Hlavní obsah

BMW chce elektrická auta nejen rychlá, ale i zábavná

Foto: BMW

BMW tvrdí, že má řešení, jak přenést dynamiku elektromobilů v přímém směru také do zatáček

28. 6. 2019

Elektromobily bývají obdivuhodně rychlé v přímce, ale co zatáčky? Tuhle otázku si možná položilo BMW, a tak přišlo s projektem, který by tento neduh těžkopádných elektromobilů mohl dost možná vyřešit. Řešením mají být elektromotory chytře rozmístěné v útrobách auta, přičemž pomáhat jim má ještě inteligentnější vektorování hnací síly – tak, aby žádný kilowatt nepřišel nazmar.

Článek

Zdá se, že budoucnost je opravdu tady. Evropští zákonodárci jsou ohledně snižování emisí neústupní. Jako by říkali: „Svět se mění, zvykejte si…“ Leckteré elektromobily už dokázaly, že v přímce se nenechají zahanbit ani těmi největšími rváči. Jiné zase ukázaly, že když chce, umí být elektromobil schopný i v zatáčkách, ačkoliv „Králi Spalovačů“ koruna prozatím zůstane – i když je pravda, že to bylo s menší pomocí elektřiny.

Foto: BMW

Elektromobily disponují drtivou akcelerací. Ale co zatáčky?

Automobilky po celém světě investují miliony, ne-li miliardy eur, aby řešily dětské nemoci elektromobilů. A i když takříkajíc „pomalu – ale jistě“, začíná se jim to opravdu dařit. Jednou z nich je i BMW, které představilo projekt jménem Power BEV.

Vidíte naprosto správně, tohle je nová pětková řada – jen s tím rozdílem, že jezdí na elektřinu. Jenže pod kapotou se neskrývá jedna, ale rovnou tři elektrické pohonné jednotky, které autu dávají celkový výkon 710 koní. A jelikož toto BMW „Power BEV“ nemusí řešit zbytečnosti jako natlakování turbodmychadla nebo řazení, dostane se na stovku pod tři vteřiny. Rodinný sedan. Pod tři vteřiny. Asi bychom si vážně měli zvykat…

Foto: BMW

Cože? Drtivě rychlé BMW, kterému kouká z „nádrže“ rychlonabíječka? Věřte, že to není až tak vzdálená budoucnost

Ale jak nedávno přiznal i jeden známý britský inženýr, v zatáčkách jsou stále pozadu. A právě proto BMW vytvořilo projekt Power BEV – to nemá řidiče zaujmout pouze rychlostí na rovince, má být schopné i v zatáčkách.

Na odlehčování zapomeňte, tak daleko ještě nejsme a elektromobilita v tomto ohledu musí ujít ještě velký kus cesty. Řešením je tu maximální efektivita. Proto inženýři mající na starost elektrický pohon dali hlavy dohromady s těmi, co se starají o vývoj podvozků, aby dostali z těžkopádné „elektrické M5“ co nejlepší možnou dynamiku.

BMW uvádí, že částečným řešením je fakt, že dva ze tří elektromotorů jsou uloženy vzadu a pracují nezávisle na sobě. Díky vektorování hnací síly je pak možné poslat více síly na právě zatížené kolo, které bude mít patřičnou adhezi – a může tak auto, s podporou předních kol, vystřelit ze zatáčky ven jako z praku, a to údajně i při náhlých a extrémních změnách směru.

V Mnichově tvrdí, že tento systém je dokonce účinnější než diferenciál s omezenou svorností, jaký známe třeba ze sportovních aut – a který v podstatě jen kontroluje rychlost rotace poháněných kol. Tato technologie by se měla dostat do připravovaného BMW iX3, ačkoliv model iX3 bude údajně disponovat pouze jedním takovým motorem, ne třemi.

Proč si BMW pro projekt zvolilo řadu 5? Důvod je evidentní: velký sedan snáz pojme rozměrné a těžké elektrické ústrojí – dokonce se pohon společně s elektromotory prý podařilo uložit do auta tak, že to neomezuje prostor pro posádku! Počítá se s tím, že v budoucnosti bude možné volit mezi jednodušším řešením jednoho motoru, jako tomu bude například u zmíněné iX3, a mezi střelou se třemi nezávisle řízenými motory s vektorováním, jako tomu je u tohoto Power BEV.

autowebAUTOWEBaUtOwEb

Reklama