Hlavní obsah

Test ojetiny: Kia Sportage III. je nejlepší ojeté SUV

Foto: Dalibor Žák

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Najdete je v Moje sledované na Seznam.cz.

Kdysi vysmívaná korejská značka se vypracovala mezi elitu. V současnosti jsou její produkty prakticky nejlepšími ojetinami ve všech svých segmentech, neboť jsou kvalitní a spolehlivé. Zamrzí jen vysoké ceny náhradních dílů, ale ty naštěstí nebude potřebovat tak často.

Článek

Kategorie vozů SUV je dnes v módě a i bazary hlásí větší zájem právě o tato auta. Zatímco dříve byl bezkonkurenční zájem o Octavii nebo Passata v kombíku, dnes se i zákazníci těchto tradičních bazarovek obracejí k SUV. Důvodů je několik a zájemci nejčastěji uvádí větší pocit bezpečnosti, lepší přehled o dění kolem a pohodlnější nastupování do vozu.

Výběr je nyní na trhu opravdu dobrý a svého zástupce má v kategorii SUV každá značka, snad s výjimkou Lotusu a Ferrari. Kia uvedla model Sportage už v roce 1994, ale předmětem dnešního testu bude velmi povedená třetí generace prodávaná od roku 2010 do roku 2016. K testu ojetiny jsme si v Auto ESA půjčili čtyřkolku s nejsilnějším naftovým motorem 2.0 CRDI o výkonu 135 kW a s automatickou převodovkou. Velmi pěkně vybavený vůz z roku 2012 prozatím ujel necelých 144 000 km.

Inzertní server sauto.cz v současnosti ukazuje něco kolem 150 nabídek s cenami začínajícími těsně pod 200 000 Kč. Zhruba 70 aut má pohon všech kol a jen necelých 40 je s automatem. V inzerátech dominují diesely, benzinových vozů jsou na prodej zhruba čtyři desítky. Pokud stanovíme kritéria na dvoulitr v naftě, s pohonem všech kol a nájezdem do 100 000 km, začínají ceny u čtvrt milionu. Vozy s automatem jsou zhruba o dvacet tisíc dražší.

Foto: Dalibor Žák

Kia Sportage se ještě tolik neokoukala jako příbuzný Hyundai ix35. Potěší i její poevropštěná ergonomie a samozřejmě až sedmiletá záruka. Tu může mít ještě mnoho ojetin v nabídce

Může být ještě v záruce

Kia Sportage může mít jednu nespornou výhodu, kterou je sedmiletá tovární záruka. Je sice omezená nájezdem 150 000 km, ale od nějakých 350 000 korun můžete mít kus, který má ještě dost času do zmíněného limitního nájezdu, a hlavně k tomu, aby se podařilo v rámci záruky některé potíže odstranit. Těch ale naštěstí moc nebude, jak si za chvíli ukážeme.

Asi víte, že výroba modelu Sportage probíhá ve slovenské Žilině a model používá prakticky totožný technický základ s Hyundai ix35. Naproti druhému jmenovanému má ale Sportage poněkud poevropštěnou ergonomii a nepůsobí tak asijsky jako právě Hyundai. Je to samozřejmě věcí osobních preferencí, ale třeba mírné oranžové podsvícení přístrojové desky je v noci příjemnější než doslova bodavé modré světlo v ix35.

Na silnici se Sportage chová ukázněně, i když trochu toho houpavého komfortu vyměnilo za větší oporu v zatáčkách, takže na horší silnici poněkud drncá. Samozřejmě od tohoto SUV nemůžete čekat nějaké sportovní vlastnosti. Je to ale velmi příjemný každodenní společník a řidiče nijak neobtěžuje zbytečnými chybami. Po této stránce působí spíše jako auto koncernu Volkswagen: nenadchne jízdním projevem, ale také nikoho neurazí a nenaštve.

Foto: Dalibor Žák

Kia Sportage je vcelku příjemné auto a řidiče nerozčiluje zbytečnými chybami. Doporučeníhodný automat a žádanou čtyřkolku dostanete jen k dvoulitrům. Menší motory mají vždy pohon předních kol a manuál

Podle očekávání ale není Sportage žádný drsný offroad a v těžším terénu začne rychle škrtat spodkem. Polní cestu k chatě ale zvládne. A díky možnosti napevno připojit zadní nápravu v rychlostech do zhruba 40 km/h nebude mít se zasněženým svahem takový problém. Z hlediska spolehlivosti systému pohonu je pak lepší, když je možné pohon napevno spojit a nenechat mezinápravovou spojku zmatkovat a klouzat.

