Hlavní obsah

7 automobilových legend v proměnách času

Foto: Budget Direct

Mercedes-Benz SL

15. 10. 2018

Automobilový svět se neustále mění, slavná jména přicházejí a odcházejí, ale jen ty největší čtyřkolové osobnosti přetrvávají a s věkem dozrávají do opravdových legend. Na následujících infografických snímcích vytvořených pro australskou pojišťovnu Budget Direct se podívejte, jak šel čas s těmi nejikoničtějšími modely, které si můžeme koupit i dnes.

Článek

Ford Mustang (1964)

Foto: Budget Direct

První Mustang vypadá sexy i po pěti dekádách od svého narození – jak neodolatelný musel být při svém představení v půlce šedesátých let? Tak, že hned první den přijali dealeři přes 22 000 objednávek a za první rok se prodalo neuvěřitelných 417 tisíc Mustangů, čtyřnásobek objemu původně odhadovaného Fordem. Mustang totiž svým elegantně svalnatým designem přitahoval muže i ženy, mohli jste ho mít se skromným šestiválcem, charismatickým V8 nebo v brutálních verzích od Shelbyho, s manuálem i automatem, se střechou nebo nebem nad hlavou – každý si vybral. A navíc nestál majlant. Ke slávě mu taky hodně pomohlo časté obsazování do významných rolí ve filmech (Bullittův případ, 60 sekund nebo Goldfinger).

Foto: Budget Direct

Hvězda Mustangu tedy zazářila jasně hned od začátku, jenže druhou generaci (1974) přidusila ropná krize, tu třetí (1979) zase matný design, který nedokázal prodat moderní techniku pod kapotou. Věci se začaly lepšit s příchodem čtvrté generace (1994), ale až ta pátá (2005), jež se svezla na tehdy tolik populární retro vlně, přinesla skutečnou renesanci ikonického jména. Současná šestá generace (2015) už jde svou vlastní cestou a posouvá legendárního poníka do 21. století. Naštěstí ho pořád můžete mít s poctivým V8, který vás svým burácením rozesměje při každém polechtání plynu. Není divu, že je to nejprodávanější sportovní auto dneška. Věčná sláva Mustangu!

Mini Cooper (1959)

Foto: Budget Direct

Na začátku byla geniální myšlenka konstruktéra Aleca Issigonise, který se rozhodl vytvořit jednoduché, kompaktní a praktické rodinné auto. Vzal krabici od bot a do ní nasypal podvozek, motor, čtyři dospělé a jejich zavazadla. A nějakou záhadou se mu tam všechno pohodlně vešlo. Mini poháněly slaboučké miniaturní čtyřválce, jenže auto bylo tak lehoučké, že i s nimi působilo svižně. A protože bylo z Anglie, fantasticky taky jezdilo – byla naprostá radost honit ho po silnici, což dokazují četná vítězství v rallye (v první řadě triumfy na Rallye Monte Carlo 1964, 1965 a 1967 – Mini vyhrála i v roce 1966, jenže později byla přísným rozhodnutím diskvalifikována) i na okruzích, kde díky své mrštnosti úspěšně naháněla mnohem silnější auta, nemluvě o slavné scéně filmu Loupež po italsku (toho originálního z roku 1969).

Foto: Budget Direct

Nevyhnutelný krach British Motor Company (Rover Group) mohl znamenat také konec Mini, v tu chvíli se však do věci vložilo BMW a udělalo z MINI samostatnou a radostně vzkvétající značku. Současné MINI povyrostlo a od původní myšlenky skromného rodinného auta se poněkud vzdálilo, ale pořád má ty správné znaky – kapesní rozměry, roztomilý design a zábavu za volantem. Miniaturní legenda žije dál.

Chevrolet Corvette (1953)

Foto: Budget Direct

Corvette je pravé americké sportovní auto – to znamená, že umí jezdit rychle nejen rovně, ale i v zatáčkách. První „juke boxová“ generace vznikla vlastně jen jako showcar, jenže svým designem uchvátila davy natolik, že se ji GM rozhodlo vyrobit. Vedle tehdejších mohutných aut jezdících po Státech navíc působila kompaktně a díky tomu jezdila mnohem dynamičtěji a obratněji, zkrátka jako pravý sporťák.

Foto: Budget Direct

S každou další generací byla Corvette ostřejší nejen svým vzhledem, ale také jízdními vlastnostmi. Inženýři Chevroletu už více než 60 let kontinuálně vylepšují techniku, ladí podvozky a posilují motory, takže se Corvette může měřit s těmi nejlepšími supersporty z celého světa (rozuměj Evropy). Skoro. Dělnický původ ji vždy trochu zrazoval, ale o to byla dostupnější a dráždivější v touze poškádlit mnohem dražší hvězdné kusy slavných značek. Teď GM dokončuje vývoj zcela nové Corvette C8 s motorem uprostřed, která bude chtít ty nejsilnější konkurenty nejen dohonit, ale nakopat do zadku a pak jim ujet. Corvette míří vstříc budoucnosti na plný plyn!

Jaguar XJ (1968)

Foto: Budget Direct

Pokud chcete nejlépe jezdící luxusní limuzínu, jdete si pro Jaguar XJ. Platilo to před padesáti lety a platí to i dnes. Šelmy od Jaguaru měly totiž vždy neuvěřitelný talent se se silnicí spíš mazlit než s ní zápasit. Ladně plují po asfaltu a udržují posádku v naprostém pohodlí na rovinkách, aby pak v zatáčkách sebejistě ztuhly a hladce se jimi prosmýkly. XJ umí být bohorovně klidné a relaxované, ale taky se umí pěkně rozdivočet a rozdat pár ran do zubů, když je potřeba. Navíc přitom vypadá extrémně elegantně a sofistikovaně. Je to prostě gentleman každým coulem.

