Hlavní obsah

Testy: Subaru XV 2,0 e-Boxer – Nejsilnější motor umí tajné triky

Foto: Jakub Deml
10. 6. 2020

Kompaktní crossover od Subaru se vrací v plné síle s motorem, který si opravdu zaslouží. Dvoulitrový benzinový čtyřválec je navíc chytře podporovaný elektřinou, a naučil se díky tomu nové triky, které zpříjemňují jízdu, zvyšují efektivitu a snižují spotřebu, zkrátka z něj dělají lepší auto.

Článek

Loňský přechod na nový způsob měření emisí (cyklus WLTP) a všechny procesy spojené s homologací způsobily automobilkám spoustu nepříjemných komplikací a přinesly velké čistky v nabídkách motorizací. U Subaru to stálo život dvoulitrového benzinového čtyřválce, což byl jeden z pilířů nabídky, a crossover XV (a technicky spřízněný hatchback Impreza) si tak musel na čas vystačit pouze se slabší šestnáctistovkou. Nyní však oblíbený dvoulitr hlásí návrat a je v ještě lepší formě než kdy dřív!

Foto: Jakub Deml

Oblíbený crossover Subaru XV má zpět silný dvoulitr, který se navíc naučil nové elektrické triky

Papírově je přitom skoro k nerozeznání od svého předchůdce, nabízí totiž stejný výkon (150 koní a 194 Nm) a podobnou dynamiku (stovka za lehce přes 10 sekund a maximálka přes 190 km/h). Skoro byste se divili, jestli je vůbec něco nového. Podstatný rozdíl se objeví až v údaji o spotřebě, kde svítí hodnota o půl litru nižší. To však říká pouze část pravdy…

Nový motor je totiž vybavený mild-hybridním ústrojím (MHEV) s elektromotorem integrovaným do vylepšené převodovky Lineartronic. MHEV jednotka je se svými 16 koni a 66 Nm neobvykle výkonná, energii totiž čerpá z baterie pracující s netradičně vysokým napětím 118 V, a díky tomu zvládá XV nejen povinnou výpomoc benzinovému motoru při akceleraci a pohon palubních systémů při zhasnutém motoru, ale dokonce i jeden u MHEV nevídaný trik navíc.

Subaru XV e-Boxer totiž umí na elektřinu jezdit i při zachování pohonu všech čtyř kol! Pravda, nedojedete moc daleko (papírově asi 1,6 km) ani moc rychle, ale při jemné práci s plynem se můžete pohodlně plížit po parkovišti nebo poskakovat v zácpě naprosto neslyšně a zadarmo (tedy díky zrekuperované energii). Když pak přidáte víc plynu, přebere plynule taktovku benzinový dvoulitrový boxer se 150 koni pohánějící tradičně přes převodovku Lineartronic (variátor, který umí přejít k řazení virtuálních kvaltů) všechna čtyři kola.

Foto: Jakub Deml

Subaru XV má v základní výbavě bezpečnostní systém EyeSight se stereo kamerovým systémem. Ten zajišťuje nouzové brzdění, adaptivní tempomat, udržování jízdy v pruhu, čtení značek a další funkce

MHEV ústrojí (elektromotor, baterie a vedení) přidalo na hmotnosti 110 kg (60 na přední nápravě a 50 na zadní), ale v reálu si jich ani nevšimnete. Vlastně XV e-Boxer působí díky elektricky ostřejší odezvě na plyn ještě o chlup živěji než dříve. Rozhodně vás také potěší, že se tak podařilo snížit spotřebu až o 11 % v městském prostředí, v kombinovaném režimu uspoříte cca právě ten půllitr avizovaný technickými údaji, takže s XV e-Boxer budete jezdit zhruba za 7 l/100 km.

Skvělé je, že elektrifikace nijak neovlivnila charakter XV. Pořád jde o hbitý kompaktní crossover, kterému se líbí ve městě a ještě daleko víc mimo něj – na dálnicích pohodlně plachtí, na okreskách překvapí svou jistotou a obratností (řízení je přímé a podvozek tužší, takže působí jistě a příliš se nenaklání) a v terénu zase nečekanou odvážností (světlou výšku 220 mm a symetrický pohon všech kol podporuje vylepšený terénní režim X-Mode a asistent pro sjíždění svahů). Zkrátka auto, na které se můžete spolehnout za všech podmínek a v každé situaci.

Pokud jste se tedy báli, že elektrifikace tradiční oddané dělníky od Subaru poškodí, můžete si v klidu oddechnout – jsou teď ještě lepší než dřív. K tomu navíc ještě bezpečnější, konektivnější a vybavenější, přitom je stále radost s nimi žít, řídit je a vrhat se s nimi za dobrodružstvím na silnici i mimo ni. Co víc si přát?

Snad jen aby byly o chlup levnější. Ceník Subaru XV totiž začíná na částce 640 000 Kč s motorem 1,6 l (114 koní), dvoulitrový e-Boxer pořídíte již za 790 000 Kč a vrcholná varianta v plné výbavě stojí 950 000 Kč. To není málo, ale uvažte, že v základu máte pohon všech čtyř kol (s terénním režimem X-Mode), automatickou převodovku a kompletní balík bezpečnostních systémů EyeSight (nouzové brzdění, adaptivní tempomat, udržování jízdy v pruhu, čtení značek atd.), tedy položky, za které u konkurence tvrdě připlácíte. Ve finále tak jde o velmi slušnou nabídku.

Technické údaje
Motorčtyřválcový boxer uložený vpředu podél + mild-hybridní ústrojí
Zdvihový objem1 995 cm3
Výkon110 kW (150 k) při 5 600 - 6 000 ot./min. + 16,7 k elektromotoru
Točivý moment194 Nm při 4 000 ot./min. + 66 Nm elektromotoru
Převodovkaautomatická s plynule měnitelným převodem
Pohonvšech čtyř kol
Pohotovostní hmotnost1 628 kg
Akcelerace 0-100 km/h10,7 s
Maximální rychlost193 km/h
Spotřeba (kombinace)7,9 l/100 km/h
Objem palivové nádrže48 l
Kola a pneumatiky225/55 R18
Rozměry (délka/šířka/výška)4 465/1 800/1 595 mm
Rozvor2 665 mm
Objem zavazadlového prostoru340 l
autowebAUTOWEBaUtOwEb

Reklama

Sdílejte článek

Seznam.cz zavádí tlačítko Líbí se

Dejte redakci i ostatním čtenářům vědět, jaký obsah stojí za přečtení.

Články s nejvyšším počtem Líbí se se budou častěji zobrazovat na hlavní stránce Seznamu a přečte si je více lidí. Nikomu tak neuniknou zajímavé zprávy.