Hlavní obsah

Testy: BMW X2 xDrive20d – sportovní kupé trochu jinak

Foto: Jakub Deml

Nevypadá úplně jako kupé, ale něco z jeho sportovního ducha v sobě má

23. 1. 2019

Ano, máte pravdu, tohle je jen další zbytečný crossover, který z praktického hlediska nedává smysl. Jsou auta prostornější, praktičtější, pohodlnější a také sportovnější i pohlednější. Jenže X2 v sobě má určitou přitažlivost a z jistého, velmi specifického úhlu pohledu smysl dává. Nápovědou pro pochopení X2 jsou znaky automobilky na C-sloupcích – vzpomenete si, které starší BMW je mělo?

Článek

Nebudu napínat vaši paměť, tenhle krásný designový prvek se poprvé objevil na modelu 3200CS (1962-65), pak u nástupce 2000CS (1965-69) a u řady E9 (1968-75) – no, a všechno to byla elegantní dvoudveřová sportovní kupé. Jenže kupéčka v dnešní době už moc nefrčí, a tak automobilky hledají cestu, jak zákazníkům nabídnout něco atraktivnějšího bez velkých ústupků v každodenní použitelnosti. Přivítejte proto BMW X2 – crossover postavený na základech X1, snažící se praktickému rodinnému SUV vdechnout trochu sportovního ducha ve stylu kupé.

Foto: Jakub Deml

Znáček BMW na střešním sloupku křičí „kupé“, ale takhle lehko nás designéři neoblbnou!

Zvenku budete kupé ve tvarech kompaktní X2 hledat jen těžko, ale nemůžete mu upřít, že je přikrčenější, agresivnější verzí krabicovité a nenápadité X1. Kupéčkový pocit na vás zaútočí daleko víc po usednutí za volant. Doslova ze všech stran. Sedíte docela nízko (X2 taky není kdovíjak vysoká), před sebou máte krásný sportovní volant (pokud si připlatíte za populární M paket), zezadu vás objímá anatomická sedačka (další dílek M paketu), z boku pak utiskují dveře a vysoká loketní opěrka. Rozměrnější řidiči si tu budou připadat jako v domečku pro panenky. Vzadu je to s prostorem taky slabší (pro kolena i hlavu) než u X1 a kufr se scvrknul o 35 litrů (z 505 na stále použitelných 470 l). Stísněnější kabina ale lépe navodí intimní dojem, který u sportovnějšího auta chcete, ne?

Foto: Jakub Deml

Kabina X2 je moc příjemné místo k životu, ačkoliv nadbytkem prostoru přímo neoplývá

Hned po rozjetí také z podvozku cítíte větší tuhost (pořád je ale na každodenní jezdění snesitelně poddajný) a ochotu vrhat se do zatáček tempem, které by X1 vyvedlo z rovnováhy. X2 se nechá přesně vést a cítíte z ní jistotu, o kterou se můžete opřít. Dobrý pocit z chování X2 na silnici podpoříte pohonem všech kol xDrive (za příplatek 54 tisíc), protože s pohonem pouze předních kol vám při rychlejší jízdě snadno může dojít tolik potřebná trakce. X2 jezdí vážně dobře – pro fajnšmekry to řidičsky není přímo strhující, ale většinu lidí právě takové chování naplní pocitem sportovnosti.

Foto: Jakub Deml

I zezadu vypadá X2 atraktivně, a dokonce si ponechala velký kus praktické použitelnosti

Což se na druhou stranu nedá říci o motoru. Síly má na rozdávání, jenže z něj moc dobře cítíte, že se mu nejvíc líbí povalování kolem dvou tisíc otáček a plutí na silné vlně krouťáku (400 Nm) než honba za výkonem (190 koní) ve vysokých otáčkách – a hladce řadící osmistupňový automat ho v tom vydatně podporuje (za což se vám odmění kombinovanou spotřebou začínající pětkou, přinejhorším šestkou). Ani zvukově to není žádná sláva (i v běžném režimu by snesl lepší odhlučnění). No, prostě normální turbodiesel…

Foto: Jakub Deml

Motor 20d funguje perfektně, ale moc sportovnosti v sobě nemá

K X2 můžete mít kromě tříválcového benzinu a dieselu (140koňový 18i a 116koňový 16d), na kterých je v případě sportovněji laděné X2 škoda šetřit, také dvě další verze turbodieselového dvoulitru – 150koňovou 18d (výkon stačí a ušetříte kolem 60 tisíc korun) a 231koňovou 25d (pokud nevíte co s penězi, klidně ji berte, ale vážně to není nutné). Z pohledu sportovní jízdy je nejzajímavější volbou přeplňovaný benzinový dvoulitr se 192 koni, který z ní sice taky neudělá žádnou adrenalinovou pumpu, určitě má však víc chuti k vysokootáčkovému dovádění a při běžné jízdě bude taky tišší (bohužel je v nabídce jen jako předokolka).

Jenže dnešní zákazníci úsporné a silné diesely prostě vyžadují. A taky si nenechají sáhnout na svá milovaná SUV, která jsou aktuálně v módě. A rozhodně potřebují dva páry dveří, kdyby třeba někoho potřebovali odvézt na zadních sedadlech (což lidé, kteří se někdy snažili nasoukat na zadní sedadla dvoudveřových kupé, nadšeně kvitují).

To vše ospravedlňuje existenci X2, i když tradicionalisté při pohledu na ni odmítavě kroutí hlavou: „Tak buď si kupte X1 nebo dvojkové kupé a je to!“ Jenže vám přijde X1 nudná a dvojkové kupé nepraktické, že? Pak je pro vás X2 vynikající řešení – atraktivnější a dynamičtější než X1, a přitom praktičtější a použitelnější než klasické kupé. BMW X2 má možná trochu zvláštní zadání, ale plní ho naprosto bezchybně!

Ceny BMW X2 začínají na 850 tisících korunách (sDrive18i), ale verze xDrive20d už stojí 1 098 500 Kč a v provedení M Sport jste v tom za 1 229 644 Kč. A to jste ještě nezačali koukat po příplatkových prvcích, jejichž seznam je tradičně hooodně dlouhý a lákavý. Připravte si peněženku, lacino z dobrodružství jménem X2 rozhodně nevyváznete!

Technické údaje
Motorčtyřválec, turbodiesel, uložený vpředu napříč
Zdvihový objem1 995 cm3
Výkon140 kW (190 k) při 4 000 ot./min.
Točivý moment400 Nm při 1 750 - 2 500 ot./min.
Převodovkaautomatická, 8 stupňů
Pohonvšech čtyř kol
Pohotovostní hmotnost1 675 kg
Akcelerace 0-100 km/h7,7 s
Maximální rychlost221 km/h
Spotřeba (kombinace)4,6 l/100 km
Objem palivové nádrže51 l
Kola a pneumatiky225/55 R17
Rozměry (délka/šířka/výška)4 360/1 824/1 526 mm
Rozvor2 670 mm
Objem zavazadlového prostoru470 l
autowebAUTOWEBaUtOwEb

Reklama