Hlavní obsah

Škoda Favorit ovládla britskou soutěž krásy. V početné konkurenci získala dokonce obě hlavní ceny

Foto: Matthew Pitts

Favorit rozhodně patří mezi nejdůležitější auta v historii značky Škoda. Můžeme ho totiž považovat za první moderní škodovku, která měla velký vliv na to, jakým směrem se mladoboleslavský výrobce vydal po roce 1989.

Článek

A řada z nás má k Favoritu (a příbuznému kombi Forman) jistě také vřelý nostalgický vztah, neboť jde jednoduše o vůz, s nímž jsme vyrůstali. Ale upřímně - kolik z vás by Škodu Favorit popsalo jako vyloženě hezké auto?

Nechceme shazovat práci slavného italského designéra Nuccia Bertoneho ani lidí ze škodovky, kteří museli v 80. letech minulého století pracovat s tím, co měli, ale asi se shodneme, že existují pohlednější vozy pocházející ze stejné doby. A to i mezi obyčejnými, na masy orientovanými modely.

Přesto právě Škoda Favorit nedávno zvítězila v jedné soutěži krásy. A dokonce britské!

Nepředstavujte si ale triumf v rámci nějaké věhlasné přehlídky elegance. Favorit sice uspěl v početné konkurenci, ale za soupeře měl auta „obyčejná“. Česká legenda totiž vyhrála na akci jménem Festival of the Unexceptional, kterou po jedenácté organizovala společnost Hagerty. Jméno akce můžeme do češtiny přeložit jako Festival průměrnosti.

A přesně o to jde. Festival of the Unexceptional představuje oslavu běžných, obyčejných a průměrných automobilů, které kdysi zaplňovaly britské silnice, zejména ze 70., 80. a 90. let. Letošní ročník se opět konal na zámku Grimsthorpe v hrabství Lincolnshire.

Foto: Matthew Pitts

Festival of the Unexceptional není malá akce.

Každá taková přehlídka pak má také svoje vítěze. Tím letošním se tedy stala Škoda Favorit, jež kromě hlavního ocenění Concours de l’Ordinaire získala i cenu veřejnosti.

Modrý hatchback z roku 1992 k zámku Grimsthorpe přivezl jeho 22letý majitel Simon Packowski, který ho údajně zachránil doslova na poslední chvíli před sešrotováním. Porotu vůz zaujal zejména původním stavem a originální základní výbavou. Auto ve specifikaci Forum (verze pro britský trh) postrádá třeba i rádio.

Právě základní verze mají mimochodem u poroty rozhodující o hlavním ocenění Concours de l’Ordinaire výhodnější postavení, základní specifikace od ní dostávají extra body.

Packowski navíc porotce zaujal příběhem o tom, jak podstoupil 1 600 kilometrů dlouhou cestu jen proto, aby svému favoritu dopřál ty správné opěrky hlavy.

Foto: Matthew Pitts

Festival of the Unexceptional má docela působivou kulisu, co myslíte?

Na druhém místě v rámci hlavního ocenění skončil Ford Mondeo z roku 1999 v základní výbavě, který jeho vlastník Callum Bailey zachránil před nasazením do závodů vraků, třetí místo obsadil Citroën Visa Club z roku 1979 – jeden ze tří dochovaných exemplářů ve Velké Británii.

Událost letos doplnila i expozice vzácných prototypů zapůjčených muzeem British Motor Museum, například Mini 9X z roku 1969, ECV3 z roku 1981 nebo Triumph SD2. 

Načítám