Hlavní obsah

Testy: Kia Telluride EX AWD – Srdečné pozdravy z Kalifornie

Foto: David Čáp

V našem netradičním testu vám představíme SUV Kia Telluride, které je vlhkým snem mnoha milovníků pořádných cestovních korábů

5. 12. 2020

Dnešní test bude trochu netradiční, zprostředkujeme vám totiž autentické dojmy našeho kolegy žijícího ve Spojených státech amerických, který si před pár měsíci koupil obří Kiu Telluride. Jak se mu s masivním SUV s benzinovým motorem 3.8 V6, o kterém si v Evropě můžeme nechat jen zdát, vlastně žije? A proč vůz budete muset lehce upravit?

Článek

Náš kolega David Čáp je programátor žijící v Los Angeles a až donedávna jezdil Outlanderem od Mitsubishi, nicméně když nastal čas obměny každodenního povozu, dostala se ke slovu svěží Kia Telluride.

Foto: David Čáp

Kia Telluride vyhrála ocenění Světové auto roku 2020, porazila dokonce i oblíbenou Mazdu

V očích Američanů jde o SUV střední velikosti, u nás bychom mu říkali obří Korejec. Aby ne, když pod jeho kapotou figuruje 3,8litrový šestiválec naladěný na výkon 295 koní (291 HP), který navíc spolupracuje s osmirychlostním automatem a volitelným pohonem 4x4. Jak k tomuhle autu s doporučenou maloobchodní cenou okolo 950 000 Kč bez zhruba 9% místní daně David vlastně přišel a proč ho bude muset ještě lehce doladit?

Na přelomu let 2019 a 2020 nebylo v Los Angeles možné sehnat Telluride s druhou nejvyšší výbavou EX, čtyřkolkou a osmimístnou konfigurací s klasickou lavicí v druhé řadě. Nabízela se pouze honosnější varianta vybavená prémiovým paketem zahrnujícím méně praktickou dvojici kapitánských křesel uprostřed a 20palcová kola – ta David nechtěl kvůli plánovaným výletům mimo silnice.

Foto: David Čáp

Tahle velká kia zažije mnoho terénních dobrodružství

„Několik týdnů jsem obvolával prodejce v Kalifornii i v sousedních státech, ovšem pokud měli vyhovující automobil k dispozici, častokrát chtěli o 45 000 Kč až 180 000 Kč více, než je doporučená maloobchodní cena, což jsem striktně odmítal. Nakonec se moje vysněné auto objevilo až v Salt Lake City v Utahu, kam jsem shodou okolností plánoval vyrazit lyžovat. Dealerovi pak stačilo nadiktovat číslo kreditky, tím složit zálohu a těšit se,“ popisuje trable se sháněním vozu Čáp.

Když nastal den D, plán zněl jednoduše – dorazit na místo starým autem a domů odjet novým. Nabízela se varianta nechat Outlender protiúčtem u dealera za 33 000 Kč až 45 000 Kč, případně využít služeb velké sítě autobazarů Carmax. Druhý scénář se ukázal jako lepší, protože vynesl asi 55 000 Kč.

Foto: David Čáp

Starší Outlander nakonec David Čáp prodal do bazaru za výhodných podmínek

Výkup na těchto pobočkách funguje úplně jinak než u nás, v podstatě si stačí nechat od společnosti udělat odhad ceny a pak máte sedm dní na odprodej vozidla. Firma po tuto dobu garantuje, že vám vyplatí slíbenou částku. Takže žádné handlování, volání manažerů, telefonování na centrálu nebo jiné vodění za nos jako v Česku.

„Ve výsledku jsem vlastně první den dojel do autosalonu, Telluride převzal, večer si přestěhoval věci a ráno odvezl Outlander do Carmaxu, kde mi dali šek na 2 500 dolarů (cca 55 000 Kč),“ doplňuje příběh o koupi Čáp.

Foto: David Čáp

Některé prvky interiéru modelu Telluride poznáváme z evropských vozů značky Kia

Svoboda tuningu

Jestli si myslíte, že pět metrů dlouhý obr musí nutně žrát i trávu kolem silnice, mýlíte se. Dálková spotřeba činí asi 9,5 litru na sto kilometrů, městská zhruba 12,7 litru na sto. Díky odladěné převodovce a silnému motoru se při stotřicítce Telluride chlubí dokonce nižším palivovým apetitem než Outlander s 2,5litrovým čtyřválcem a CVT.

Výhodou jihokorejského křižníku je i 71litrová palivová nádrž, protože například v sousední Arizoně vyjde palivo o 30 až 40 % levněji ve srovnání s Kalifornií. Kolikrát se tedy vyplatí s tankováním počkat.

