Hlavní obsah

Autosalon Frankfurt: Bzučící MINI je venku! Ujede až 270 km a je pořád šmrncovní

Foto: MINI

Tohle Mini už sousedy budit nebude, jezdí totiž jen na elektřinu

10. 7. 2019

Jedno z nejstylovějších aut současnosti dospělo do elektrického věku a představilo se ve světové premiéře v nizozemském Rotterdamu – jak jinak než stylově. Mini Cooper SE se chlubí dojezdem až 270 kilometrů a elektromotorem naladěným na 184 koní. Čím ještě překvapí? A proč už nebudete potřebovat k odemčení a startu klíče?

Článek

Čistě elektrickou mobilitu berou v BMW vážně, proto představili svůj ikonický třídveřový „angličák“ v čistě elektrické verzi. Vůz sdílí techniku s modelem BMW i3s, proto nabídne homologovaný dojezd 235 až 270 kilometrů na jedno nabití. Přední kola pohání elektromotor s výkonem 184 koní a točivým momentem 270 Nm, který čerpá energii z akumulátorů o kapacitě 32,6 kWh. Baterie jsou zastavěny hluboko v podlaze, takže neomezují zavazadlový prostor s objemem 211 litrů, respektive 731 litrů při sklopení zadních sedadel.

Pohonné ústrojí vystřelí auto z nuly na 60 kilometrů za hodinu za 3,9 vteřiny, zatímco k akceleraci na stovku potřebuje vůz 7,3 sekundy. Maximální rychlost je sice omezena na 150 kilometrů za hodinu, ale těžiště auta kleslo o 30 milimetrů níže ve srovnání s benzinovou variantou Cooper S, proto bzučící Mini aspiruje na titul sportovního elektromobilu.

Foto: MINI

Auto si zachovalo ikonické detaily – například zadní lampy ve stylu britské vlajky

Karoserii zdobí ikonické detaily a symboly hlásající elektrifikaci – jde o zadní světlomety ve stylu britské vlajky, čistou linii zadního nárazníku bez výfuku, zaslepenou přední masku, víčko nabíjecího konektoru s piktogramem elektrického kabelu a designová litá kola převzatá z původní studie. Zaujal vás nasávač na kapotě, který u přeplňovaných cooperů slouží jako přívod vzduchu k mezichladiči turbodmychadla? Nás také, proto jsme ho detailně prozkoumali a zjistili, že v případě „Mini E“ jde pouze o atrapu.

V základní výbavě 1 365 kilogramů těžkého vozu se objevují diodové světlomety, dvouzónová automatická klimatizace, digitální přístrojový štít a tepelné čerpadlo. Navigace umí pracovat s předpokládaným dojezdem, takže odhadne váš akční rádius. Kromě čtyř jízdních režimů nabídne elektrické Mini dvoustupňovou rekuperaci kinetické energie. Už vás nebaví hledat nebo neustále někomu půjčovat klasické klíče od auta? Díky chytré aplikaci budete moci s autem spárovat určité typy mobilních telefonů a s pomocí NFC z nich udělat plnohodnotné klíče – sdílení auta v rámci rodiny nebo skupiny už nemůže být snazší.

Foto: MINI

Kabina je takřka totožná s klasickou verzí. Výrazně se liší jen přístrojový štít – v elektrickém Mini plně digitální

Z wallboxu nebo „pomalých“ dobíjecích stanic načerpáte pomocí 11 kW palubní nabíječky 80 % energie za 2,5 hodiny – do plna budete tankovat o hodinu déle. Rychlonabíjecí stanice se stejnosměrným proudem (max. výkon 50 kW) umožňuje 80% nabití za 35 minut. Výroba bzučícího Mini začne v anglickém Oxfordu letos v listopadu, první dodávky na český trh se očekávají na začátku roku 2020. Základní cena je 882 700 korun. Pro srovnání – nejlevnější benzinové Mini One stojí lehce přes půl milionu korun, sportovní Cooper S vyjde na necelých 700 tisíc, zatímco vrcholová varianta John Cooper Works ochudí vaše konto o necelých 850 tisíc korun.

Skupina BMW nadále pokračuje v elektrické ofenzivě, proto se už za rok dočkáme elektrického SUV BMW iX3 a o rok později ještě modelů BMW i4 a iNext. Rok 2020 přinese také jednu zásadní novinku v rozhraní plug-in hybridních „bavoráků“ – při příjezdu do města vás vůz automaticky vyzve k přepnutí na čistě elektrický režim.

A co si myslíte vy? Jde mnichovská automobilka BMW správným směrem?

HLASUJTE: Jakým směrem by se měla mnichvoská automobilka ubírat?
BMW by se mělo věnovat více elektromobilům a hybridům
22.9 %
BMW by se mělo zaměřit více na dieselové a benzinové motory
61.4 %
BMW by se mělo věnovat oběma pohonům
15.7 %
Celkem hlasovalo 140 čtenářů.
autowebAUTOWEBaUtOwEb