Hlavní obsah

Testy: BMW 540i Touring – Kapitán komfort

Foto: Karel Štochl

BMW řady 5 se v provedení Touring (kombi) zaměřuje spíše na pohodlí a praktičnost. Neznamená to však, že je nudné

26. 7. 2019

Kombi je nejoblíbenější karoserií v Česku, protože poskytne spoustu užitečného prostoru. Na základě praktičnosti se však obvykle ztrácí také zábava. Musí být rodinné kombíky nutně nudné? Jeden takový od BMW jsme zkusili a hledali odpověď.

Článek

Víte, proč jsou v Česku kombíky tak oblíbené? Protože mají obří kufr a praktická sklopná sedadla, takže když chcete v autě jednou za rok přespat nebo převézt ledničku – potřebujete nutně kombi. Pokud nejste zrovna vyhořelý chalupář nebo řidič „trojkového“ Mondea v naftě, sáhnete nejspíš po českém etalonu, kterým je bezesporu Škoda Octavia. Ale co když chcete od rodinného vagónu něco trochu víc.

Ano, pak je tady segment prémiových značek a BMW mezi nimi. Testovaný kousek řady 5 pokrývá majestátní fialová metalíza – barva natolik elegantní, že autu dává ten správný luxusní šmrnc. Vůz je v celkem střídmé výbavě, takže nekypí ozdobnými cingrlátky, ale decentními prvky M paketu, který dolaďuje už tak reprezentativní vzhled. Nečekejte zástupy obdivovatelů, focení na parkovišti nebo všetečné dotazy nadšených fandů značky – tenhle „bavorák“ splyne s davem, nicméně s tím u praktického kombíku počítáte, ne?

Foto: Karel Štochl

Objem kufru je 570 litrů, po sklopení zadních sedadel však vzrostě až na 1 700 litrů

Řada 5 už tak trochu opustila svět sportovních zážitků a spíše se věnuje pohodlnému cestování – zvláště ve variantně Touring. Dokonce už ani nekoupíte „kombíkovou pětku“ ve verzi M, která by měla dvakrát přeplňovaný osmiválec a výkon přes 600 koní. Sen o rodinné raketě tak musíte nechat spát, nicméně touhu po silném benzinovém motoru vám BMW kompenzuje variantou 540i – tedy turbem přeplňovaným řadovým šestiválcem.

Motor má sice jen 340 koní a 450 Nm točivého momentu, ovšem to neznamená, že neumí zabrat. Z nuly na sto to čtyřkolka od BMW zvládá za 5,1 sekundy a maximálka je elektronicky limitovaná na hranici 250 kilometrů za hodinu. Při dynamickém tempu a nejvyšších otáčkách nečekejte výrazný zvukový projev – nejsou tady žádné umělé dokreslovače, naopak je vůz tichý a komfortní i při vysokých rychlostech. Vzhledem k pohonu všech čtyř kol a díky asistentovi rozjezdu se případný svižný odpal z křižovatky promění v běžnou rutinu. Pětka s kufrem o objemu 570 litrů, respektive 1 700 litrů při sklopených zadních opěradlech, tak inklinuje spíše k titulu komfortního cesťáku.

Foto: Karel Štochl

Pod kapotou pracuje šestiválcová pohonná jednotka spalující benzin. Docela vzácnost v segmentu, kde kralují diesely

S příplatky k lepším zítřkům

K většímu pohodlí na cestách však auto potřebuje vzduchové odpružení – přece jen adaptivní tlumiče nejsou spásné a dají pocítit větší nerovnosti. Nicméně stejným syndromem trpí i konkurenční Mercedes-Benz třídy E – jak není na vzduchu, umí dát najevo nespokojenost se zvolenou trasou. BMW se může pochlubit ještě aktivním řízením zadní nápravy, kdy se kola vzadu umí natočit po směru nebo proti směru předních kol, čímž se zlepší poloměr otáčení, průjezd zatáčkou a redukuje se hluk, který by jinak obtěžoval cestující vzadu.

