhovat výroba Škody Superb a Volkswagenu Passat. Stalo se tak po dlouhém výběru a zvažování mnoha alternativ a jejich výhod a nevýhod. Ve hře bylo kromě Turecka ještě Bulharsko, Rumunsko a Srbsko.

Článek

Vítězně z toho však nakonec vyšla turecká Manisa, město asi 40 km vzdálené od Izmiru na západním pobřeží. Volkswagen tu chtěl investovat 33 miliard korun a postavit továrnu, která by od roku 2022 produkovala 300 000 passatů a superbů ročně a přinesla tak práci 5 000 lidem. Nyní však své rozhodnutí musel pozastavit.

Na vině je aktuální politická situace v Turecku, přesněji kontroverzní vojenská operace turecké armády na syrském území. Politická, ekonomická i sociální nestabilita ovlivňuje celou zemi a vedení VW logicky přehodnocuje, zda by přece jen nebylo vhodnější umístit novou klíčovou továrnu do klidnější části kontinentu.

To dává druhou šanci Bulharsku, Rumunsku a Srbsku, aby obnovili jednání se zástupci automobilky a nabídli jim výhodnější podmínky. Rosen Pleniev, bulharský nevládní zástupce pro automobilový průmysl, se nechal slyšet, že je vláda připravena zdvojnásobit pobídky pro VW z částky 135 milionů eur na 260 milionů. „Bulharsko připravilo úžasnou nabídku, která nabízí maximum v rámci zákonů Evropské unie,“ dodal Pleniev.

„Otevřeli jsme nová jednání s koncernem Volkswagen,“ potvrdil ministr obchodu Stefan Radu Oprea zájem Rumunska o investice VW. V Rumunsku již nyní sídlí Dacia a továrnu tu má i Ford, takže moc dobře ví, jaké ekonomické výhody přináší přítomnost velké automobilky v zemi.

Velkou příležitost v nastalé situaci vidí i Srbsko a jistě udělá vše pro to, aby si zmiňovanou příležitost nenechalo utéct. „Investice Volkswagenu by pomohla stabilizovat celý region,“ potvrdil Marko Cadez, ředitel srbské obchodní komory. A dodal, že výhodou pro VW by byl dostatek kvalifikované pracovní síly – Srbsko totiž není součástí EU a pracovníci tak nemohou využít volného mezinárodního pohybu.

Vedení koncernu Volkswagen tak čeká další těžké rozhodnutí, ale vstřícné nabídky soutěžících zemí jim ho nejspíš výrazně ulehčí.

autowebAUTOWEBaUtOwEb

Reklama