Nejlepší je s dieselem a automatem

Ohledně motorizací a jejich spolehlivosti se není potřeba bát žádného provedení. Spíše ale bude záležet na tom, jak a kde s autem jezdíte a jaký mu věnujete servis. Výhodou je, že většina aut jezdila poctivě do autorizovaného servisu, aby majitelům nadále platila prodloužená záruka. To má výhodu především v tom, že se výrobce nijak nestyděl opravovat problémy. V současnosti by už na trhu ojetin nemělo být auto s nějakou vrozenou vadou. Vše se totiž zpravidla podařilo vyřešit v rámci záruk. Pozor jen na velmi málo jeté kusy „po důchodci“. U nich dobře ověřte servisní historii.

Všechny motorizace s výjimkou nejsilnějšího dieselu byly standardně s předním pohonem a šestistupňovým manuálem (jen benzinový dvoulitr CVVT měl pětikvalt). Čtyřkolka se dodávala jen k dvoulitrům, benzinový motor 1.6 GDI a diesel 1.7 CRDI byly vždy jen s pohonem předních kol. Stejně tak jste nemohli mít menší motory s automatem, ten se rovněž nabízel jen k motorům 2,0 l. Každopádně v případě Kia Sportage to byl vždy velmi spolehlivý šestistupňový automat s klasickým hydrodynamickým měničem. Pokud v něm každých 60 000 km nebo čtyři roky vyměníte olej, bude to spolehlivá skříň bez padesátitisícových hrozeb, kterými straší třeba dvouspojkové skříně DSG u koncernu VW.

Vlastně by se dalo říci, že s automatem je Kia Sportage daleko lepší volba než s manuálem. Sice si připlatíte zhruba litr na 100 km na spotřebě, ale zase nebudete muset řešit spojky a dvouhmotové setrvačníky, což je zrovna v případě Sportage společná investice za nějakých čtyřicet tisíc (v originálních dílech). A kdo najede třeba 25 000 km za rok, ten musí s takovým výdajem počítat každé tři až čtyři roky. Dvouhmota a spojka u dvoulitrů ve čtyřkolce odchází bohužel poměrně rychle.

Foto: Dalibor Žák

Dobrou zprávou je, že vlastně ani jeden z motorů pod kapotou Sportage není špatný. Nejlépe ale uděláte s dieselem i kvůli dalšímu prodeji. Zájem je hlavně o dvoulitry s pohonem 4 x 4 a vzrůstá také obliba automatických převodovek

Jinak nejoblíbenější naftový dvoulitr CRDI žádné velké závady nepotkávají a jedná se o jeden z nejméně problémových motorů ve své třídě. Díky velkorysé osmilitrové olejové náplni dobře snáší přejíždění intervalů výměn oleje. Přesto doporučujeme nepřekračovat dvacetitisícový nájezd na jednu náplň. S regenerací DPF problémy nejsou, vstřikovače jsou spolehlivé a jen s nájezdy za 200 000 km by se mohla objevit nutnost výměny turbodmychadla (lze vyměnit za průmyslově repasované). Častěji se objevují jen závady EGR ventilu, ale jdou na vrub hlavně nekvalitní naftě. Počítejte však s tím, že dvoulitr se čtyřkolkou jezdí za osm litrů a s automatem klidně za devět. Ovšem trochu vyšší spotřeba je snesitelná daň za mimořádně spolehlivý motor.

Menší diesel jen v předokolce s manuálem

Menší jednotka 1.7 CRDI má vlastně jen omezení plynoucí z toho, že se nedělala s automatem nebo čtyřkolkou. Je to ale také velice spolehlivý motor, i když u něj už doporučíme jezdit pro nový olej maximálně po 15 000 km. U něj je asi nejrizikovějším dílem EGR ventil, který je navíc velmi obtížně přístupný. Originál stojí asi dvanáct tisíc, náhrada se dá pořídit za pět. Jak vstřikovacímu systému, tak i EGR ventilu pomůže kvalitní aditivovaná nafta.

