Článek
Favorit totiž po dlouhých desetiletích trápení se zastaralou koncepcí „vše vzadu“, znamenal opravdovou revoluci. A konečně byl opravdu novým autem, které s předchůdci nemělo mnoho společného. Nejdůležitější novinkou byla právě změna koncepce - „fáčko“ poháněl motor uložený vpředu, který roztáčel kola přední nápravy.
A za zmínku rozhodně stojí také karoserie. Favorit představoval moderní pětidveřový hatchback nižší střední třídy s výklopným zadním víkem.
Poprvé se Škoda Favorit představila na veletrhu v Brně roku 1987, v následujícím roce byla zahájena výroba a vůz byl uveden na trh. V dalších letech se pak novinka stala jedním z nejrozšířenějších automobilů českých silnic. Do roku 1994 bylo vyrobeno víc než 783 tisíc kusů.
Nástupce pak Favorit dostal i nedostal. Druhá generace se stejným jménem totiž nedorazila, místo toho Škoda představila model Felicia. Novinka však na „fáčko“ přirozeně navazovala ve všem důležitém, od tvaru karoserie po techniku.
Favorit má jistě pro mnoho z nás důležité místo v srdci, velká část dnešních českých řidičů se právě v tomto voze učila řídit. Proto nás napadlo, jak by to asi vypadalo, kdyby česká automobilka naskočila na vlnu nostalgie a rozhodla se postavit „fáčko“ nové, moderní, ale současně takové, které by zákazníkům připomnělo mladá léta.
A tak jsme do zbraně znovu povolali mladého designéra Daniela Nováka, který pro nás už několik zajímavých konceptů v minulosti připravil. Tentokrát od nás tedy dostal zadání navrhnout Škodu Favorit pro rok 2026.
Daniel se při tvorbě zřetelně inspiroval originálem (což bylo právě i součástí zadání), koncept moderního „fáva“ tak sází na podobné proporce jako původní hatchback. Karoserie je spíše hranatá a ostře řezaná, nechybí ani ikonický „stupínek“ na zádi. Postoj se však přiblížil v současnosti oblíbeným crossoverům.
Auto pak samozřejmě dostalo nové světlomety, využívající současnou LED techniku, s výrazným světelným podpisem a „pixelovou“ grafikou. Povědomé proporce doplňují detaily spojené s designovým jazykem Modern Solid, který aktuálně ve Škodě vládne.
Projevuje se například na čelní masce, náraznících nebo tvarování přední kapoty. Zajímavě vypadají zapuštěné kliky a černé A a B sloupky. Hezkou „blbinkou“ je použití béžové barvy, která vzdává hold legendárnímu odstínu 2040, který „zdobil“ řadu exemplářů Škody Favorit.
S lakem karoserie pak ladí také barevné provedení kol. Daniel pro nás ale stvořil také koncept v modré barvě, i ten najdete v galerii. Tak co říkáte, jak se vám nová Škoda Favorit líbí?