Hlavní obsah

BMW M5 slaví 35 let. Která generace byla nejzajímavější?

Foto: BMW

Prvních 5 generací BMW M5

Mnichovská automobilka produkuje vysoce výkonné sedany navržené na základě řady 5 už 35 let. A jako již tradičně při „kulatých“ či „půlkulatých“ výročích, i tentokrát přichází se speciální edicí. Tou poslední je BMW M5 Edition 35 Jahre. Vyrobí se pouhých 350 kusů, prodávat se začne příští měsíc, aniž zatím byla zveřejněna cena.

Článek

Celé to začalo v roce 1985, kdy dorazila první generace E28. V té době šlo o nejvýkonnější produkční sedan. A kolik koní na tento prestižní titul v polovině 80. let stačilo? Rovných 290 koní, které produkoval 3,5litrový šestiválec. Mimochodem, motor byl původem ze slavného supersportovního modelu M1 a celá M5 se vyráběla ručně v divizi BMW M.

V roce 1984 se tento model uměl rozjet na 245 km/h, což bylo něco mimořádného, stejně jako zrychlení  z 0 na 100 km/h za 6,5 s. To vše v automobilu, který vypadal jako běžná řada 5 pro manažery – kromě poznávacích znáčků vpředu a vzadu měl pouze o trochu nižší světlou výšku a širší pneumatiky. Celkem se za dva roky vyrobilo zhruba 2 200 exemplářů, což z první M5 dělá dnes mimořádně zajímavý youngtimer.

Foto: BMW

První a druhá BMW M5; v pozadí ikonická M1

Druhá generace (E34) se ukázala už v roce 1988. Objem motoru se zvýšil o 80 kubických centimetrů na stylových 3 535 ccm. Výkon povyskočil na 315 koní. Vůbec poprvé v řadě 5 dostal tento model elektronický omezovač rychlosti při 250 km/h. Vnější vzhled navázal na první generaci, opět došlo ke snížení podvozku (o 20 mm), vzadu pak proti běžným modelům přibyly koncovky výfuku s větším průměrem. Standardem pro M5 se staly 17palcová kola (jsme na konci 80. let, dnes se nad tím nikdo nepozastaví). Druhá generace se vyráběla i jako kombi, celkem se mezi léty 1988 až 1995 vyrobilo 12 tisíc kusů, z toho 900 v karosářské verzi kombi.

Třetí generace (E39) dorazila v roce 1998. Šestiválec poprvé nahradil vidlicový osmiválec o objemu 4,9 litru a výkonu kulatých 400 koní. Zrychlení na „stovku“ se odehrálo za skvělých 5,3 sekundy a jako obvykle byla maximální rychlost krocena při 250 km/h. Automobilka už na jaře roku 2003 evidovala 20 500 objednávek.

Čtvrtá generace E60 do segmentu supersedanů přinesla v roce 2005 vůbec poprvé desetiválec. Měl objem pět litrů a nabízel dechberoucí parametry: 507 k a 520 Nm točivého momentu. Žádný jiný bavorák v té době nebyl výkonnější. Design možná skalní fanoušky nezaujal, dynamicky to ale opět byl vynikající stroj.

Desetiválcový motor byl standardně spojen se sedmistupňovou sekvenční převodovkou SMG; zrychlení 0-100 km/h bylo otázkou 4,7 sekundy, 0-200 km/h zvládla M5 za 15 sekund. Do roku 2010 BMW prodalo 20 548 kusů, z nichž 1 025 byla verze Touring (E61). Bylo to naposledy, kdy se v případě M5 vyrábělo kombi a naposledy, kdy byla k dispozici manuální předovodovka – v případě E60 se dala koupit výhradně v USA.

Foto: BMW

BMW M5

V roce 2011 přichází generace F10, opět s osmiválcem o objemu 4,4 l a výkonu 560 koní. Poslední generace F90  dorazila před dvěma lety. Pod kapotou má evoluci osmiválce z F10, tentokrát s výkonem posunutým na 600 koní. Vůbec poprvé v historii M5 se tento model nabízí jako „čtyřkolka“, ovšem s možností „natvrdo“ odpojit přední kardan, což přináší jedno z nejuniverzálnějších aut světa. Po stisknutí tlačítka se totiž z M5 stane čistá zadokolka. Velice rychlá, dodáváme – „stovku“ zvládne za 3,4 sekundy a po posunutí omezovače jede až 305 km/h.

BMW na svou historii nezapomíná a přichází nyní s edicí 35 Jahre. Ta navazuje na dřívější 30 Jahre. Vůbec první limitovanou edici dalo BMW do prodeje v roce 1992 – vzniklo pouhých 20 kusů generace E34, vždy v červené barvě a jde o extrémně vzácnou limitovanou edici.

Ale zpátky k té současné: Základ je stejný jako M5 Competition, tedy benzinový 4,4 litrový osmiválec s výkonem 460 kW/625 k a točivým momentem 750 Nm. Zrychlení na 100 km/h je otázka neuvěřitelných 3,3 sekundy.

Unikátní na popisovaném modelu je metalická barva Individual Frozen Dark Grey II se speciální pigmentací (navozuje dojem hedvábně matného povrchu). Specifická jsou i 20palcová hliníková kola Y-spoke v šedé barvě. Tuto kombinaci k žádné jiné M5 nepořídíte. Třmeny brzd jsou lakované černou barvou (příplatkové karbon-keramické pak klasicky zlatou).

HLASUJTE: Kterou generaci BMW M5 máte nejraději?
E28
7.2 %
E34
14.9 %
E39
50 %
E60
13 %
F10
7.4 %
F90
7.5 %
Celkem hlasovalo 376 čtenářů.

Uvnitř je pak vůbec poprvé obložení ze zlatého eloxovaného hliníku se strukturou karbonových vláken. Nechybí samozřejmě ani plaketky, upozorňující na limitovanou edici (jsou očíslované). Najdete je na prahových lištách a držácích nápojů. Tato edice nepřináší mnoho nového, je ale určitě dobře, že BMW nezapomnělo oslavovat, byť to jsou jenom „půlkulatiny“.

A kterou generaci BMW M5 máte vy osobně nejraději? Hlasujte v anketě a napište do naší diskuse!

autowebAUTOWEBaUtOwEb

Reklama