Hlavní obsah

Test ojetiny: Kia Carens je nedoceněné rodinné auto

Foto: Dalibor Žák

Potřebujete solidní ojeté auto, do kterého naložíte pět lidí a zavazadla, a krom běžné údržby nebudete muset nic řešit? Tady jedno takové máte. Je velká škoda, že jich je na trhu ojetin tak málo a ta, která jsou na prodej, jsou docela drahá.

Článek

Článků na téma „Nejlepší ojetá rodinná auta“ a podobně jsme napsali už několik. Ale v nich jsme vždy vlastně naprosto trestuhodně opomenuli jedno přehlížené a ve skutečnosti velice dobré rodinné auto. Je jím poslední generace kompaktního MPV Kia Carens.

Pochází z doby, kdy si Kia dávala opravdu záležet a tu sedmiletou tovární záruku (pravda, omezenou na 150 000 km) podpořila reálnou provozní spolehlivostí. Teprve letos tak první kusy modelu Carens vypadávají z tovární záruky a vlastně lze ještě koupit ojetiny, které v záruce jsou.

Pojďme si tohle vážně dobré auto trochu představit a připomenout. Zcela na rovinu hned dopředu říkám, že se totiž jedná o jedno z nejlepších kompaktních ojetých MPV, které si můžete koupit. Stylovka to není, ale kdybych osobně takové auto nutně potřeboval, beru ho hned.

Aut je zatím málo

Na test ojetiny jsme si v Auto ESA půjčili Kiu Carens se silnější verzí motoru 1.7 CRDI o výkonu 100 kW a s šestistupňovou manuální převodovkou. Pěkně vybavený vůz v nezvykle hezkém stavu (na poměry šestiletých MPV) byl z roku 2014, v době testu měl najeto 95 000 km a prodejce za něj chtěl 270 000 Kč.

Foto: Dalibor Žák

Testovaná Kia Carens byla aktuálně nejlevnější možností, jak si tohle auto v sedmimístné verzi na našem trhu ojetin pořídit. Většina ojetin má jen pět sedaček. Ty dvě zadní jsou ale stejně pouze nouzové a reálně skoro nevyužitelné

V současné době ještě není na trhu ojetin taková nabídka. Aktuálně inzertní portál sauto.cz ukazuje pouze přes 20 nabídek na ojeté či předváděcí vozy Kia Carens poslední generace. Většina jich má pod kapotou diesel 1.7 CRDI, benzinových verzí se u nás moc neprodalo. Nejlevnější kusy startují u 190 tisíc, ale mají najeto už přes 200 000 km.

Když už byste chtěli benzín, najdete spíše základní motor 1.6 GDI s nižším nájezdem, pro silnější benzinový dvoulitr musíte za hranice. Kdo by chtěl automatickou převodovku, sežene na našem trhu reálně s automatem jen diesel. Nejlevnější stojí 200 tisíc. Sedmimístných verzí je také jen pár, naše testovaná je z nich aktuálně nejlevnější.

Na českém trhu začínal svého času model Carens těsně pod 400 000 Kč, ale zákazníci šli většinou po vyšší výbavě, která už za zhruba 450 tisíc dodala dvouzónovou automatickou klimatizaci a další komfortní prvky. Zatímco základní benzinová šestnáctistovka byla o 50 tisíc korun levnější než základní diesel, benzinový dvoulitr stál stejně a logicky tak kupci rovnou volili naftovou motorizaci. Silnější verze dieselu byla za příplatek jen 20 tisíc korun, za šestistupňový automat (k 2.0 GDI a 1.7 CRDI 100 kW) se připlácelo 40 tisíc.

Po faceliftu už benzinový dvoulitr z nabídky vypadl (na některých trzích ale pokračoval, rovněž v kombinaci s automatem) a u nás tak zůstala jen benzinová šestnáctistovka a dvě verze turbodieselu 1.7 CRDI. Ta silnější pak mohla mít sedmistupňový dvouspojkový automat, ceníkový příplatek za něj byl 45 000 Kč.

Jezdí lépe, než byste čekali

Na první pohled se může Kia Carens jevit zhruba stejně záživná a atraktivní jako nějaký běžný domácí spotřebič. Krabicovité tvary a bílá barva testovaného vozu skutečně vyvolávají dojem, že je řeč spíše o myčce nádobí nebo lednici. Možná i to je důvod, proč lidé od kategorie MPV utíkají, protože se v ní podřizuje prakticky všechno praktičnosti. Mnohdy přestylizované crossovery a SUV naopak praktičnost potlačují.

