Hlavní obsah

Blog: Auta očima umělců – Běžné plechovky i unikátní supersporty

Foto: Ondřej Kroutil

Auto jako umění – Lexus LFA je dokonalým technickým dílem, které na fotkách vypadá vážně božsky

18. 7. 2019

Pro někoho jsou auta pouhým dopravním prostředkem a jiní čtyřkolovými plechovkami žijí naplno. Posbírali jsme pro vás deset unikátních snímků a přidali k nim poutavé příběhy. Podívejte se, jak vidí běžná auta i raritní supersporty čeští profesionální fotografové.

Článek

Pocta od „skejťáka“

Osmadvacetiletý fotograf Michal Jirák se jednou vydal se svým kamarádem Filipem Baxou do zapadlé ulice za nádražím v pražských Vysočanech, která vede do nedalekého skateparku. Jde o ten typ místa, které je lepší při noční procházce vynechat. Fotograf sám vlastní „bavoráka“ z 90. let, takže když viděl, jak z odstaveného BMW E39 postupně mizí světla, kola, airbagy a vlastně všechno, co má nějakou hodnotu, rozhodl se po vzoru severoamerických fotografů vzdát poslední poctu kdysi skvělému vozu. Filip Baxa si zachycený BS Noseslide maximálně užíval. Jde sice o jeden ze základních triků, kdy přední část desky „brousí“ překážku – v případě BMW jeho blatník, ale vzhledem k výšce překážky má Baxovo provedení větší hodnotu.

Foto: Michal Jirák

BMW E39 a Filip Baxa

Reggae & off-road

Po automobilech značky UAZ se poohlížejí firmy operující v terénu nebo skalní fanoušci východní techniky. Mezi takové patří i Karel Štochl – DJ a člen reggae skupiny Urban Robot, který pořídil pomocí samospouště umělecky laděný snímek spojující odolný ruský vůz a muzikanta s dredy. UAZ Patriot ve speciální sérii UnLimited se do Evropy dostal v počtu dvou kusů, přičemž jeden jezdí ve východních Čechách a druhý v Polsku. Sériový off-road vystihuje unikátní lakování, plakety edice a zadní spojler. Český kousek má spoustu výbavy navíc – pevnostní nárazníky, naviják, uzávěrky, ochrany prahů, tyčí řízení a terénní pneumatiky.

Foto: Karel Štochl

UAZ Patriot je plný off-roadové výbavy

Kotě z Gruzie

Jan Herman a Martin Brůžek strávili noc vyprošťováním pískového Nissanu Patrol z oblázkové pláže poblíž gruzínského města Batumi. Na pomoc jim přišlo malé kotě, kterému cestovatelé dali vodu i jídlo a vzali ho do auta s tím, že mu v nějaké vesničce najdou nový domov. Ale znáte to, stačilo trochu tulení a mňoukání a expedice měla nového člena – kočičku Batumi. V uzbeckém Taškentu veterinář vystavil milé Batumi cestovní doklad, takže už ji posádka nemusela na hranicích nebo trajektu schovávat. Martin pak výpravu plánovaně opustil, takže si Honza malou „číču“ dovezl domů sám. Boty má však loudavé, takže teď už je zase na cestách, brázdí svět. A Batumi je samozřejmě v Patrolu s ním.

Foto: Jen Herman

Nejslavnější kotě v Česku – Batumi

Návrat ke kořenům

Martin Sznapka driftoval po horách salcburského Lungau tak dlouho, než našel perfektní návrší na fotku. „Bílý sníh zafungoval jako výborná odrazná deska a nebylo nutné si lámat hlavu nad nekompromisním poledním sluncem,“ vypráví příběh, jak tenhle parádní snímek vznikl. Vzadu sněhem zaváté vrcholky a mrazivá mlha nad údolím, v popředí bílé BRZ. Snímek popisuje návrat ke kořenům sportovních vozů, kdy japonské automobilky stvořily netypický produkt – zábavné auto bez pohonu 4 x 4 nebo hybridní podpory.

Foto: Martin Sznapka

Subaru BRZ je nejzábavnější cenově dostupné kupé v Evropě

Smutný řidič

K oficiálnímu představení konceptu Kia GT došlo ve Frankfurtu v roce 2011 a v témže roce také v Los Angeles. Svoje osobité jméno dostal Stinger až v roce 2015. V roce 2016 ho automobilka otestovala na slavném Nürburgringu a v lednu 2017 ukázala poprvé sériovou verzi na detroitském autosalonu. Na vývoji Stingeru  se podílel i Albert Biermann, bývalý ředitel divize BMW M. Příběh zamračených zadních světel tak demonstruje smutné výrazy řidičů, které předjelo tohle famózní jihokorejské a cenově dostupné Gran Turismo.

