Hlavní obsah

Test ojetiny: Kia Rio je ve spoustě věcí lepší než Fabia

Foto: Dalibor Žák

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Najdete je v Moje sledované na Seznam.cz.

Sedmiletá záruka dělá z mladých a málo ojetých kusů nesmírně atraktivní volbu pro ty, kterým stačí kompaktní auto s jednoduchou technikou. Navíc moderní vozy Kia jsou velmi spolehlivé a pro Rio to platí také. Škoda, že v nabídce nebyl nějaký výraznější benzinový motor.

Článek

Jméno Kia Rio není v nabídce korejské značky žádná novinka. První takový model se začal prodávat v roce 1999, v roce 2005 přišla druhá generace. Nás ale bude nyní zajímat modernější (a ve všech směrech nesrovnatelně lepší) generace třetí, která se začala prodávat v červnu 2011 a nahrazena byla značně modernizovaným nástupcem v únoru 2017.

Je jistě zajímavé, že i přes velkou popularitu kompaktních vozů segmentu B v Evropě není jejich nabídka na trhu ojetin kdo ví jak bohatá. Má to mnoho důvodů a jedním z nich je, že tato auta si ve velkém kupují soukromníci za své vlastní peníze; následně vozy zůstávají v rodinách a dědí se z generace na generaci, dokud nedoslouží. I když tedy plno takových aut změní majitele/řidiče několikrát, v inzerátu se nikdy neobjeví.

Na českém trhu hraje v této třídě první ligu Škoda Fabia, která je také z celkem pochopitelných důvodů vyhledávaným firemním autem. Ale podobně koncipovaných aut je spousta a my se nyní budeme věnovat právě modelu Kia Rio třetí generace. Nejen, že je to přímý konkurent Fabie, ale se sedmiletou zárukou poskytuje zájemcům o ojetinu něco nevídaného. Mohou mít třeba pětileté auto s rozumným nájezdem, kterému ještě pohonnou jednotku kryje tovární záruka. A to je v segmentu B naprostý unikát. Nic takového nedostanete u škodovky ani kdekoliv jinde.

Foto: Dalibor Žák

Jednoduchý atmosférický motor (a čtyřválcový) s nepřímým vstřikem, spolehlivá technika, dobré jízdní vlastnosti a dostatek prostoru. Co víc si vlastně od kompaktního vozu segmentu B přát?

Málo ojetin, soukromníci si je drží

Jako příklad ojetého auta nám poslouží Kia Rio se základním motorem 1.25 CVVT a s manuální převodovkou. Vůz z roku 2016 nám na test půjčili v Auto ESA, v době testu měl najeto jen 22 500 km a prodejce za něj chtěl 230 000 Kč. Dobrou zprávou je, že většina vozů Rio na českém trhu má slušnou výbavu, klimatizaci mají snad všechna auta a většinou nechybí ani elektrická okna, palubní počítač, centrální zamykání nebo port na USB disk.

Aktuálně ukazuje inzerentní server sauto.cz několik set vozů Kia Rio na prodej, ale když vyfiltrujeme roky 2012 až 2017, najednou bude ta nabídka značně omezená na necelých 50 aut s cenami od zhruba 120 000 Kč. To je právě to, že si tyhle povedené malé hatchbacky lidé drží. Potkáte jich dost na silnici, ale v inzerátech nejsou. Drtivou většinu aut pohání základní motor 1,25 l, čtrnáctistovka je spíše výjimkou. Dieselů je na našem trhu také velmi málo. Automat je pak naprostá vzácnost. Sedan se prodával jen v Rusku a USA, třídveřovou verzi ve střední Evropě nenajdete skoro vůbec.