Foto: Budget Direct

Součástí kouzla XJ je také vytříbený interiér, který má tak vysokou kvalitu a silnou auru, že je radost v něm pobývat, všechno si prohlížet, osahávat a užívat si to. O strohých německých pojízdných kancelářích to prostě říct nemůžete, i když je nacpete hypermoderní technikou až po strop. Jenže právě v oblasti palubních technologií současná generace XJ trochu pokulhává, za dveřmi však už číhá nová generace legendární šelmy, která všechno napraví. A bezpochyby bude zase fantasticky jezdit.

Toyota Corolla (1966)

Foto: Budget Direct

Titul nejprodávanějšího auta na světě si nezasloužíte postáváním a poflakováním – za více než padesát na trhu a jedenáct vývojových generací se prodalo přes 40 milionů kusů tohoto nejdůležitějšího japonského vozu. Ne, není nejkrásnější ani nejrychlejší, ale svou praktičností, promyšleností, uživatelskou přátelskostí, dostupností a vysokou spolehlivostí si získala respekt celého automobilového světa. A majitelé na ni prostě nedají dopustit. Corolla je jednoduše synonymem úspěchu značky Toyota.

Foto: Budget Direct

Corolla také svou řidičskou odměřeností pomohla vytvořit pověst Toyoty jako výrobce ledniček na čtyřech kolech. Ano, Corolla je automobilové spotřební zboží, ale zatraceně propracované. Z první Corolly, jednoduchého dvoudveřového kupé s pohonem zadní nápravy, je dnes technikou prošpikovaný čtyřdveřový sedan s pohonem té přední, pořád si však zakládá na těch samých hodnotách a dělá to naprosto bezchybně, což dokazují neuvěřitelná prodejní čísla. Je dobře, že Toyota v Evropě pohřbila název Auris a vrací se ke slavnému jménu s tak silnou historií. Těžko říct, čím budeme jezdit za dalších padesát let, ale jedna z těch věcí bude mít zaručeně logo Toyota Corolla.

Mercedes-Benz SL (1954)

Foto: Budget Direct

První SL vyrazilo v roce 1954 celému světu dech. Vypadalo prostě skvostně s racčími dveřmi jako třešničkou na naprosto neodolatelném dortu. Všichni ho chtěli, ale jen málokdo si ho mohl dovolit. Mezi 1 400 šťastných majitelů patřily takové celebrity jako Juan Perón, Clark Gable, Sophia Loren, Gina Lollobrigida, Tony Curtis nebo Zsa Zsa Gabor. Jeden kousek si pořídil i proslulý závodník Juan Manuel Fangio.

Foto: Budget Direct

Teď přetočme kalendář o šest dekád dopředu a Mercedes SL je tu stále s námi, vlastně patří k nejdéle sloužícím sportovním vozům na trhu. Za tu dobu přitom vzniklo jen pět dalších generací (znakem SL je tedy i nadčasovost), které ho udržovaly mezi automobilovou smetánkou – pokud chcete luxusní sportovně-cestovní auto, SL patří k tomu nejlepšímu, co si můžete na dnešním trhu pořídit. A vůbec nevadí, že příští rok oslaví už 65. narozeniny.

Honda Civic (1972)

Foto: Budget Direct

To, co jsme řekli o Corolle, platí i pro Civic s tím rozdílem, že Hondu nejen postavil na nohy, ale přímo jí pomohl uniknout hrobníkovi z lopaty. Honda totiž na začátku 70. let platila jen za malého lokálního hráče a reálně uvažovala o tom, že výrobu aut ukončí. Civic byl poslední nadějí a svůj úkol splnil na jedničku s hvězdičkou. Nabídl promyšlenou praktičnost, solidní jízdní vlastnosti, dostupnost a skromné provozní náklady. A hlavně špičkovou technickou kvalitu – právě Civic spolu s Corollou pomohl japonským autům vybudovat pověst neprůstřelně spolehlivých aut, které se těší dodnes. Civic se navíc perfektně trefil do doby ropné krize, která nahrávala jeho úsporným motorům. A na úspěch bylo zaděláno – dodnes se Civicu prodalo přes 23 milionů kusů.

Foto: Budget Direct

Kdyby se dnes první Civic potkal se svým nejnovějším následovníkem, asi by se dost podivil, o kolik se za těch 46 let motorismus posunul. Současný Civic má nepřehlédnutelný design, na palubě najdete nejmodernějších technické vychytávky a poskytuje posádce komfort, o kterém si zakladatel rodu mohl nechat jen zdát. Přesto zůstává věrný původní mantře – je promyšleně zkonstruovaný, pečlivě postavený, má úsporné, a přesto výkonné motory a je radost ho řídit. Reklamní heslo prvního Civicu bylo prosté: „Doveze vás tam, kam potřebujete.“ A totéž můžete očekávat i od nejnovější generace a jejích budoucích následovníků.

HLASUJTE: Jaké ze zmíněných aut je podle vás tou největší legendou ze všech?
Ford Mustang
39.7 %
Mini Cooper
3.2 %
Chevrolet Corvette
4.8 %
Jaguar XJ
2.6 %
Toyota Corolla
3.3 %
Mercedes-Benz SL
13.7 %
Honda Civic
11.7 %
Něco úplně jiného...
21 %
Celkem hlasovalo 2647 čtenářů.
autowebAUTOWEBaUtOwEb