Hlavní obsah

Jak jezdit v podzimních plískanicích? 7 základních pravidel

Foto: Shutterstock / JakubD

Dejte si, prosím, pozor, aby to při prvním mrazíku či někde na listí neskončilo takhle…

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Říká se, že neexistuje špatné počasí, jen špatné oblečení. A podobné je to i s řízením v podzimních plískanicích. Déšť. Mokré listí. Mlha. Vytahané bláto na silnici. To všechno jsou naprosto běžné věci, součást všedních dní. Stejně jako sucho a sluníčko, samozřejmě. Je to zkrátka jen další faktor v tom, co přece všichni umíme (a většina lidí si myslí, že to umí velmi dobře), a tím není nic jiného než řízení. Takže jak správně jezdit v podzimních plískanicích?

Článek

Jestli bych vám měl dát jednu základní radu, jak se chovat v tomhle psím počasí, pak by to nebylo nic jiného, než abyste své auto ovládali jemně a citlivě. Když teploty začnou padat dolů, bývá silnice často mokrá, spadané listí je rozježděné, a tak se stává vaším největším nepřítelem zbrklost. Ta může za to, že skončíte v zatáčce v zoufalé nedotáčivosti nebo zbytečné přetáčivosti, že pošlete auto do škarpy jen, co chytnete aquaplaning, nebo že vyletíte ze silnice, ani nevíte jak.

Ruku v ruce se zbrklostí jde samozřejmě ruku v ruce i rychlost, s jakou se po silnici pohybujete, protože spousta lidí jede pořád stejně rychle. Kdysi jim totiž v autoškole řekli, že na dálnici se jezdí sto třicet a na okreskách devadesát. Druhým extrémem je pak samozřejmě skupina, která při prvních kapkách nebo chuchvalci mlhy zabrzdí a dál pokračuje rychlostí chůze.

Foto: Shutterstock

Pozor si dávejte na okreskách, ale i na dálnici

Je však jedno, do jaké skupiny patříte, pokud máte na autě pneumatiky, co byly vyrobeny za krále klacka nebo jsou sjeté až na zákonné minimum. Za tu dobu, co učím lidi řídit, jsem si již dávno ověřil, že pneumatiky by neměly být starší pěti let a že minimální hloubka vzorku by neměla být nižší než dva milimetry (u letních pneumatik). Na suchu a v létě je to jedno, na mokru a studené silnici to je sakra rozdíl. Na sněhu je pak nutností buď zimní, nebo alespoň celoroční pneu, i u nich se ale bavíme o maximálně pětiletém stáří a hloubce vzorku minimálně 3 mm.

Zde je sedm zásad pro jízdu v podzimních (a zimních) plískanicích!

1. Mokré spadané listí klouže jako led

Spadané listí je skvělou kulisou na efektní fotky, ale když zaprší a stane se z něj takové to blátíčko, klouže to na něm jako na ledě. Může vás překvapit jak na krajích silnice, tak i na jejím středu, když se rozhodnete zkrátit si zatáčku. Když vám uklouznou přední kola v zatáčce, tak v žádném případě nezačněte točit ještě víc, ale naopak lehce povolte, zkuste přibrzdit a začněte zatáčet, až když přední kola chytnou grip. Když potřebujete brzdit ostře, pak se spolehněte na ABS.

2. Bacha na ranní námrazu

Na sněhu jezdí všichni automaticky opatrně, ale když je mrazivé ráno a silnice zdánlivě suchá, spousta lidí jede jako vždycky. Ranní námraza, černý led nebo vlhkost v místech, kam moc nesvítí sluníčko, už ale vytrestaly spoustu sebevědomých řidičů.

Tady platí hlavně zlaté pravidlo o předvídavosti. Buďte hlavou i očima pořád pár metrů před autem, nenechte se překvapit na silnici, kterou dobře znáte, a na neznámé silnici si dávejte o to větší pozor.