Foto: Dalibor Žák

Každá Sportage má slušnou výbavu a nechybí třeba ani čtečka na USB, která u některých nových aut není ještě ani dnes standardem. A výhodou je i klasická mechanická ruční brzda

Ještě se sluší dodat, že i když jsou řetězové rozvody motorů Kia velice odolné, už se sem tam objeví nutnost rozvody u motoru 1.7 CRDI vyměnit. Stojí to asi deset tisíc na materiálu, ale na vině je často řidič, který motor podtáčí nebo nechává auto jen stát se zařazenou rychlostí bez ruční brzdy v kopci. Opakující se problém to není a vytříbenějším šoférům vydrží rozvodový řetěz celou životnost vozu. Stejně tak únik chladicí kapaliny už by se dnes objevit neměl, protože pokud se to někdy u motoru 1.7 CRDI stalo, dostali majitelé ještě v záruce nový motor.

Benzín? Záleží na preferencích

Špatnou volbou nemusí být ani některý z benzinových motorů. Jednotka 1.6 GDI se spíše hodí do menších modelů Kia, v těžším SUV Sportage s horší aerodynamikou od ní nemůžete čekat dynamické zázraky. Ovšem i tento motor je spolehlivý, pokud dostává kvalitní aditivované palivo, nebojíte se ho občas protáhnout a hlavně mu včas vyměníte olej, nejpozději po 15 000 km. Klidně ale přistupte k výměně i dříve, pokud za rok najedete těch kilometrů méně.

Prakticky stejné rady platí i pro benzinové dvoulitry. Od těch ale také nečekejte zázračnou dynamiku a hlavně nízkou spotřebu. Oba jezdí se čtyřkolkou za deset, v předokolce za devět. Zajímavá by mohla být kombinace benzínu s automatem, ale ta se u nás v nabídce ojetin prakticky nevyskytuje. U všech benzinů pamatujte na včasné výměny oleje, kvalitní palivo, a hlavně výměnu svíček. Výměnou jednou za dva roky nic nezkazíte.

Ze servisních rad je ještě potřeba připomenout nutnost péče nejen o automat (nový olej po 60 000 km nebo čtyřech letech), ale také o systém pohonu všech kol. Ten rovněž potřebuje ve stejném intervalu vyměnit olej. Nejlepší je to udělat obojí najednou. Všechny motory mají bezproblémové řetězové rozvody. Řemeny pohonu periferií se jen kontrolují, ovšem s nájezdy za 150 000 km bychom se nebáli jejich preventivní výměny.

Dobrou zprávou je, že Kia Sportage zatím nerezne, a to ani první kusy s vysokým nájezdem. Stopy koroze mohou znamenat velice špatně opravenou bouračku. I interiér je zpracován kvalitně a není normální, aby sedadla měla po 100 000 km potrhané čalounění a volant ošoupaný věnec. To vše může naznačit, že dovozce neprověřené ojetiny ze zahraničí bez historie projevil svůj „umělecký talent“ na počítadle ujeté vzdálenosti. Jakkoli nejsou podvody s ojetinami u vozů Kia tak obvyklé jako třeba u škodovek a volkswagenů, mějte se na pozoru.

Celkové hodnocení: Ojetá Kia Sportage III.

Pokud shrneme všechny dosavadní poznatky, z hlediska zájemce o ojeté SUV je Kia Sportage jedna z nejlepších nabídek současnosti. Je to spolehlivé a kvalitní auto, u kterého by vás žádné zásadní problémy neměly potkat. Výrobce se, možná kvůli sedmileté záruce, neodvážil důležitým komponentům načasovat životnost tak, aby se rozpadly ideálně týden po skončení záruky, což je praxe, která už je zhruba deset let u koncernu Volkswagen naprosto běžná. A vůči dalším majitelům aut vskutku hanebná. Takže zatímco zájemce o předraženého Tiguana nebo Yetiho musí pátrat, jestli za sebou auto má všechny mimořádné servisní úkony, u Kiy Sportage stačí běžný servis s výměnami provozních náplní a filtrů. A to je pro kupujícího ojetiny jistě dobrá zpráva. Vážně, lepší ojeté SUV na trhu asi aktuálně nenajdete.

Reklama

Související témata: