Hlavní obsah

Vizí sportovní budoucnosti BMW je 600koňový plug-in hybrid

Foto: BMW
26. 6. 2019

BMW má na kontě již dvě výjimečná superauta. Na konci 70. let to byl legendární model M1 s 277koňovým šestiválcem a nadčasovým klínovým designem od Giugiara, v roce 2014 se pak objevil futuristický 362koňový plug-in hybrid i8. A teď je tu zcela nový koncept, který si bere to nejlepší z obou svých předchůdců a posouvá hru ještě o úroveň výš!

Článek

Model i8 byl pro BMW skutečně přelomový – fantastické tvary s propracovanou aerodynamikou, karbonové šasi s křídlovými dveřmi a supermoderní pohon kombinující vysokovýkonný přeplňovaný tříválec (měl 240 koní!) s plug-in hybridní technikou. Výsledkem byla neuvěřitelná kombinace úžasné síly (362 koní) a ohromující dynamiky (zrychlení na 100 km/h za 4,4 sekundy) s nízkou spotřebou (papírových 2,1 l/100 km) a 37 kilometry čistě elektrického dojezdu. Kromě hypersportů za desítky milionů korun (Porsche 918 Spyder, Ferrari LaFerrari a McLaren P1) dokázala něco podobného postavit jen Honda v podobě nového NSX. A právě proto BMW cítilo, že je čas posunout se ještě o kus dál…

Foto: BMW

BMW i8 v době svého představení vypadalo, jako kdyby přijelo z budoucnosti. Což byla vlastně i pravda...

Přivítejte koncept Vision M NEXT, jehož design si bere to nejlepší z moderních BMW (agresivní příď připomíná Z4), předchozí i8 (celkový tvar a křídlové dveře) i legendární M1 (klínový profil nebo detaily jako nasávací otvor za dveřmi nebo skleněné žaluzie zadního okna). Výsledkem je strhující supersport, který by se nemusel stydět vedle konkurentů s logy Ferrari nebo Lamborghini.

Foto: BMW

BMW M1 – podobnost s novým konceptem je čistě záměrná

A nemusel by se stydět ani za svůj výkon, protože jeho 600 koní je hodně zajímavý parametr, který dokáže pozvednout nejedno obočí. Produkovat je bude přeplňovaný čtyřválec umístěný uprostřed a kombinovaný se dvěma elektromotory (po jednom na každé nápravě). Podle zvoleného jízdního režimu tak vůz může fungovat jako zadokolka nebo mít zapojený pohon všech čtyř kol (přední pohání pouze elektromotor). Podle simulací by vůz měl vystřelit na stovku za 3,0 sekundy a uhánět skoro 300 km/h! Jako bonus by pak plně nabité baterie měly přinést 99 kilometrů čistě elektrického dojezdu.

Samozřejmě jsou tu také sci-fi nesmysly jako odemykání vozu díky technologii rozpoznávání obličejů, autonomní parkovací asistent, head-up displej s augmentovanou realitou nebo gyroskopické držáky pití, které automaticky vyrovnávají vysoká přetížení, kterých auto při jízdě dosahuje, aby se vám pití nevylilo do klína – to aby koncept byl skutečnou vizí budoucnosti. Ale podle zpráv z BMW je celé pohonné ústrojí reálné a připravuje se pro použití v budoucích výkonných M modelech.

Samotný koncept by měl být předzvěstí skutečného superauta, které se podívá na silnice hned zkraje příští dekády v podobě omezené série. Chvíli po jeho uvedení by pak měla přijít i druhá generace modelu i8, která však bude kompletně elektrická. Všechno to zní moc zajímavě, i když se vší tou elektřinou taky malinko strašidelně. Na druhou stranu u BMW si můžeme být jistí, že i elektrifikovaná auta bude radost řídit, takže se i nadšení řidiči mají nač těšit!

autowebAUTOWEBaUtOwEb