Hlavní obsah
záhlaví
Hlavní obsah

10+1 pravidel, jak jezdit, když nasněží tak jako nyní

Foto: Shutterstock/llaszlo

Jízda na sněhu nemusí být nutně stres. Ba právě naopak. Jen musíte vědět, co a proč děláte!

9. 2. 2021

Když jsem jel včera ráno do Prahy, uvědomil jsem si, kolik lidí zapomnělo řídit na sněhu. Několik aut v příkopě, horké chvíle na křižovatkách i v koloně, zbytečně vyhrocené situace. Je čas na malé opakování.

Článek

Vzpomínáte, jak nasněžilo v pátek před necelými třemi týdny? Byl jsem se svým třicet let starým BMW E30 318is jezdit v Mostě na zasněženém okruhu a byla to velká paráda. Lehké auto, točivý motor, samosvorný diferenciál a dobré zimní pneumatiky jsou zaručeným receptem na celou hromadu zábavy. Když jsem se ale po obědě vracel domů po okreskách s vyjetými kolejemi a pak jsem najel na rychlostní silnici, kde byla prosolená břečka, bylo po radosti.

Foto: Shutterstock / JakubD

Ani v moderních autech vás chytrá elektronika nutně nezachrání

Uvědomil jsem si totiž, jak těžké je řídit staré auto po normálních silnicích rychlostmi, které řidičům v nových autech přijdou jako úplně standardní. ESP, ABS, vyhřívané sedačky a volanty, celá hromada airbagů… To všechno dělá svoje. A držet s nimi tempo sice šlo, ale musel jsem se opravdu snažit. A když jsem pak několik zatáček projížděl smykem, spíš z donucení, než že bych úplně chtěl, všiml jsem si, jak to ostatní řidiče děsí.

Nová auta se zkrátka řídí snáz a to je pro většinu řidičů dobře. Jenže pak zapomínají na to, že řízení je hlavně o fyzice, a ta platí pro všechny. Jiná je jen rychlost, ve které ten problém nastane. Takže jaká jsou ta pravidla pro jezdění na sněhu?

1. Každé auto je jiné

Jinak se na sněhu chová třicet let staré sportovní BMW, moderní SUV a třeba desetiletá malá nákupní taška. Abychom popsali chování jednotlivých koncepcí, potřebovali bychom o hodně víc místa a tohle jsou rychlé rady pro všechny. Myslete tedy na to, že každé auto je jiné, stejně jako jsou rozdílné schopnosti řidičů, se kterými sdílíte silnici. Vyzkoušejte si chování svého vozu někde v ideálních podmínkách, v nejhorším stačí i větší parkoviště. Jak brzdí, zatáčí, jakou má setrvačnost a jak se chová, když sepne ABS nebo ESP.

2. Sundejte si bundu a rukavice

Stejně jako neřídíte v přezkáčích, tak byste neměli řídit ani v tlusté bundě a v rukavicích. Ztrácíte totiž nejen cit v ovládání auta, ale má to negativní vliv i na jistotu a rychlost, s jakou dokážete reagovat na krizové okamžiky.

V případě nehody pak tlustá bunda omezuje správnou funkci bezpečnostních pásů, a jak se zmáčkne, tak najednou jste blíž explodujícímu airbagu, který proti vám letí rychlostí 270 km/h.

3. Technika pohledu

Je jedno, jestli jedete na závodním okruhu nebo na zasněžené okresce, ale technika pohledu je pořád klíčová věc pro správné ovládání auta. Zapamatujte si jednou pro vždy, že „kam koukáte, tam jedete“. Když budete koukat na svodidla, strom v zatáčce nebo na auto, co jede proti vám, zvyšujete zbytečně riziko, že přesně tam narazíte. I když máte za volantem horkou chvilku, koukejte dál na silnici na volné místo, kam můžete jet.