Foto: Dalibor Žák

Sportovní projev od modelu Carens snad nikdo nečeká. A ani ho nedostane. Ovšem Carens jezdí příjemně a řidič se v něm vyloženě netrápí. Motor 1.7 CRDI 100 kW dynamicky zcela vyhovuje. Spotřeba se pohybuje kolem 6 litrů na 100 km

Nikdo asi nebude v modelu Carens hledat zábavné auto na víkendy, ale právě praktického dělníka na každý den. A takového úkolu se ujme s radostí a splní ho. Uvnitř je opravdu dostatek místa, a i když by se dalo diskutovat o reálné využitelnosti třetí řady sedadel vzadu, prostě tu ta možnost je a dvě malé děti si tam sednou. Kufr je ale při vyklopení zadních sedadel miniaturní, vejde se do něj maximálně kabelka a pár igelitek.

V pětimístném uspořádání je ale Carens naprosto vyhovující auto, které využije pětičlenná rodina. Zadní tři sedačky jsou totiž použitelné tři sedačky, nikoli taková ta běžná konfigurace 2+0,5, jak to bývá u kombíků segmentu C i D. Případně lze z prostřední sedačky udělat praktický stoleček s držáky nápojů.

Foto: Dalibor Žák

Kia Carens má ještě klasicky rozvržený interiér a příjemnou ergonomii. Každá důležitá funkce má vlastní tlačítko a obsluha je příjemnější (a bezpečnější) než v případě dotykových displejů

Foto: Dalibor Žák

Zadní sedačky jsou variabilní a jdou sklopit do roviny. Přístup na třetí řadu je trochu omezený, ale ten stejně asi nebudete využívat moc často

Foto: Dalibor Žák

Dozadu si reálně sednou jen malé děti. Pokud víte, že třetí řadu sedaček nebudete potřebovat, kupte klidně jen pětimístné prvedení. Má pak větší a využitelnější kufr

Cestující vpředu si také stěžovat nebudou. Testované auto navíc disponovalo účinnou dvouzónovou klimatizací s výdechy i vzadu a když bude zima, řidič jistě (vedle vícestupňového vyhřívání sedadel) ocení i vyhřívání volantu. To je opravdu užitečná pomůcka.

Z praktického hlediska opravdu není tomuhle MPV co vytknout. A překvapivě tohle auto také slušně jezdí. Pokud má standardní 16" disky s pneumatikami 205/55 R16, neposkakuje po horší silnici jako koza a chová se ukázněně. Na poměry kompaktních MPV jezdí Carens opravdu nadprůměrně dobře a naftová sedmnáctistovka tomuto vozu naprosto stačí. Se základní benzinovou šestnáctistovkou už to ale taková pohoda nebude, zejména třeba na dálnici a v plném obsazení.

Diesel je dobrá volba

Nejčastější ojetinou je verze s motorem 1.7 CRDI a v tomto případě se rozhodně není čeho bát. Koncern Hyundai, do kterého patří právě i Kia, má velice spolehlivé diesely. Jednotka 1.7 CRDI se sice v prvních letech potýkala s několika obtížemi, ale ty motor zažil především v modelu Hyundai i40. Jednalo se hlavně o průnik chladící kapaliny do oleje. Tento problém se modelu Carens týká jen velmi okrajově v prvních letech výroby a jen několika málo kusů, nebyla to systémová chyba. Pokud se vada projevila, vždy ji prý automobilka řešila v záruce výměnou motoru.

Foto: Dalibor Žák

Motor 1.7 CRDI se v modelu Carens obešel bez SCR (selektivní katalytická redukce) a vstřikování AdBlue. Takže ani v normě Euro 6 nemá drahé emisní složitosti navíc

Od roku 2014 už tento neduh zmizel nadobro a motor 1.7 CRDI se může pyšnit mimořádně vysokou provozní spolehlivostí. Pokud vstřikovačům pomůžete kvalitní aditivovanou naftou, nebudete o nich vědět. Stejně tak do 300 000 km majitelé obvykle neví o částicovém filtru.

Rozvodový řetěz je tady spolehlivý a kdyby bylo náhodou zle, tak sada na výměnu se dá pořídit za necelých pět tisíc korun. Turbo s variabilní geometrií lopatek také vydrží dlouho. Jestli se něco ozve, tak je to EGR ventil kolem 200 000 km. Životnost spojky závisí na stylu jízdy, dvouhmotnostní setrvačník se dá sehnat za asi deset tisíc.

Foto: Dalibor Žák

Testované auto ještě nepřekročilo metu 100 000 km. A pokud se příští majitel bude starat, není důvod, aby nezvládlo klidně 5x tolik

Překvapivě tenhle motor nepopravily ani prodloužené servisní intervaly na 30 000 km nebo dva roky, možná i díky větší olejové náplni 5,7 l proti obvyklým necelým čtyřem litrům jiných motorů. Každopádně my ale doporučujeme u ojetin provádět výměny oleje každý rok a už nepřekračovat interval nejvýše 20 000 km. I Kia uvádí, že „v obtížnějších podmínkách“ má uživatel zkrátit původní plán na polovinu, tedy 15 000 km či jeden rok.

