Hlavní obsah

Testy: Lada 1200 Combi 2102: Praktické balení oblíbené Rusky

Foto: Martin Tolar
1. 12. 2019

Jo, tenkrát byl žigulík něco jiného než Škoda. A kdo ho měl, ten se měl. A možná se má dodnes, protože klasická stará dobrá Lada má co nabídnout i dnešním řidičům. S karoserií kombi máte navíc i slušně praktické auto.

Článek

Když se Sověti rozhodli zvýšit svou automobilovou produkci, obrátili se na Italy a dohodli se, že v Sovětském svazu vznikne továrna, kde se bude licenčně vyrábět nové auto roku 1967 – Fiat 124. Dostane ruské jméno a bude upraveno na ruské podmínky se silnicemi, jejichž stav se opravdu nedal označit slovem ideální. Tak se v novém městě Togliatti zrodil Volžský automobilový závod VAZ, kde začala v roce 1970 výroba Lady 1200 (někdy také známé pod jménem 2101).

Auto se v Rusku dočkalo přezdívky „Kopějka“, u nás zase „Žigulík“. Okamžitě po uvedení šlo o prodejní trhák a není divu, na poměry východního bloku to nebylo špatné auto. Továrna ale nezvládala využít celou kapacitu, takže se na hotové kusy často čekalo, a to někdy i hodně dlouho. Později se připojil ještě kombík 2102 s jednoduchými liniemi, který zajímá dnes mne. Jeden takový mě totiž nechali otestovat u Retro-auta.cz. Jeho výroba začala o rok později (1971) a vycházel z italského kombi 124 Familiare. Překvapivě je o 14 mm kratší než sedan, hmotností jej ale překonává o 40 kg.

Víko velkého kufru sahá až k jeho podlaze, takže manipulace s nákladem je snazší. Další změnou byla o 6 litrů větší nádrž s hrdlem na levé straně (sedan jí má zprava). Maximální objem zavazadlového prostoru je 1 450 litrů. Jinak je interiér shodný se sedanem a koženkové díly na sebe dobře navazují. Na poměry východního bloku se Lada jeví nadstandardně kvalitně. Vodorovný přístroj před řidičem působí krásně retro (třeba kvůli spoustě chromovaných doplňků) a ukazuje všechny nezbytné informace.

Foto: Martin Tolar

Sem se toho vejde. A když sklopíte zadní opěradlo a hodíte si dovnitř spacák, nemusíte si na sraz vozit stan

Posez je vyšší, ale dostatečně pohodlný, po kožence ale v zatáčkách trochu kloužu, a tak se musím držet velkého volantu s tenkým věncem. Řízení bez posilovače má velký převod, a proto vlastně s volantem pracujete opravdu pořád. Ostřikovač je tu ještě řešený mačkáním gumového balonku, což by dnešní řidiče asi překvapilo. Zapalování je tradičně vlevo (jako u Porsche), řadička je hodně dlouhá. Lada používá mnohem tlustší a pevnější plechy karoserie. Díky tomu odolávala rzi lépe než italský Fiat. Ale také bylo auto o 90 kg těžší než italský originál. Přesto celkově jsou dveře ukrývající prostorný interiér překvapivě tenké.

Jízdní dojmy zaujmou i dnes

Klasická koncepce motoru vpředu a pohonu zadních kol se neomrzí a má co nabídnout dodnes, i když je zrovna v sovětském kombíku. Pod kapotou, otevíranou postaru dopředu, je klasický řadový čtyřválec SOHC o objemu 1,2 litru s výkonem 60 koní. Používal spádový karburátor Weber 32 DSR. Lada zvládne pokořit stovku za zhruba 20 sekund a maximální rychlost se pohybuje kolem 135km/h. Existovaly ale i verze 21021 s třináctistovkou a 21023 s patnáctistovkou. Nejmenší motor má cenu vytáčet, zátah je hodně plynulý a ve vyšších otáčkách není dynamika vůbec špatná.

Foto: Martin Tolar

Jednoduchý interiér je velmi útulný

Originální motor z Fiatu upravili technicky ve vývojovém středisku NAMI. Výkon jde přes čtyřstupňový manuál s docela dlouhou řadičkou a na ani ne tunové auto stačí. Pohyb páky v kulise je ale dost nepřesný. Konstrukce Fiatu byla však upravena a přizpůsobena sovětským podmínkám s chladnějším podnebím a horší kvalitou komunikací. I na těch je tak ruské auto velmi pohodlné. Přes nerovnosti se Lada vždy jen příjemně přehoupne. Kvůli stejné charakteristice se ale v zatáčkách znatelně naklání. Zadní kotouče Lada nepoužívala, místo toho se brzdilo klasickými bubny. Celkově mně brzdy přišly poddimenzované a osobně bych jako majitel uvažoval nad výměnou za silnější. Také světlá výška je vyšší než u italského originálu. Spojka je příjemně tužší, takže přesně cítím, kdy začíná zabírat. A stejně tak mám dobrou odezvu komunikativního řízení (na poměry východních aut) z velkého tenkého volantu. Lada zkrátka nejezdí vůbec špatně.

Zabodovala i na Západě

Výroba první generace sovětského „Fiatu“ byla ukončena v roce 1988 a na trhu jej vystřídaly hranaté modely. Nové kombi dostalo označení 2104, původní model vznikl v 666 989 kusech. Lada byla velmi populární nejen doma v Rusku, ale i v ostatních zemích východního bloku. A své fanoušky si robustní a levné modely našly i na západních trzích, kde však prodej začal až v roce 1974 (na trzích, kde Fiat nepůsobil již dříve, například ve Finsku). Tehdy byla ukončena nabídka originálního Fiatu 124 a vystřídal jej typ 131 – Fiat nechtěl, aby mu levnější Lada konkurovala. V roce 1973 pak bylo dosaženo vyrobení miliónté Lady.

Dnešním pohledem Lada z roku 1985 pochopitelně zaostává, ale pořád za jejím volantem pochopíte, proč byli její majitelé o tolik spokojenější než majitelé škodovek. Lada sice nemá ten temperament italských originálů, ale pořád působí vedle aut z východního bloku kvalitně a dynamicky; svého majitele ke kvalitám západních aut opravdu přiblížila. Nikdy mě svezení v Ladě nepřesvědčilo ke koupi, ale kdyby nějaká náhodou doma zbyla, nenechal bych ji sešrotovat. Její řízení je bezprostřední zážitek, který opravdu cítíte a okamžitou odezvu ovládacích prvků si užíváte. Dnes lady sice pomalu mizí, ale pořád se ještě dají za rozumné ceny najít.

autowebAUTOWEBaUtOwEb

Reklama

Sdílejte článek

Seznam.cz zavádí tlačítko Líbí se

Dejte redakci i ostatním čtenářům vědět, jaký obsah stojí za přečtení.

Články s nejvyšším počtem Líbí se se budou častěji zobrazovat na hlavní stránce Seznamu a přečte si je více lidí. Nikomu tak neuniknou zajímavé zprávy.