3. Víte, co znamenají červené patníky?

Víte, že v zatáčce mezi keři, kam nesvítí slunce, to bude klouzat? Víte, že to může klouzat na mostě? A víte, že modré patníky a modré odrazky nalepené na silnici označují místa s možnou námrazou? Fajn. Ale co jsou tedy ty červené patníky?

Na kurzech jízdy na okreskách jsem ještě neměl nikoho, kdo by to věděl!

Vyhláška č. 294/2015 Sb. praví: „Sloupky v červené barvě vyznačují vyústění účelové komunikace na jinou pozemní komunikaci.“ Přeloženo do normální mluvy – jsou to výjezdy z pole či z lesa. Takže co tam bude? Ano, bláto a bordel a bude to tam klouzat! Dejte si na to pozor.

Foto: Bridgestone

Brzdná dráha na mokru se prodlužuje až o dvojnásobek. Pokud máte mizerné obutí, pak může vaše cesta k zastavení trvat mnohem déle

4. Při aquaplaningu a na sněhové břečce nebrzděte

Když chytnete aquaplaning nebo když přejíždíte koleje v rozježděném mokrém sněhu, držte volant rovně, nebrzděte, a když budete mít pocit, že se vám auto pod zadkem ztrácí, vyšlápněte spojku, nebo v případě automatu lehce a zvolna uvolněte plynový pedál. Tenhle jednoduchý trik vám ušetří spoustu starostí, auto se srovná a pokračuje vpřed jen svou kinetickou energií, a vy tak zabráníte smyku.

Teprve až se kola zase takzvaně chytnou, tak můžete začít zatáčet. A zbytečně nepokoušejte svoje štěstí.

5. Mlhovky jsou do mlhy

O správném použití mlhovek jsme psali už několikrát, naposledy v lehce infarktovém článku Mlhovky! Každoroční téma, která nám způsobuje srdeční kolaps.

Mlhovky používejte opravdu jen v mlze, případně za silného deště. Stejně jako si průběžně kontrolujete rychlost a stav paliva, tak si i kontrolujte, jestli jste omylem nezapomněli rozsvícenou zadní mlhovku, když jste přijeli do města a stojíte v koloně, nebo když už je dávno po mlze.

6. Používejte (správně) dálková světla

Ještě, než se k tomu dostanu… Prosím, přepněte si v této době denní svícení na potkávací světla. Jen tak budete mít jistotu, že jste za šera, nebo při jízdě ve městě ve světle pouličních lamp dobře viditelní i pro ostatní řidiče. Děkuji.

Co se správného používání dálkových světel týče, tak se hlavně nebojte je použít vždy, když to jde. Opravdu, někteří řidiči trpí až fobií z toho, že by někoho oslnili, a tak je nepoužívají pro jistotu vůbec. Sviťte s nimi, nebojte se toho, jen je prostě zhasněte vždy, když je auto v protisměru, ve městě nebo když stojíte na železničním přejezdu. Používejte zkrátka zdravý rozum.

7. Vyměňte si stěrače

Už mnohokrát se prokázalo, že za deště je při použití stěračů viditelnost z auta horší o nějakých dvacet až třicet procent. Myslete na to. A myslete i na to, že stěrače byste měli vyměnit klidně i jednou za rok, je to spotřební věc. Když už začnou dělat šmouhy, nebo dokonce škrábat okno, je už pozdě.

Foto: Shutterstock / koonsiri boonnak

Déšť, špatné stěrače a nízké sluníčko nebo oslňující auto v protisměru mohou být doslova smrtelnou kombinací

Za deště taky nezapomeňte na použití klimatizace, která zásadním způsobem zabrání mlžení čelního okna. A když už jsme u toho čelního okna… Pokaždé, když ho myji zevnitř, jsem překvapený, jak ten jemný film může zhoršit výhled z auta. Dělejte to pravidelně.

A když je sluníčko hodně nízko, okno čisté, stěrače v pořádku a pořád mizerně vidíte… Nemá to čelní okno čistě náhodou už ty nejlepší roky za sebou a nechtělo by vyměnit?

Reklama

Načítám