Foto: Karel Štochl

Technika i prémiová výbava autu nechybí – většina zajímavých prvků je však za příplatek

K technologické spokojenosti nabízí „bavorák“ spoustu moderních prvků, leč většina z nich je za příplatek. Skvěle se jezdí podle navigačního systému s on-line připojením a promítáním na head-up displej. V základu dostanete také tempomat, ale ten obyčejný, bez radarové regulace rychlosti. Upřímně, za základní cenu 1,7 milionu bychom ho v páté sérii mnichovských strojů čekali ve standardu, případně oželeli sériový CD přehrávač a raději si užívali větší porci cestovního pohodlí. Pokročilý udržovač rychlosti jde samozřejmě dokoupit – stojí asi 30 tisíc korun. Za zmínku stojí ještě technologie nočního vidění, které se dočkáte za 55tisícový příplatek.

Víte, co je při dlouhém cestování zásadní? Jde o pohodlí sedadel – a to se návrhářům od BMW podařilo vyladit. Ačkoli nejsou křesla odvětrávaná nebo s masážní funkcí, stejně umí díky vícesměrovému nastavení padnout na tělo téměř každého řidiče a spolujezdce. Především měkoučká hlavová opěrka a nastavitelná horní část sedáku přispěje k maximálně pohodlnému posezu. Nejde sice o hi-tech sedačky jako v Lexusu LS 500, nicméně ten stojí skoro 4 miliony korun a sedačky do tohoto BMW jen 30 tisíc, takže…

Foto: Karel Štochl

Komfortu se dočkáte i vzadu. Díky druhé aktivní nápravě se míra hluku v druhé řadě značně redukuje

Nemusí nutně žrát

Přestože pod kapotou pracuje benzinový šestiválec, což je celkem nezvyklý motor pro cestovní kombíky, protože v tomto segmentu vládnou diesely, vůz se umí díky chytrým počítačům dostat i na slušnou spotřebu kolem osmi litrů na sto. Pokud se chystáte napsat, že to není žádná hitparáda, musíme si uvědomit, že jde o skoro pětimetrové a 1,84 tuny vážící auto s pohonem všech kol. Chcete jezdit úsporně? Používejte předvídavý profil Eco Pro, který spolupracuje s převodovkou a navigací, takže vám poradí, kdy dát nohu z plynového pedálu a sám rozhodne, jestli rekuperovat nebo plachtit setrvačností. Na head-up displeji se vám také promítne informace o blížícím se kruhovém objezdu nebo křižovatce, což je velmi užitečné pro předvídavou jízdu.

V běžném provozu s využitím komfortních nebo sportovních režimů, kdy se přifouknou boky sedaček, se benzinový apetit přešvihne přes deset litrů. Stejně tomu je i v případě převažujícího městského, příměstského provozu nebo ve vysokých dálničních rychlostech. Na druhou stranu má rodinný kombík pod kapotou přeplňovaný třílitrový turbobenzin, což už dnes moc automobilek nenabízí – kvůli ceně, prodejnosti a emisím.

Spíše než masový obdiv nebo hromadné opovržení ze strany veřejnosti čekejte od nenápadného auta užitnou hodnotu luxusního kombi. Okresní silnice projedete svižně a v pohodlí, ne se zapálenými pneumatikami a omezovačem otáček v akci. Dlouhé dálniční trasy? Ano, tady je „pětkový“ Touring doma, ale protože náš fialový elegán nemá pod kapotou diesel, kalkulujte s průměrem okolo deseti litrů benzinu na sto. Hledáte zábavu za volantem? Tak to musíte do segmentu BMW M2 nebo oželet prostorný kufr a sáhnout po M5 v sedanu. Touring je účelový, praktický, honosný a komfortní – přesně takový, jaký má být.

Technické údaje
Motorpřeplňovaný řadový zážehový šestiválec
Objem2 998 ccm3
Výkon250 kW (340 k) při 5 500 – 6 500 ot./min.
Točivý moment450 Nm při 1 380 – 5 200 ot./min.
Pohon4 x 4
Převodovkaosmirychlostní, automatická
Maximální rychlost250 km/h
Zrychlení 0–100 km/h5,1 s
Průměrná spotřeba8,0 – 7,8 l/100 km
Naměřená průměrná spotřeba9,4 l/100 km
Objem palivové nádrže68 l
Provozní hmotnost1 840 kg
Rozměry (d x š x v)4 942 x 1 868 x 1 498 mm
Rozvor2 975 mm
Světlá výška140 mm
Objem zavazadlového prostoru570/1 700 l
Základní cena1 747 200 Kč
Cena testovaného modelu2 447 488 Kč
autowebAUTOWEBaUtOwEb