Hlavní obsah

Sedm způsobů, jak si ničíte své auto (a nevíte o tom)

Foto: Shutterstock
18. 12. 2018

Na článek na podobné téma jste už určitě někde narazili. Že nemáte řadit „přes zuby“, že nemáte vytáčet motor za studena, že nemáte vymetat každou díru... Ale my tohle téma dnes vezmeme trochu ze široka a podíváme se spíše na věci, které dělají nevědomky i lidé, kteří si jinak o sobě myslí, že jsou ke svému autu šetrní.

Článek

Jde především o údržbu auta a opomíjení naprosto zásadních věcí. Stal se z toho takový český kolorit, že chce spousta lidí na provozu svého auta maximálně ušetřit, ale posléze jim dojde, že tím přehnaným šetřením vytváří podhoubí mnohem dražším potížím.

Připomeňme si tedy sedm obvyklých prohřešků českých motoristů, kterými si zcela zbytečně ničí svá auta. A když už ne vyloženě ničí, tak zkracují jejich životnost. Výsledkem jsou pak nejen nepojízdná vozidla, ale hlavně zbytečné investice do oprav a internetové diskuse plné zhrzených komentářů, jaké že to nekvalitní krámy ta která značka dělá. Při tom stačilo třeba jen včas vyměnit olej... Ale popořadě.

Měníte olej „po třiceti“

Asi nejčastějším prohřeškem je oddalování výměn motorového oleje. Můžou za to ale z velké části automobilky, které se ve snaze zalíbit fleetovým manažerům rozhodly nastavit u aut naprosto nesmyslné prodloužené long-life intervaly výměny oleje na dva roky nebo 30 000 km. Takový interval je pro motor smrtelný. Olejový film přestává fungovat a místo oleje je pak v motoru vlastně jen černá voda bez mazacích schopností. Tím extrémně roste tepelné namáhání třecích částí.

Moderní maloobjemové motory s výkony vyhnanými pomocí přeplňování jsou na kvalitu oleje nesmírně citlivé. Navíc toho oleje není v motoru moc (některé motory mají jen třílitrovou náplň), takže olej rychle degraduje a začne ztrácet svoje původní vlastnosti. U některých motorů začíná už po 6 000 km klesat účinnost oleje. A po 10 000 km je zralý na výměnu.

Neměníte ostatní provozní náplně

V autě ale není jen motorový olej. Jsou v něm i jiné provozní náplně, které mají logicky také nějakou omezenou životnost. Zůstaňme ještě u olejů, zejména pak u oleje převodovky a diferenciálů. Většina automobilek, až na pár čestných výjimek, uvádí, že takové náplně jsou doživotní. No, svým způsobem je to pravda – když se vám po 180 000 km rozsype automat v novém BMW, pak je to opravdu „doživotní“ náplň.

Olej v automatu by se měl měnit nejpozději po 60 000 km nebo čtyřech letech. Pro diferenciály klidně můžete použít stejný interval. Třeba systém Haldex ve čtyřkolkách koncernu Volkswagen má ten servisní interval také 60 000 km. Ale nezapomínejme ani na další náplně, například na chladící kapalinu a náplň klimatizace. A pak je tu ještě kapalina brzdová. Přece nechcete, aby vám vyrezly brzdové třmeny a auto přestalo brzdit.

Nepoužíváte aditivované palivo

Dnes byste u zavedené pumpy nekvalitní benzín nebo naftu koupit už neměli, ale takový ten běžný standard s povinným vysokým podílem řepky není nic moc. Vstřikovače moderních aut (a to jak naftových, tak hlavně benzinových s přímým vstřikem) se poměrně rychle zalepují karbonem a špatně pak palivo rozprašují. V motorech se hromadí karbonové úsady, dochází k samozápalům a klepání.

Hodně pomůže kvalitní aditivovaný benzín s příměsí čistících aditiv. Pokud nemáte poblíž pumpu s aditivovaným benzínem, kupte si vlastní aditiva a při každém tankování si obyčejný benzín vylepšete. Například český VIF je osvědčený přípravek. Vlastní aditivace benzinu či nafty stojí zhruba korunu na litr, což nevypadá jako drastická investice.