Benzinové jednotky 1.6 GDI a 2.0 GDI proti tomu nebudou zcela neprůstřelné. Mechanicky se sice jedná o spolehlivé motory, ale z přímého vstřikování paliva vyplývají potenciální problémy. Vysokotlaké palivové pumpy jsou drahá záležitost a motory jsou choulostivé na karbonování, především pokud řidič jezdí neustále „na spotřebu“ a tankuje neaditivovaný benzín.

Olej měňte u benzinových verzí nejpozději po 15 000 km a pokud jezdíte jen po městě, tak raději už po 10 000 km. Tankujte také výhradně aditivovaný benzín a raději s vyšším oktanovým číslem, ať předcházíte možným problémům s ničivými samozápaly, ke kterým u zakarbonovaných přímovstřikových motorů může docházet.

Automat zlobit nebude

Rodinná MPV bývají velmi atraktivní s automatickou převodovkou a pro Carens to platí také. Škoda, že jich je v nabídce ojetin tak málo. Před faceliftem se prodával klasický šestistupňový manuál s hydrodynamickým měničem, což možná není nejdynamičtější automat na trhu, ale patří mezi ty nejspolehlivější. Nabízel se k motoru 2.0 GDI a 1.7 CRDI.

Foto: Dalibor Žák

Pokud se chcete vyhnout případným potížím se spojkou a dvouhmotnostním setrvačníkem, kupte si Carens s klasickým automatem. Před faceliftem měl tenhle model ještě standardní převodovku s měničem. Pak přišla dvouspojka - sice spolehlivá, ale složitější a dražší

Ačkoli Kia neudává u automatu nutnou výměnu oleje, doporučujeme ji nechat udělat nejpozději každých šest let nebo 100 000 km. Pozor u hodně ojetých kusů, tam určitě olej ještě nikdo neměnil. Opatrní majitelé nic nezkazí výměnou oleje po 60 000 km nebo čtyřech letech. Po faceliftu přišel sedmistupňový dvouspojkový automat, který je mechanicky spolehlivý, ale z povahy věci je zřejmé, že sada suchých spojek nevydrží celou věčnost.

Většina ojetých vozů Kia Carens ale za sebou ještě nemá vražedné nájezdy, takže v mechanických součástech snad bude ještě dostatek potenciálu pro další spolehlivý život. Přesto před koupí auto dobře vyzkoušejte, protože někteří necitliví řidiči umí i ze spolehlivého auta udělat pojízdnou hromádku opotřebovaného neštěstí.

Jiní strašáci ve voze Kia Carens nejsou. Podvozek je poměrně bytelný a péči o zadní vlečenou nápravu s torzní příčkou nemusíte řešit (to třeba ojeté Ceedy s víceprvkem už mívají dost rozhozenou geometrii). Elektronika rovněž nezlobí, ale u faceliftovaných vozů s normou Euro 6 a stop/startem se připravte na častější výměny akumulátoru, který nápor variabilního dobíjení nevydrží. To ale trápí všechna moderní auta s tímhle systémem řízení spotřeby.

Carens také nerezne, ale zase to může být dáno povahou auta a jeho používáním. Ovšem modely značky Kia z této doby obecně na korozi netrpí. Jistě, některé extrémně vytěžované Ceedy s nájezdy za 300 000 km a po špatně opravených nehodách už mohou na exponovaných místem reznout, ale běžné to není.

Celkové hodnocení: Ojetá Kia Carens 1.7 CRDI

Kia Carens je nedoceněné rodinné auto. Zejména s motorem 1.7 CRDI nabízí opravdu vysokou provozní spolehlivost, a i když budou někteří ohrnovat nos nad cenami některých originálních dílů a servisní práce, zas je může uklidnit, že je nebudou potřebovat tak často. Osobně bych dal přednost verzi Euro 5 bez systému stop/start a ideálně s klasickým „měničovým“ automatem.

Jestli potřebujete spolehlivé a praktické rodinné auto, které odveze pět lidí i se zavazadly, je tahle Kia jedno z nejlepších aut na trhu ojetin. Komu je klasický kombík moc malý, ten ať bere poslední Carens, dokud jsou. Ceny ojetin ukazují, že současní majitelé za každou cenu prodávat nemusí a asi ani nebudou. Tím spíš, když Kia přímého nástupce nenabízí a každé modernější auto je prostě složitější a jako ojetina rizikovější.

Reklama

Načítám