Hlavní obsah

10 věcí, které v nových autech postrádá každý nadšený řidič

Foto: Porsche

Doplňková výbava Clubsport pro Porsche 911 GT3

22. 8. 2018

Považujete se za nadšeného řidiče a přitom usedáte do hybridního Aurisu? Pak by vás mohl vyléčit, popřípadě nadzvednout že židle můj seznam „nutných“ položek, které by v autě neměly chybět.

Článek

Tímto volně navazuji na článek Dominika Valáška, který psal o věcech ryze praktických, co nám zpříjemňují každodenní cestování. Já se zaměřil taktéž na důležité věci, i když z trochu jiného ranku.

Páka ruční brzdy

Foto: Ford Motor Company

Ford Focus RS

Věc naprosto samozřejmá, stejně jako volant či pedály a přitom dnes velmi vzácná. Snad jen pracovní pick-upy a pár malých městských vozů se drží tohoto tradičního prvku. V drtivé většině současných aut (čest výjimkám) se setkáte pouze s tlačítkem parkovací brzdy. A to je škoda, protože praktičnost a jednoduchost klasické páky ruční brzdy by měl vedle uhrovitého puberťáka zkoušejícího smyky na opuštěném parkovišti docenit každý, kdo má alespoň trochu rád auta. Budiž odpuštěno velkým limuzínám jako například Audi A8.

Koncovky výfuku

Foto: Ford Motor Company

Ford Focus RS

Z koncovek výfuku se stala parodie na sebe samu. Jestli je pod tíhou současné ekologické korektnosti nevkusné ukazovat koncovky výfuku, pak nechápu, proč se automobilky snaží v zadních náraznících vytvářet chromové cosi, co má evokovat koncovky. Když něco takého vidím na zádi hyundaie, tak je mi do smíchu. Když ale to samé vidím na mercedesu, tak je mi do pláče. Nebylo by nakonec lepší ty koncovky úplně vypustit?

Zvuk motoru z výfuku, nikoliv z reproduktoru

Nevím, proč sotva stokoňové autíčko s kafemlýnkem pod kapotou musí v režimu „Sport“ znít jako speciál WRC, stejně jako nechápu, proč si čtyřsetkoňové BMW M musí dopomáhat syntetickým zvukem z reproduktorů. Nechť běžná auta znějí jako běžná auta a ty sportovní úměrně svému výkonu a účelu.

Normální rozměr kol a pneumatik

Foto: Subaru

Subaru STI

Běžným standardem aut nižší střední třídy, kde je nejčastější motorizace 1,4 l, jsou kola o průměru 18“. Každé jen trochu výkonnější auto má už devatenáctky a v kategorii SUV se už pomalu začíná na dvaceti palcích. Nechci snižovat kvality automobilových inženýrů zodpovědných za vývoj podvozků, ale velká a těžká kola rozhodně nepřidají těm „dětským“ poloosám, ramínkům a brzdičkám, nehledě na komfort jízdy. To se pak musí nabízet adaptivní tlumiče, které má člověk nejčastěji stejně v režimu „Comfort“, protože na režimy „Normal“ a „Sport“ se téměř nedá jezdit.

Nářadí v kufru

Co je ve výbavě současných aut? Sada na opravu pneumatik u které ale chybí sada na opravu nervů (kdo někdy zkoušel na silnici opravit pneumatiku s takovou sadou, ten ví, že balení lexaurinu by pak přišlo vhod), dále pak klíč na povolování šroubů kol a bezpečnostní „ořech“. Víc už nic. Dříve tomu bylo jinak, dobrým příkladem budiž vozy BMW či Jaguar, které nabízely vskutku hodnotnou výbavičku, se kterou se dala na parkovišti u motorestu vymontovat převodovka. Někteří z vás si jistě řeknou, že na kvalitních autech netřeba nic opravovat, ale takový šroubovák či kleště přijdou vhod třeba během kempování.

Skutečný karbon

Foto: Pagani Automobili S.p.A.

Pagani Zonda

Automobilovým výrobcům bych slovy známého českého rádobykuchaře vzkázal následující: „Máte-li karbon, dejte tam karbon, nemáte-li karbon, dejte tam hliník, nemáte-li hliník, nedávejte tam nic.“ Řeč je pochopitelně o různých ozdobných lištách a dekorech, které svým vzhledem mají připomínat karbon či hliník. Ve skutečnosti je to prachobyčejný plast. Asi proto, abyste si v autě za půl milionu připadali jako v pagani za dvacet mega. Hahaha

Hliníková kapota motoru

To pořád všichni melou o úspoře hmotnosti a přitom její masivní redukci dokáže vykouzlit taková hliníková kapota motoru. Ta ušetří potřebná kila a zároveň prospěje i řidiči, který pak takovou kapotu v případě potřeby zdvihne dvěma prsty. Jednoduché, účinné a samozřejmě trochu dražší ve srovnání s ocelovým plechem.

Samosvorný diferenciál

Foto: Ford Motor Company

Ford Focus RS

Tuhle šikovnou věc mezi koly má řada současných hothatchů a pochopitelně ryzí sportovní vozy. Já bych byl pro zavedení samosvorných diferenciálů úplně všude, protože i takový běžný kombík s předním pohonem o výkonu 150 koní potřebuje mechanickou trakci na obou kolech, kterou ne vždy přesvědčivě dokáže obstarat elektronika.

Homologovaný bezpečnostní rám

Foto: Porsche

Porsche 911 GT3

Tímto prvkem se už dostáváme do teritoria skutečných automobilových nadšenců, z nichž málokdo má finance na Porsche 911 GT2, nebo GT3, kde je takový rám na seznamu standardní/příplatkové výbavy. Ochrannou „klec“ by měl mít v nabídce každý sportovních hatchback či roadster, aby lidi, co víkendově navštěvují závodní okruhy nebo jezdí závody do vrchu, měli od výrobce homologovaný bezpečnostní prvek, který by nebyl v kolizi s naší legislativou.

Nabídka sportovní individualizace

Plastová vana do kufru, držák tabletu, sněhové řetězy a nálepka s nápisem „Rallye“ jsou jistě fajn položky originálního příslušenství k vozu, ale nezaškodilo by mít v nabídce i něco pro skutečné nadšence. Co takhle ten zmíněný bezpečnostní rám, lehká kovaná kola, silnější brzdy, sportovní výfuk a další podobné prvky? Pár automobilek něco z toho nabízí, ale moc jich není. Je nad slunce jasné, že takové věci stojí mnoho peněz a jejich prodej by byl marginální, ale to nám nebrání o nich mluvit a přát si je.

autowebAUTOWEBaUtOwEb