Není to tak dávno, kdy byly korejské vozy značek Kia a Hyundai spíše zdrojem posměchu zejména kvůli nevalné kvalitě, zapáchajícím plastům v interiéru a vskutku komickým jízdním vlastnostem. Tito výrobci ale udělali obrovský pokrok. Na vlastní kůži jsme to pocítili, když jsme do Kie Rio přesedli z Dacie Duster, kterou jsme testovali minulý týden. Zažili jsme takový menší kulturní šok. Ergonomie je příkladná, v autě se velmi dobře sedí a prostoru tu bude mít dost i poměrně vzrostlý jedinec. Ani s místem vzadu to není špatné a za řidiče vysokého 180 cm, který si sedačku nastaví normálně, si s přehledem sedne další dospělý.

Ačkoli interiér vypadá na první pohled stroze, je v „německém“ stylu uklizený a přehledný. A především kvalitní! Z testovaného kusu s relativně malým nájezdem se toho ještě moc vyvozovat nedá, ale pokud se podíváte na stejný model s nájezdem třeba 120 000 km, uvidíte, že ta kvalita je opravdu nadprůměrná, obvykle nikde nic nevrže a všechny ovladače fungují. Některé značky, zejména ty francouzské a italské, mohou značce Kia kvalitu zpracování tiše závidět. A když vidíme některé nové škodovky a třeba dokonce i BMW s vyšším nájezdem, ojetá moderní Kia je často i překonává. Třeba ve Sportage a Ceedu s nájezdem 150 000 km jsme ošoupaný volant a řadicí páku ještě neviděli. V BMW a Octaviích se stejným nájezdem ano.

Foto: Dalibor Žák

Interiér moderních vozů Kia je značně „poněmčený“, a to je z pohledu ergonomie rozhodně dobře. Ani na kvalitu nejsou stížnosti, komfort je nadprůměrný

Ani po stránce jízdních vlastností a komfortu si není na co stěžovat. Na rozumně velkých kolech si Rio dobře poradí s českou silnicí. A komu není proti srsti pracovat s převodovkou, ten si nebude zoufat ani nad dynamikou, i když od dvanáctistovky samozřejmě nelze očekávat zázraky. Držte ji ale v otáčkách a pojede slušně. Se čtyřmi dobře živenými muži na palubě ale budete muset předjíždění plánovat hodně dopředu a v dálničním stoupání být trpěliví.

Základní motor je nejlepší

A když už jsme u motorů, pojďme se na ně podívat. Právě základní benzinový čtyřválec 1,25 l je bez pochyby nejlepší volba pro kompaktní model Kia Rio. Jednoduchý motor s vyváženým a kultivovaným chodem má nepřímé vstřikování paliva a na rozdíl od spousty moderních přímovstřikových jednotek karbonováním netrpí. Aditivovaným benzinem samozřejmě nic nezkazíte, ale není tu naprostou nutností. Spíše jen zaručí čisté ventily a povrch válců.

Foto: Dalibor Žák

Základní motor 1,25 l je kultivovaný a spolehlivý. Díky nepřímému vstřiku navíc netrpí na karbonování. Bere okolo šesti litrů, přes sedm a půl se dostane jen řidičský hulvát

Pevný interval výměny oleje 15 000 km nebo jeden rok spolu s přísnou politikou ohledně platnosti záruky pomohl udržet tyto motory v dobré kondici, ale přesvědčte se, že má vůz orazítkovanou servisní knížku. Prošvihnutý interval znamená totiž ztrátu prodloužené záruky na pohonnou jednotku. Nicméně ani tak by to nemusela být katastrofa. Motor je jednoduchý, dostatečně dimenzovaný, má hydraulicky vymezované ventilové vůle a olej nebere. Jestli se couráte jen kolem města nebo mezi vesnicemi, je tohle asi lepší volba než atmosférický litrový tříválec MPI ve Fabii, který je přece jen trochu dýchavičný.