4. Vyvarujte se prudkého brzdění a zatáčení

Bez ohledu na to, jaké auto řídíte, tak platí, že byste se měli vyvarovat prudkého brzdění a zatáčení, ale platí to i pro přílišnou akceleraci. Řiďte jemně, vnímejte auto, „poslouchejte“, co vám říká. Když prudce trhnete předními koly ve vyhýbacím manévru, snadno ztratí na sněhu či ledu trakci a auto se sune nekontrolovatelně vpřed. Když prudce brzdíte v autě, co nemá ABS, zablokujete na kluzkém povrchu kola a auto se stává neřiditelným. A když prudce přidáte plyn, může se stát, že se auto nerozjede, ale zahrabe.

Ideálně to vypadá tak, že řídíte, jako byste tančili waltz. Jemně a klidně. Volantem neškubejte, neperte se s autem. Brzděte pod hranicí ABS a plyn přidávejte tak, abyste neaktivovali protiprokluz.

5. Myslete na to, po jakém jedete povrchu a jaký je profil silnice

Stačí, abyste jeli z mírného kopce, a na sněhu může být brzdná dráha o celé metry delší. Moderní auta váží minimálně 1,4 tuny a setrvačnost hraje proti vám. To samé platí i v zatáčkách. To, že máte SUV s pohonem všech kol, automaticky neznamená, že můžete jet v zatáčce rychleji, protože o co je větší váha auta, o to větší je odstředivá síla, která na něj působí.

Vnímejte nejen silnici jako takovou, ale i okolní prostředí. V úvozech a v lese bude větší riziko námrazy, na otevřených prostranstvích zase mohou být sněhové jazyky.

6. Předvídejte, držte si vzdálenost od auta před vámi

Pokud se při jízdě na suchu doporučuje pravidlo dvou vteřin, pak na sněhu ho klidně zdvojnásobte. Jinými slovy – držte se dál od auta před vámi, ať máte dostatek času zabrzdit nebo se mu vyhnout. Až to jemu ujede na ledu, vám by se to stát nemělo.

Malujte si v hlavě ty nejčernější scénáře. Až krizová situace skutečně nastane, tak se neleknete, protože jste na ni byli připraveni. Nejhorší je ten moment překvapení, ve kterém drtivá většina lidí na okamžik strne. A když ten okamžik trvá třeba vteřinu, tak to znamená, že v rychlosti 90 km/h ujedete vzdálenost 25 metrů a ve 130 km/h dokonce 36 metrů!!!

7. Udržte auto v pohybu

Pokud to jen trochu jde, tak nezastavujte a udržujte na sněhu auto v pohybu. Auto, kterému se otáčí kola a jede vpřed alespoň minimální rychlostí, se totiž dá pořád řídit. Když zastavíte, může se v tom nejhorším případě auto začít sunout, v tom lepším můžete mít problémy se opět rozjet.

Foto: Shutterstock/Thomas Dutour

8. Pokud máte v autě zimní jízdní režim, tak ho aktivujte

Máte moderní auto, které disponuje různými jízdními režimy? Pak při jízdě na sněhu aktivujte ten zimní! Upraví režim řazení automatické převodovky, přenastaví ESP i ABS, ale třeba i upraví nastavení aktivních tlumičů nebo zjemní reakce plynu.

Většina novějších aut má pak alespoň kontrolu trakce a stabilizační systém – pro normální jízdu je nevypínejte.

9. Držte volant oběma rukama

Tohle je absolutní základ za všech okolností, ale na sněhu to platí obzvlášť. Obě dvě ruce na volantu a v poloze tři čtvrtě na tři vám totiž dodají jistotu a cit v ovládání auta.

10. Dejte si rezervu, mějte v autě rezervu

Pokud musíte být někde včas a sněží nebo má začít sněžit, tak vyrazte včas, ať nemusíte zbytečně pospíchat. Stres a zbytečná rychlost způsobují chyby. Když nestíháte, zastavte, zavolejte a omluvte se. Lepší přijet později než vůbec.

Táta mi vždycky říkal, ať mám v zimě vždycky paliva jak v letadle, tedy i na cestu zpět bez potřeby tankování. Myslete na to, že nechcete, aby vám někde ve vánici došla nafta, ono naštve, i když máte málo kapaliny v ostřikovačích. Hodí se i něco k pití a něco malého k jídlu

Dobrá rada nakonec: Když se na to necítíte, tak nevyjíždějte

Reklama

Sdílejte článek