Foto: David Čáp

Průměrná spotřeba vozu je kolem 11 litrů benzinu na sto kilometrů

„Oproti Outlanderu mi na Telluride chybí pár věcí. Postrádám třeba dvoudílné zadní dveře (á la BMW X5, Land Rover aj.), když si tady sednu do kufru, nohy mi poměrně nekomfortně visí nad zemí. Mitsubishi mělo držák na nápoje po levé ruce řidiče, kia nic takového nemá, a dokonce ani do dveřních přihrádek nedám větší láhev s pitím. Může se to zdát jako malicherné, ale pokud denně trávíte několik hodin za volantem, tak opravdu přijde vhod mít dostatečně velké a správně umístěné nápojové nosiče. Kia jich nabídne hodně, nicméně litrovou lahev většina z nich nepojme,“ upřesňuje praktičnost Čáp.

Vůz disponuje světlou výškou 203 milimetrů, což není málo, nicméně David své SUV nehodlá používat jako většina Evropanů (jen ve městě). Čtyřkolku vlastní hlavně kvůli jízdě po lesních cestách, na sněhu a v terénu, nicméně z důvodu lepší průchodnosti nechá světlost o 50 až 76 milimetrů zvýšit. Na řadu přijde i výměna továrních pneumatik, které sice na asfaltu dostačují, nicméně v blátě by pokulhávaly.

Foto: David Čáp

Tuning je v Kalifornii legální, tamní předpisy jsou striktní více méně jen na emise

Obdobné úpravy jsou v Kalifornii zcela legální. Ve státě neexistuje obdoba naší STK, auta jezdí jen na pravidelné kontroly emisí. Ve finále si na svého plechového oře můžete pověsit klidně tunerské mega křídlo a každému to bude putna – pokud splníte limity toxicity.

Sen Evropana

„Ze začátku mi celkem vadilo, jakou mírou asistenční systémy mluví (zasahují) do řízení, nicméně úmyslně jsem je nechal zapnuté, abych zjistil, jestli si na tyhle hi-tech věci zvyknu. To se po pár týdnech skutečně stalo,“ říká Čáp.

Foto: David Čáp

Kia Telluride je plná hi-tech technologií, které se ovšem ukazují jako praktické

Podle Davida si adaptivní tempomat na severoamerických dálnicích prostě zamilujete. V kombinaci s technologií pro udržování vozu v jízdních pruzích dokáže SUV fungovat prakticky samo. Zvýšenou pozornost je potřeba věnovat například odbočovacím pruhům, které jsou v USA řešené (namalované) jinak než v Evropě a elektroniku občas matou – výsledkem je zbytečné zpomalování/brzdění.

Velkým zklamáním však jsou jednožárovkové halogenové světlomety s elektromagnetickou clonkou. Svítí zkrátka málo (především v dálkovém režimu), ostatně stejným syndromem trpí i evropská auta vybavená dvouvláknovým svítidlem typu H4.

„Zároveň můj model nemá přední mlhovky, které jsem v Outlanderu občas používal v noci na lesních cestách. Nejspíš se tedy nevyhnu zástavbě diodových žárovek do hlavních světel nebo montáži přídavného osvětlení,“ prozrazuje plány do budoucna David Čáp.

Foto: David Čáp

Kvůli off-roadovým radovánkám se Davidova Telluride dočká několika vylepšení

Z pohledu severoamerického motoristy není téměř dvoutunová Kia Telluride bezchybným autem, ovšem kvůli rozmanité konkurenci na trhu nabídne za slušnou cenu hodně muziky – v Evropě bychom mluvili o symfonickém orchestru. Základní pětiletou záruku navíc rozšiřuje desetiletá garance na pohonné ústrojí, což v USA patří spíše k nadstandardu. Ne že bychom se tedy z našich SUV netěšili, jen tyhle severoamerické koráby jsou prostě dost často extra třída a snem vybrané evropské klientely.

Základní technické údaje
ModelKia Telluride, EX, AWD
MotorZážehový atmosférický šestiválec
Objem3 778 cm3
Výkon295 k (291 HP) při 6 000 ot./min.
Točivý moment355 Nm při 5 200 ot./min.
Kompresní poměr13:1
Převodovkaosmirychlostní, automatická
Pohon4x4
Zrychlení 0–100 km/h7,46 s
Průměrná spotřeba11,2 l/100 km
Objem palivové nádrže71 l
Suchá hmotnost1 930 – 1 975 kg
Rozměry (d x š x v)5 001 x 1 988 x 1 760 mm
Rozvor2 900 mm
Základní světlá výška203 mm
Objem zavazadlového prostoru595/1 302,5/2 463,5 l
Základní cena950 000 Kč bez daně

Reklama

Sdílejte článek