Jezdíte pořád „na spotřebu“

Hlavně benzinové motory potřebují jednou za čas pořádně protáhnout. Moderní pohonné jednotky při dlouhodobém nízkém zatížení (jezdíme přece na spotřebu!) pracují s plně otevřeným okruhem EGR pro redukci emisí oxidů dusíku, protože právě v částečném a nízkém zatížení se měří emise. Do motoru se tak dostávají spaliny a rychleji se v něm usazují.

Jízdou ve vyšších otáčkách na plný plyn (samozřejmě s dostatečně zahřátým motorem) se ale zvýší teplota ve válci a některé menší nánosy uhlíku se tím spálí a zmizí. Pokud je ale již motor silně zakarbonovaný, už to prohnání auta po dálnici na vytočenou čtyřku nespraví. Je zajímavé, že se problém s karbonizací motoru neobjevuje u firemních aut, kterým služební řidiči neustále „stojí na krku“, ale spíše právě u aut v rukou šetrných soukromých majitelů, kteří je šolichají v nízkých otáčkách.

Používáte nekvalitní náhradní díly

Nenutíme nikoho s deset let starým autem jezdit jen do značkových servisů a platit za díly v originální krabici. Ale někdy je to šetření skutečně kontraproduktivní. I originální díl se dá zakoupit levněji než prostřednictvím značkového servisu a kvalita tím utrpět nemusí. Šetření na náhradních dílech pak často vede k dalším problémům.

Zejména majitelé dieselů si oblíbili nahrazovat dvouhmotové setrvačníky levnějším pevným, ale na takovou změnu není stavěný zejména klikový mechanismus, přesně spočítaný a vyvážený na jeden typ dvouhmotového setrvačníku. Opatrně také při výměně tlumičů a brzd. Pokud dáte na auto něco, co tam nepatří, mohou se poměrně radikálně změnit jeho jízdní vlastnosti.

Používáte nekvalitní kapalinu do ostřikovačů

Zejména teď v zimě je spotřeba směsí do ostřikovačů poměrně vysoká. A to se projevuje i na peněžence. Kvalitní zimní směs do ostřikovačů je drahá, protože je vyrobena převážně na bází přírodního ethanolu. Různé levné náhražky s methanolem jsou sice účinné, ale také nebezpečné. Methanol nejen, že je pro lidský organismus toxický, ale také ničí auto.

Je to účinné rozpouštědlo, které narušuje laky a také jejích povrchovou úpravu, poškozuje pryžová těsnění kolem oken a negativně působí na plasty. To pak odnáší hlavně moderní světlomety s čirým krytem z tvrzeného plastu, který zmatní a popraská. Nejen, že se pak snižuje účinnost světel, ale nevypadá to ani moc hezky. Některé směsi obsahují i aceton a ten plasty světel přímo leptá.

Jezdíte do kartáčové myčky

Péče o auto je důležitá, ale nic se nesmí přehánět. Kartáčová myčka sice svou práci udělá a auto zbaví nečistot, ale pro lak vozidla to není žádný med. Dojde k narušení horní vrstvy, lak zmatní a udělají se na něm charakteristické rýhy, které pak na světle poznáte podle kruhových odlesků. To samé ale platí pro všechna ta erární košťátka na ručních myčkách, kterými před vámi někdo rval bláto z podběhů... A vy jimi pak jezdíte po kapotě.

Navíc kartáčová myčka neošetří důkladně choulostivá místa. Jestli chcete, aby vaše auto bylo především ochráněno před solí a jinými nežádoucími vlivy, udržujte důkladně čisté dutiny pro odvod vody a jednou za čas investujte do ochranného nástřiku podvozku. Karoserii pak nejvíce pomůže profesionální dekontaminace laku a ruční omytí s nanesením ochranného vosku. Pak stačí auto jen oplachovat vodou v ruční myčce.

autowebAUTOWEBaUtOwEb