Foto: Vladan Laxa

Kia Stinger patří k oceňovaným GT taky proto, že ji navrhl bývalý ředitel divize BMW M

Lesk a předvídavost

BMW X5 není nutně jen o hektolitrech spotřebovaného paliva a obdivu v záři reflektorů pouličních lamp. Zastavěná osmistupňová převodovka s navigací spolupracuje pomocí takzvaného systému Connected shift, takže je předem připravena na situaci, která teprve nastane. Technologii doplňuje asistent předvídavé jízdy, který je u současného BMW X5 k dispozici v režimu Eco Pro. Počítače umí upozornit řidiče na blížící se zatáčku, kruhový objezd nebo křižovatku a při jízdě z kopce nechat auto volně plachtit za pomoci setrvačnosti – to vše kvůli snížení spotřeby paliva.

Foto: Vladan Laxa

BMW X5 je často terčem obdivu i opovržení

Krabice s charakterem

Třída G  se odjakživa vyznačovala terénními schopnostmi, ale i tím, že je už 40 let věrná off-roadovým hodnotám. Terénní automobil s vysokou úrovní užitných i jízdních vlastností se po desetiletí nepřetržitě vyvíjí. Mercedes-Benz dbá na to, aby třída G zůstávala po technické i vizuální stránce stále svěží a aktuální. První model G řady 460 měl světovou premiéru ve dnech 4. až 9. února 1979 v Toulonu (Francie). Tisková zpráva značky vyzdvihovala tehdy vlastnosti v terénu, na silnici a rozmanitost využití – což platí dodnes, protože jde zkrátka o funkční krabici s charakterem.

Foto: Jakub Misík

Hranatý Mercedes si pořád udržuje svůj charakter

Oceňovaný egoista

Hyundai Santa Fe  2019 obdržel ocenění „Redesign of the Year“ (modernizace roku) od společnosti ALG. Auto získalo prestižní ocenění mimo jiné na základě zcela nového interiéru, který se vyznačuje orientací na rodinu, ale také díky praktickým technologiím a osobitému vnějšímu vzhledu. Firma ALG je zaměřená na analýzu trhu a pracuje v oblasti prognostiky budoucí hodnoty vozidel, která je důležitá pro leasing aut. Společnost v rámci soutěže posuzuje rozsahy změn vozidel a kvalitu jejich realizace. Namyšlené SUV tedy má co nabídnout a může být na svůj agresivní vzhled právoplatně pyšné.

Foto: Jakub Misík

Hyundai sice vypadá namyšleně, ale má důvod být takový

Hybrid z Marsu

Fisker Karma vypadá jako by přiletěl z jiné planety a vůbec byste do něj neřekli, že dnes stojí okolo 700 tisíc korun. Má to však svoje důvody – automobilka zkrachovala, autorizované servisy prakticky neexistují, náhradní díly nejdou sehnat a unikátní metalízu vám nikdo nenamíchá. Auto s benzinovým čtyřválcem a dvěma elektromotory navíc nijak závratně neakceleruje, ovšem přitahuje pozornost všech – od nejmenších dětí po seniory. Kosmické plavidlo na kolech je častým cílem objektivů fotografů a my zcela chápeme proč – v počtu necelých 2 600 vyrobených exemplářů jde o vzácnou exotiku.

Foto: Jakub Misík

Plochý plug-in hybrid vypadá jako z jiného vesmíru

Zpívající dokonalost

Lexus LFA znamená automobilovou preciznost. Světová korporace Toyota povolila při vývoji modelu neomezené přesčasy a povolala do akce své nejlepší zaměstnance. Technický klenot nakonec inženýři dovedli k dokonalosti a světlo světa spatřil sportovní automobil se zpívajícím vysokootáčkovým desetiválcem a digitálním přístrojovým štítem, kterým bylo nutné nahradit analogové ukazatele, protože zkrátka nestíhaly promítat správné hodnoty. Řada vyvinutých řešení pro tento model se posléze objevila i v dalších autech, například odkaz na plovoucí „budíky“ najdete v současném Lexusu ES 300h F-Sport.

Foto: Ondřej Kroutil

Dokonalý stroj od japonské Toyoty uchvátí i dnes

autowebAUTOWEBaUtOwEb