Čtrnáctistovka s výkonem 109 koní není vyloženě špatný motor, ale překvapivě nemá nad dvanáctistovkou s výkonem 86 koní takovou dynamickou převahu, jak by se mohlo zdát. Navíc tento motor v jiných modelech proslul kolapsy katalyzátorů. V Riu je to vzácná jednotka. Také je potřeba u ní po letech seřídit ventily. Proto se vyhněte přestavbám na LPG. Další nevýhodou tohoto motoru jsou prodloužené servisní intervaly až na 30 000 km. Když už, chtějte kus, který dostal nový olej po roce nebo maximálně po 20 000 km, ale raději dříve.

Snad jedinou výjimkou, kdy bychom tento motor doporučili, je kombinace s automatickou převodovkou. I když se jedná o poměrně „hloupý“ čtyřstupňový automat s měničem, celkově je to nesmírně robustní a spolehlivá převodovka. Pro někoho, kdo prostě potřebuje automat (například ze zdravotních důvodů), je to tak jedna z mála bezpečných ojetin. Proti nesmírně rizikovému sedmistupňovému DSG ve Fabiích a Polech (a hlavně Octaviích a dalších těžších modelech koncernu VW) tu žádné katastrofy nehrozí, pokud v převodovce každých 60 000 km nebo čtyři roky vyměníte olej. Ovšem takové auto budete muset hledat za hranicemi, u nás skoro nejsou. A v Německu jsou aktuálně nejlevnější Ria s automatem až někde u 10 000 eur, takže to si každý nechá zajít chuť a za ty peníze si raději koupí rizikovou Octavii TDI DSG.

Diesel? Špatný není, ale znáte to...

Velmi vzácné jsou na našem trhu i diesely CRDI. Kia nabízela tříválec 1,1 l nebo čtyřválec 1,4 l. Doporučujeme, když už, hledat spíše větší jednotku s poměrně jednoduchou a spolehlivou technikou, a hlavně přesvědčivější dynamikou. Pohlídejte si ale, ať má auto zkrácené intervaly výměn oleje, případně na ně ihned přejděte. Jakkoli se jedná o poměrně trvanlivý motor, ta rizika spojená s provozem ojetého dieselu (šíleně drahý originální filtr DPF, opravy vstřikovačů, turba, EGR...) jsou pro kupce malé a relativně levné ojetiny prostě vysoká. Když už, chtějte jen kus s malým nájezdem. Sice je známo, že naftové motory Kia a Hyundai ani po 200 000 km netrápí velké závady, ale jistota je jistota.

Pokud má za sebou auto rozumné zacházení a aspoň běžný servis, zpravidla budete řešit jen drobnosti. S podvozkem problémy nebývají a ze spotřebního materiálu jsou asi nejčastějším problémem utrápané spojky u aut po necitlivých (či nezkušených) řidičích. Ještě bychom mohli doporučit, že pro klid v duši je lepší verze bez systému stop-start (u Kie označený jako ISG).

S korozí karoserie Kia Rio problém nemívá a na podvozkových komponentech její výskyt funkci nevadí. Pozor si ovšem dejte na stav palivové nádrže. Rio ji má plechovou a starší kusy už začínají mít právě nádrž napadenou korozí. Nechte si proto v bazaru auto zvednout a stav palivové nádrže prověřte. Každý slušný autobazar by měl důkladnou prohlídku vozu, i s nezávislým mechanikem, umožnit. Profesionálně provedeným ochranným nástřikem podvozku rozhodně nic nezkazíte.

Celkové hodnocení: Ojetá Kia Rio III.

Třetí generace kompaktního modelu Kia Rio je vlastně velice povedené, kvalitní a spolehlivé auto. Pozici Škody Fabia, jakožto nejprodávanější a nejžádanější ojetiny, asi neohrozí, ale bylo by dobré se nad Riem aspoň zamyslet a prohlédnout si před koupí pár kusů. Je to vážně dobré auto a vlastně jediné, co na něm zamrzí, je absence nějakého výraznějšího benzinového motoru, omezená nabídka vozů s automatickou převodovkou a vyšší ceny originálních dílů. Ty ale naštěstí nebudete skoro vůbec potřebovat.

Reklama

Související témata: