Hlavní obsah
záhlaví
Hlavní obsah

SUV v terénu: Držte se skalních zásad a myslete dopředu

Foto: Tomáš Kopečný

Chcete vyrazit se svým SUV do terénu? Držte se několika skalních zásad, nebojte se vystoupit, obhlédnout terén pěšky a myslete dopředu

7. 8. 2020

Sportovně užitková auta jsou dnes oblíbenější než kdy dřív. Díky vyšší světlé výšce a pohonu všech čtyř kol dokážou SUV částečně zastat práci dříve populárních off-roadů. Takže pokud se chystáte s takovým vozem mimo silnice, máme pro vás pár rad, jak vše úspěšně zvládnout. Ale pozor, není SUV jako SUV.

Článek

Se svěžími sportovně užitkovými auty se dnes roztrhl pytel. Doslova obří vak plný nejrůznějších modelů – od městských prcků po dospělácké „skoro“ off-roady. A to je vlastně první kritérium, tedy výběr vhodného vozu.

Foto: Tomáš Kopečný

Abyste se v terénu alespoň trochu chytali, musíte zvolit vhodné SUV

Takové Audi Q2, Škoda Kamiq, DS 3 Crossback nebo Renault Captur jsou sice hezkými auty, ovšem do terénu naprosto nevhodnými. Existují výjimky typu Dacia Duster, Suzuki Vitara či Fiat Panda, ovšem stejně s nimi (většinou) nepojdete krosit někam do pískovny.

Na druhé straně hřiště pak máme honosné modely typu Range Rover, Land Rover, Volkswagen Touareg, BMW X5 nebo třeba Mercedes-Benz GLE. Ale ruku na srdce, nejsou tahle auta spíše dálničními stíhači nebo klenoty pro společenské bulváry bohatství a prestiže?

V rámci zlaté střední cesty můžete narazit i na SUV, jejichž přednostmi nejsou spotřeba nebo obdiv okolí, nýbrž schopnosti. A mezi takové borce lze zařadit například Mitsubishi Outlander nebo Subaru Forester – hrdinu našeho článku.

Foto: Tomáš Kopečný

Rodinný univerzál do nepohody? Subaru Forester e-Boxer se jeví jako vhodná volba

Vyjíždění svahu

Vyškrábat se na „kopec“ patří mezi naprosté základy. Terénní vozidla mají téměř vždy k dispozici přídavnou redukční převodovku, ovšem většině SUV se o ní může jen zdát. Při stoupání tedy volte nižší rychlostní stupně a zbytečně neřaďte. U automatů si můžete pomoci manuální volbou rychlosti, nebo přikázat převodovce řadit nejvýše do dvojky. V případě variátorů (CVT) si optimální převodový poměr upraví počítače samy nebo nastavte plouživý režim L.

Foto: Tomáš Kopečný

Některá auta mají pomocnou kameru, díky které uvidíte, co se děje vpředu

Dbejte na adekvátní nájezdovou rychlost, stoupejte pokud možno plynule a plyn přidávejte nebo ubírejte s citem. Mějte také přehled o otáčkách motoru, abyste věděli, jakou výkonovou rezervu ještě na daný kvalt máte. Pokud musíte ve svahu zastavit, většina moderních aut dnes nabídne systém, který vůz krátkodobě podrží na místě. Vy tak máte čas se plynule a bez couvnutí rozjet.

Foto: Tomáš Kopečný

Při vyjíždění kopce zvolte vždy adekvátní rychlost a s plynovým pedálem manipulujte citlivě

Jestliže to nevyjde napoprvé, nevadí. Opatrně sjeďte dolů vždy se zařazenou zpátečkou. Na brzdu šlapejte s rozvahou. U aut s manuálem též citlivě na spojku. Pokaždé buďte připraveni přidat plyn, pokud by se vůz začal nekontrolovatelně sunout dolů. Pozor však na přespříliš pokusů – různé spojky, převodovky nebo podpůrné systémy se mohou během nezdařených výjezdů začít přehřívat.

Klesání ze svahu

Když už jste nahoře, musí to jít také dolů, a to je větší zápřah především pro brzdy. Během strmého klesání mějte vždy zařazený první nebo druhý rychlostní stupeň a zbytečně nepřeřazujte. Poslouchejte motor a pravidelně kontrolujte otáčkoměr, snažte se držet rotace klikové hřídele zhruba v polovině až dvou třetinách celkového rozsahu.

Foto: Tomáš Kopečný

Také při klesání je důležité držet si určitou výkonovou rezervu, abyste nemuseli zbytečně řadit, avšak měli možnost případnému problému takzvaně ujet

Tedy pokud motor točí nejvýše šest tisíc otáček za minutu, držte ručičku otáčkoměru kolem tří až čtyř tisíc. Tato rezerva je nutná, kdybyste byli nuceni k náhlému (např. úhybnému) manévru a potřebovali výkon.

Brzdný účinek dávkuje po malých porcích, ale plynule. Náhlé a razantní kroky by na nezpevněných površích mohly vést k utržení vozidla a ztrátě možnosti jeho řízení. Nenechte auto přespříliš rozjet, ale žádném případě nestůjte po dobu klesání permanentně na brzdě. Hrozí přehřátí brzdové kapaliny, a tím znatelné snížení brzdné síly. A to je pak průšvih.

Foto: Tomáš Kopečný

Moderní elektronika pomáhá řidiči i při sjíždění velmi prudkých svahů

Některá SUV zde mají opět výhodu, že sjezd pomáhají usměrňovat počítače. Například u Subaru máte k dispozici dokonce terénní tempomat, kdy si jen zvolíte rychlost klesání a vůz se pak postará o zbytek. Terénem nepolíbený řidič se nemusí stydět nechat samotný sjezd na elektronice, která úkon zvládne lépe než on.

Foto: Tomáš Kopečný

Subaru Forester e-Boxer disponuje terénním tempomatem, který zvládne udržovat nastavenou rychlost klesání

Brodění

Další potenciální malér na vás čeká při překonávání brodu. Tady není prostor pro hrdinství, jelikož si ze svého voňavého vozu můžete nadmírou sebevědomí udělat potopený Titanic.

Jestliže si nejste jisti hloubkou brodu, není žádná hanba ji změřit, třeba obyčejným klackem. Reálnou brodivost udává většina výrobců v návodu k obsluze, a pokud nemáte Range Rover vybavený sonarem, budete muset spoléhat na starou dobrou matematiku. Všeobecně lze však říci, že větší a robustnější SUV zvládnou i víc než půlmetrovou hloubku.

Foto: Tomáš Kopečný

Před brodem byste se měli ujistit, zdali není příliš hluboký. Lepší SUV zvládnout brodit do více než půlmetrové hloubky

Před začátkem brodění najíždějte do vody pomalu a poté plynule pokračujte v jízdě. Snažte se, aby se voda nehrnula přes kapotu auta, spíše ji rozrážejte, tlačte vlnu před sebou. Drtivá většina SUV nemá zvýšené sání (šnorchl), takže by vodní hlt do přívodu vzduchu znamenal pro mnoho motorů dočasnou stopku. Po výraznějším brodění doporučujeme auto kvalitně umýt (hlavně zespoda), případně nechat zkontrolovat v servisu.

Foto: Tomáš Kopečný

Nedopusťte, aby se při brodění voda dostávala přes kapotu. Spíše ji rozrážejte, tlačte vlnu před sebou

Sypké a blátivé povrchy

Všeobecně v off-roadu platí, že asi 60 % úspěchu tvoří pneumatiky a míra jejich nahuštění či podhuštění. Jestliže máte na svém autě klasické obutí, nepouštějte se do velkých akcí. Přejezd těchto nestabilních povrchů provádějte vždy s dostatečnou nájezdovou rychlostí a plynule. Pokud cítíte, že se auto boří, nepolevujte a v rozumné míře dávkujte výkon pomocí plynového pedálu. Vůz kolikrát zabere a ze zdánlivého maléru se dostane.

Foto: Tomáš Kopečný

Nezapomeňte, že zhruba 60 % úspěchu při zdolávání terénu obstarávají pneumatiky

Orientační tlaky v pneumatikách pro terén
Měkký písek0,6-1,2 bar
Tvrdý písek1,1-1,7 bar
Kameny1,1-1,7 bar
Bahno1,1-1,7 bar
Šotolina2,4-4,1 bar
Roleta 1,1-2,4 bar

Nebojte se povolat do akce terénní režimy či asistenty. V rámci Subaru jde třeba o technologii X-Mode, která pomáhá maximalizovat využití pohonu všech čtyř kol, například úpravou odezvy plynového pedálu, dělením točivého momentu na jednotlivá kola nebo změnou chování stabilizačního systému i převodovky. Vozidlo disponuje též zvláštním profilem pro jízdu v hlubokém sněhu nebo blátě, kde pneumatiky takřka nemají adhezi.

Foto: Tomáš Kopečný

Subaru Forester nabídne podpůrný režim X-Mode, který významně vylepší jízdní vlastnosti vozidla v terénu

V těch nejhorších situacích, kdy už ani sebechytřejší přesouvání točivého momentu mezi koly nepomáhá, systém umožní jejich řízené protáčení, a dovolí tak probít si cestu vpřed hrubou silou.

Pokud zapadnete, můžete se zkusit z místa takzvaně vykolíbat. Snažte se opatrně cukat dopředu a dozadu, auto tím rozhoupete a pokuste se točit koly do stran, aby se pneumatiky mohly opřít do neujezděného povrchu.

Nezapomeňte, že nikdy není hanba zastavit, jít obhlédnout terén nejprve pěšky a až poté se do něj vydat se svým SUV. Zde platí dvojnásob, že čím větší „off-road“ máte, tím dále jdete v případě neúspěchu pro traktor.

Foto: Tomáš Kopečný

Nikdy není žádná hanba zastavit a jít zkontrolovat trasu nejprve pěšky

Po každé jízdě v terénu a najetí na silnici obezřetně sledujte chování auta. Pokud se vám něco nezdá, třeba nějaký pazvuk, zastavte a zkontrolujte podvozek, jestli tam není například zaseknutý kámen. Po blátivých radovánkách umyjte dokonale disky, nánosy bahna totiž fungují jako zátěž, a tudíž rozhodí vyvážení kol, což může vést až k poškození auta. Očistěte též světlomety i registrační značky vozu.

Článek byl kvůli relevanci a objektivitě vytvořen ve spolupráci s Tomášem Kukalem, zkušeným pilotem mnoha SUV i off-roadů a se Subaru ČR. Za možnost užití uzavřené off-roadové trati děkujeme dopravnímu výcvikovému centru Polygon Hradec Králové.

Reklama

Sdílejte článek

Seznam.cz zavádí tlačítko Líbí se

Dejte redakci i ostatním čtenářům vědět, jaký obsah stojí za přečtení.

Články s nejvyšším počtem Líbí se se budou častěji zobrazovat na hlavní stránce Seznamu a přečte si je více lidí. Nikomu tak neuniknou zajímavé zprávy.