Hlavní obsah

Jedete autem na hory? Tyhle věci si před cestou radši zkontrolujte

Foto: Shutterstock

Auto na cestě do hor – klidná scéna, která však připomíná, že zima chyby neodpouští.

Cesty na hory patří k nejhezčím zimním zážitkům, které však dokážou potrápit i zkušené řidiče. Ze všech stran jste už určitě slyšeli mnoho doporučení, na co si dát při cestě na hory pozor. Kromě standardní zimní výbavy je dobré se zaměřit i na několik dalších citlivých míst vašeho automobilu. Pojďme si je všechny rozebrat.

Článek

Zimní dovolené na horách jsou specifické tím, že auto zpravidla dlouho stojí v mrazu na jednom místě. Leckdy s ním jen přijedete k hotelu či horské chatě a celý týden s ním nikam nejedete. A to je úskalí, na které je potřeba vůz pořádně připravit. Nejde tedy jen o to na hory dojet, ale také z nich po týdenní dovolené odjet zpátky.

Kvalitní zimní pneumatiky

Ano, tuto zásadu jste slyšeli zcela jistě už stokrát. Bez kvalitních zimních pneumatik do hor raději nevyrážejte. Kromě hloubky dezénu si na pneumatikách před zimou zkontrolujte i jejich stáří, zhruba po pěti letech totiž gumy ztrácejí na kvalitě, tvrdnou, a zhoršují se tak jejich jízdní vlastnosti. Minimální hloubka dezénu u zimních pneumatik musí být alespoň 4 mm, u vozidel nad 3,5 tuny musí být hloubka alespoň 6 mm.

Foto: Continental

Hlubší dezén pneumatiky zajišťuje lepší přilnavost a stabilitu.

Jak je pneumatika stará, můžete jednoduše vyčíst na jejím boku. Informace bývá uvedena v podobě čtyř čísel v oválném rámečku, přičemž první dvě číslice označují týden v roce a druhé dvě rok výroby. Pokud tedy na boku vaší pneumatiky najdete čísla 2815 znamená to, že pneumatika byla vyrobena v 28. týdnu roku 2015.

„Zimní“ dopravní značky

Na silnici v horských oblastech vás může zaskočit i přenosná značka C15a „povinná zimní výbava“, za kterou musíte mít nasazené zimní pneumatiky vždy, bez ohledu na počasí a dobu. Většinou jsou tyhle značky na některých silnicích na horách a také na hlavních tazích a dálnicích vedoucích ve vyšších polohách, typicky na D1 na Vysočině.

Foto: Ministerstvo dopravy

Značka C15a Povinná zimní výbava

Sněhové řetězy

Na cestu do vysokých horských oblastí je vhodné a někdy dokonce i nutné použití sněhových řetězů. Těch existuje několik - třeba ocelové, chemické nebo textilní. Každý typ má své plusy a mínusy, každý se hodí na něco jiného. Pokud nejezdíte do hor často, vyplatí se vám použít textilní variantu. Řetězy jsou lehce skladovatelné, méně hlučné než ocelová varianta a jejich nasazení je jednoduché. Jsou však vhodné jen pro občasné výjezdy, protože jejich životnost je velmi krátká.

Ocelové řetězy patří mezi nejúčinnější variantu sněhových řetězů vůbec. Vybírat můžete podle ceny, účinnosti nebo náročnosti instalace. Takovou střední cestou jsou kovové řetězy s příčkami, které se na běhounu kříží. Při brždění dodávají dostatečnou stabilitu, jsou pohyblivé a dobře přilnavé. Montáž je snadná a řetěz na kolo nevyvíjí tolik vibrací. Jejich cena je oproti řetězům s šikmou stopou a žebříčkovými řetězy průměrná.

Palivo a zimní nafta

Foto: Shutterstock

Filtrovatelnost zimní nafty se pohybuje v rozmezí -10 až -40°C.

Tahle část je věnovaná hlavně řidičům dieselových aut. Je důležité, abyste měli ve voze při cestě na hory natankovanou tzv. zimní naftu. Ta je totiž uzpůsobená nízkým teplotám a nehrozí u ní, že v mrazu ztuhne a ucpe palivový filtr. Pokud s autem přes rok běžně jezdíte, v lednu či únoru ji už natankovanou jistě budete mít, pokud ale rádi vyrážíte na hory za prvním sněhem, rozhodně na to nezapomeňte.

Od 1. října do 15. listopadu a na jaře od 1. března do 15. dubna, se prodává nafta třídy D s filtrovatelností -10°C a v zimě, konkrétně od 16. listopadu do 28. února, se prodává zimní nafta s filtrovatelností -20°C. Připlatit si můžete i za variantu, která má hodnotu průchodnosti palivovým filtrem až -40°C.

Baterie a startovací kabely

Foto: Shutterstock

Baterie v autě je dalším komponentem, který je citlivý na mráz. Pokud je autobaterie již staršího data, může se stát, že její životnost skončí právě během vaší zimní dovolené. Přibalte si proto raději s sebou startovací kabely nebo cestovní startovací stanici s dostatečnou kapacitou. Nejlepší jsou startovací kabely s větším průměrem, startování je s nimi snazší. Na to, jak zapojit startovací kabely, jsme se zeptali Cyrila Mladenova ze společnosti Global Auto.

Červený kabel připojte nejdříve k plusu vybité baterie, pak k plusu nabité baterie, ideálně aby u druhého auta běžel motor. Pak černý kabel připojte k minusu nabité baterie, a následně ho připojte na kostru startovaného auta. Většina vozidel už má vhodné místo označené a dobře přístupné.
Cyril Mladenov ze společnosti Global Auto

Smetáček, škrabka a lopatka

Foto: Shutterstock

Omést ze svého auta sníh před jízdou by měla být samozřejmost. Nejen, že dobrý výhled je podmínkou bezpečné jízdy, je to ale i slušnost a ohleduplnost vůči ostatním řidičům. A v neposlední řadě to ukládá zákon. Smetáček, škrabka na led a lopatka tedy v autě v zimě nesmí chybět.

Provozní kapaliny

Foto: Shutterstock

Provozní kapaliny bývají často před zimou opomíjeny, přitom dokáží zadělat na pořádné problémy. Taková špatně zvolená chladicí kapalina může v zimě způsobit škodu jdoucí až do desetitisíců korun. Chladicí kapalina, ale i třeba voda do ostřikovačů, by měla být v zimním období v autě taková, aby dostatečně odolala mrazu. Ideální hodnotou naředění chladicí kapaliny je -30 °C až -36 °C. Právě v té chvíli poskytuje pro naše podmínky dostatečnou ochranu a také tu správnou viskozitu a teplosměnnost. Jednou za čas je také dobré chladicí kapalinu vyměnit, protože časem ztrácí některé své vlastnosti, a nechrání tak spolehlivě motor. Pokud ji budete jen dolévat, držte se vždy stejné barvy kapaliny a nepřesahujte risku s označením maximálního množství.

Připravili jsme pro vás také články o tom, co dělat při nehodě, jak jezdit když nasněží a jak bezpečně převážet lyže v autě:

Načítám