Hlavní obsah

Mercedes-Benz GLA, novinka mezi prémiovými kompaktními SUV

Foto: Mercedes-Benz
12. 12. 2019

Německá automobilka Mercedes-Benz představuje další přírůstek do své SUV rodiny v podobě kompaktního modelu GLA. Na jeho příkladu perfektně uvidíte, jak funguje byznys prémiových značek s navyšováním objemu produkce prostřednictvím zvyšování počtu variant – jde totiž o pátý přírůstek do rodiny modelů třídy A.

Článek

Nevěříte? Tak si to pojďme přepočítat – první byl hatchback třídy A, který následoval sedan třídy A, k nim pak přibyla sourozenecká dvojice CLA (elegantnější sedan alias „čtyřdveřové kupé“) a CLA Shooting Brake („neříkej mi kombík!“). A nyní je tu GLA, osmé SUV v nabídce Mercedesu (ty už si vyjmenovávat nebudeme, to bychom tu byli do zítra).

Jak už jste jistě pochopili, technický základ má shodný se svými sourozenci – motor vpředu napříč a pohon předních nebo všech kol, přední náprava McPherson a zadní čtyřprvkové zavěšení, přičemž kola mohou mít rozměr 17 až 20 palců.

Rozměrově je GLA také prakticky stejné jako hatchback (nabízí tak více místa nad hlavou a na zadních sedadlech pro nohy než předchozí GLA), akorát je o 171 mm vyšší – část z toho rozdílu připadá na větší světlou výšku s hodnotou 143 mm (o 9 mm více než předchůdce). To znamená, že si s ním můžete troufnout do terénu!

I když to nebude ostrý off-road jako s poctivým teréňákem třídy G, jak jistě chápete. Přesto jeho chytrý permanentní pohon všech kol 4Matic dokáže při jízdě plynule měnit rozdělení točivého momentu (podle zvoleného jízdního režimu i aktuální situace) z výchozího 80 : 20 ve prospěch předních kol až po vyvážených 50 : 50. Všechny čtyřkolky budou navíc standardně vybavené balíčkem „Off-road Engineering Package“, který vám usnadní průjezd terénem díky off-roadovým jízdním režimům, omezovači rychlosti jízdy ze svahu, speciálnímu režimu pro LED světla a informačnímu displeji infotainmentu, kde přesně uvidíte, co se pod koly vozu děje.

Technologie jsou ostatně pro GLA velkým tématem (jako pro každé nové auto) – v útulném interiéru najdete infotainment MBUX se dvěma až 10“ displeji (s online funkcemi, hlasovým ovládáním a navigací s rozšířenou realitou), barevný head-up displej a ambientní osvětlení, k tomu dlouhý seznam jízdních asistentů (adaptivní tempomat, vedení v pruhu, čtení značek s inteligentním omezovačem rychlosti a spoustu dalších). Novinkou je funkce pro automyčku, která sklopí zrcátka, zavře boční a střešní okna, stěrače schová pod kapotu a klimatizaci přepne do režimu recirkulace vzduchu.

Co se nabídky motorizací týče, zpočátku budou k dispozici pouze dvě verze: základní GLA 200 pohání 163koňový čtyřválec 1,3 l (standardně spojený se sedmistupňovým dvouspojkovým automatem), nad ním je pak až rychlé GLA 35 AMG s 306koňovým dvoulitrem (stejný jako má A 35 AMG, kterým jsme se už svezli). Postupně dorazí i další benzinové a dieselové pohonné jednotky včetně úsporného plug-in hybridu GLA 250e EQ (motor 1,3 l + elektromotor s celkovým výkonem 220 koní, který ujede na elektřinu přes 60 km) a brutálně rychlého GLA 45 AMG s výkonem 421 koní.

Předpokládáme, že se teď u Audi, BMW a Land Roveru začali třást strachy, protože jsou prodeje jejich Q3, X2 a Evoque ve velkém ohrožení. GLA totiž přijíždí v plné formě a má potenciál stát se nejen nejprodávanějším autem z pěti sourozenců třídy A, ale nejprodávanějším autem tohoto segmentu vůbec. Na evropský trh dorazí už na jaře 2020, takže se můžete začít těšit a pomalu sondovat situaci u dealerů. Měli byste také vědět, že do té doby bude mít Mercedes opravdu velké slevy na současnou (a vůbec ne špatnou) generaci.

autowebAUTOWEBaUtOwEb

Reklama

Sdílejte článek

Seznam.cz zavádí tlačítko Líbí se

Dejte redakci i ostatním čtenářům vědět, jaký obsah stojí za přečtení.

Články s nejvyšším počtem Líbí se se budou častěji zobrazovat na hlavní stránce Seznamu a přečte si je více lidí. Nikomu tak neuniknou zajímavé zprávy.