Hlavní obsah

BMW nechá hybridní auta, aby sama vypínala motory ve městech

Foto: BMW

Nové BMW X5 se brzy objeví také jako plug-in hybrid

Vize osobní mobility ve městech se momentálně nachází tak trochu v křeči. Na jedné straně se hromadně a hrdě proklamuje elektrická budoucnost, na druhé straně jsou ovšem ti lidé, kteří auty reálně jezdí, a jakkoliv se jim třeba vidina elektrického auta líbí, mizerná nabíjecí infrastruktura jim ježdění elektromobilem znemožňuje. Drtivá většina městského provozu je tak stále obstarávána benzínovými a naftovými auty, jenže co když městské rady dostojí slibům a spalovací auta v centrech velkých měst skutečně zakáží?

Článek

Zákaz vjezdu starších dieselů do městských center je na stole už delší dobu, ovšem teprve v současnosti se začalo stále více mluvit také o možnosti, že by se v městských ulicích definitivně zakázala všechna auta se spalovacím motorem. Výhradně bezesmisní zóny jsou zatím ve stádiu spekulací a slibů, ale třeba taková Paříž mluví o definitivním konci „spalováků“ v roce 2030. Zda bude tento termín opravdu dodržen, to je zatím ve hvězdách.

Jenomže co by v takovém případě nastalo? Samozřejmě lze namítat, že za 12 let bude infrastruktura pro nabíjení elektromobilů vyřešená a používání elektrického auta nebude tolik omezující, ale i tak se objeví nemalá skupina lidí, která pro svoje používání elektromobil prostě nebude chtít, ať už z jakéhokoliv důvodu. A na druhou stranu bude tu a tam potřebovat zajet i do centra města, opanovaného zákazem spalovacích motorů. Co s nimi? Řešení nespočívá v nákladném a mnohdy nepraktickém vlastnictví dvou aut, ale v jednom plug-in hybridu (s baterií, co jde nabít ze zásuvky), který by sám rozpoznal, že vjíždí do města, a vypnul by tak svůj spalovací motor.

Vzato kolem a kolem, plug-in hybridy jsou asi nejméně bolestivou variantou pro elektrifikovanou mobilitu zítřka. Na delší trasy lze s nimi totiž jezdit jako s naprosto normálními auty, poháněnými spalovacím motorem, při městském dojíždění lze však nechat motor vypnutý a využívat pouze síly dodávané bateriemi a elektrickým motorem. Takže ano, pořád je to auto, pořád se spalovacím motorem, ovšem ve chvíli, kdy jede čistě na elektřinu, v městském centru netrápí ani toho nejzelenějšího radního.

A přesně pro potěchu zelených radní chce německé BMW nainstalovat do svých nadcházejících plug-in hybridů nový „mechanismus“, jak jsme naznačili o kus výše. Na tiskovce v rámci autosalonu v Los Angeles to uvedl ředitel vývoje Klaus Froehlich. Ve chvíli, kdy by auto poznalo, že zajelo do bezemisní zóny města, vypnulo by automaticky spalovací motor na základě údajů z GPS, a pohybovalo by se čistě na elektřinu, čímž by vše bylo legislativně v pořádku. BMW dále ujišťuje, že o dojezd nemusí mít uživatelé strach. Třeba chystaná plug-in hybridní varianta X5 bude mít čistě elektrický dojezd kolem 80 kilometrů, což by pro pohyb v bezemisní zóně mělo naprosto stačit.

Co když dojdou baterky?

Vyvstává otázka, jak by byl takový systém řešený po uživatelské stránce. Jasně, auto samo vypne spalovací motor při vjezdu do bezemisní zóny, jenže co když mu během jízdy v této zóně dojdou baterie? Zůstane potom vůz smutně stát na místě i přesto, že má ještě plnou nádrž paliva a mohl by se normálně dál pohybovat? Tyto otázky jsou teprve k řešení a hodně bude záviset na tom, jakým způsobem nastaví města svou legislativu. Tak či tak nás ve vzdálenější budoucnosti pravděpodobně čeká éra, kdy nebudeme moci rozhodovat o tom, zda náš vůz poběží na benzín nebo na elektřinu.

autowebAUTOWEBaUtOwEb

Reklama