Článek
Sedany jsou typem automobilu, které jsou aktuálně ovlivněny změnou zákaznických preferencí. Jejich nabídka se postupně omezila jak mezi kompakty, tak mezi modely střední třídy. Velké luxusní sedany tohoto trendu bývaly ušetřeny a nadále se díky svému statusu toho nejluxusnějšího slušně prodávají. Jenže změna zákaznických preferencí se už začíná podepisovat i na nich.
Francouzská avantgarda
Změna je jasně patrná na nabídce DS. Její vlajkovou lodí býval model DS 9, typicky pojatý sedan vyšší střední třídy s francouzským šarmem. Jenže auto se špatně prodávalo nejen na domácím francouzském trhu, ale také na tom čínském, od něhož si výrobce obchodně hodně sliboval. Výsledkem bylo ukončení výroby, a to pouhé čtyři roky po jejím zahájení, což je v automobilovém světě hodně krátký čas.
DS se však jako správná luxusní značka vlajkové lodi nevzdala, jen ji tentokrát pojalo zcela po svém, přesně v duchu svého avantgardního stylu. Místo DS 7 tak nastoupil model nazvaný DS°8, což je nezvykle pojatý crossover kombinující prvky SUV i kupé, auto s vyšší stavbou podvozku, ale nízkou siluetou.

Francouzi nově s DS°8 sázejí na elektřinu a crossover.
Změnila se i koncepce pohonu, „osmička“ je aktuálně dostupná výhradně jako elektromobil. Změna tedy nastala se vším všudy a my jsme zvědavi, zda bude DS°8 úspěšnější než DS 9. Dost možná ovlivňuje další budoucnost této značky, o níž se spekuluje, že mění svou strategii a zaměří se výhradně na větší, luxusní modely, což by do budoucna mohlo znamenat konec městského SUV DS 3 nebo kompaktního hatchbacku DS°4.
Jaguar už nový sedan ani neuvedl
Odklon od sedanů se nicméně týká také ještě o stupeň vyššího segmentu, velkých luxusních sedanů. Prvním takovým příkladem je Jaguar XJ, jehož avizovaná nová generace s elektrickým pohonem nakonec ani nedorazila.

Jaguar XJ nakonec nepřímo nahradí elektrické gran turismo, jehož prototypy už se čile testují.
Krátce před příchodem na trh vedení rozhodlo o zcela nové strategii pro značku, kdy se z Jaguaru má stát superluxusní zboží. Jako první na trh dorazí kontroverzně stylizované gran turismo s elektropohonem.
Na nové A8 si počkáme. Pokud vůbec dorazí
Prvním takovým je Audi A8. Velký sedan býval vždy ukázkou technických schopností čtyř kruhů, jenže aktuální vedení značky řeší, jak dál.
Když se tak současná generace Audi A8 vyrábí už od roku 2017, je nejvyšší čas na náhradu. Už jen proto, že konkurence od BMW a Mercedesu se jeví o poznání modernější. Zprávy z Ingolstadtu však naznačují, že nástupce je ještě hodně daleko, respektive, že už by ani nemuselo jít o luxusní sedan.

Audi A8 má čas už na nástupce, podle všeho je ale ještě v nedohlednu.
Ze zákulisních zdrojů totiž vyplývá, že vedení Audi teprve přemýšlí, jaký technický základ nová A8 využije. A pokud je vůz teprve v takové fázi, znamená to, že jeho příchod je ještě hodně daleko.
Podle původních plánů mělo Audi využít techniku od Porsche, konkrétně základ chystaného velkého modelu přezdívaného interně K1. V Zuffenhausenu původně plánovali mít K1 jakožto elektromobil, což se hodilo i Audi, jenže vedení Porsche mezitím změnilo plány a vzhledem k tržním trendům (tedy nízkému zájmu o elektromobilitu) jej nakonec nabídnou i se spalovacími motory.
Audi tak najednou nemá pro novinku vhodnou techniku, zřejmě totiž pořád počítá s čistě elektrickým pohonem. Stávající platforma PPE (například A6 e-tron) není pro vlajkovou loď dostatečně high-tech řešením a teprve chystaná nová generace koncernových platforem pro elektromobily je ještě v nedohlednu.

Technika aktuálního A8 je sice moderní, konkurence je už ale dále.
To nakonec může znamenat, že Audi bude v nabídce A8 několik let postrádat. Současná generace má údajně ve výrobě vydržet jen do roku 2026, poté skončí, ať už bude nástupce připraven, nebo ne.
A co víc, místo dnešní Audi A8 by už vůbec nemusel nastoupit sedan. Šéf Audi Gernot Döllner se údajně nebrání myšlence mít vlajkovou loď ve formě off-roadu ve stylu Mercedesu třídy G! Když se ho britský Autocar ptal na takovou možnost, Döllner jen suše odpověděl. „Nechte se překvapit.“ Projektu off-roadu už kdysi věřil dřívější šéfdesignér značky Marc Lichte, který jej viděl jako potenciální odkaz na legendární Audi Quattro. Jeho nástupce, Massimo Frascella, pak v minulosti pro Land Rover navrhl aktuální Defender, terénní Audi by tak měl v pohodě zvládnout.
Projekt navíc není nereálný i kvůli tomu, že Audi by pro takový model techniku v koncernových zásobách našlo. Šlo by o konstrukci v Americe oživované značky Scout orientované na off-roady.
Místo sedanu MPV se šesti koly
To Lexus už je o krok napřed. Jeho luxusní sedan LS končí, na trhu už je rozlučková Heritage Edition. Právě LS přitom na konci osmdesátých let pomáhal uvést značku na scénu, vyvíjeno byla tak, aby v mnoha ohledech překonával tehdejší konkurenci v podobě BMW 7 nebo Mercedesu S.
Zatímco první generace se povedla a konkurenci třeba na americkém trhu překonávala i prodejně, aktuální generace už tak přelomová jednoduše není. I z toho důvodu končí, a přestože by po osmi letech byl čas na nástupce, zdá se, že jen tak nedorazí.

O luxusní minivany je třeba v Číně velký zájem a Lexus toho hodlá využít.
Respektive i Lexus zvažuje změnu koncepce, kdy na letošním tokijském autosalonu představuje LS Concept, což je (podržte se), luxusní MPV se šesti koly! Značka přitom tuto myšlenku bere opravdu vážně a je skutečně reálné, že se LS na scénu vrátí právě ve formě luxusního velkoprostorového vozu.
„Od uvedení modelu LS na trh v roce 1989 se pravidla luxusního trhu změnila. Světu kdysi vládly luxusní sedany, dnes však prohrávají boj s SUV,“ říká šéfdesignér kalifornského studia Toyoty, Ian Cartabiano. Ostatně i šéf celé skupiny Toyota - Akio Toyoda, dnes říká, že LS už by neměla být zkratka pro „luxury saloon“ (luxusní sedan), ale „luxury space“ (luxusní prostor).

Interiér konceptu od Lexusu je pochopitelně hodně moderní. Je ale stále luxusní?
Lexus by navíc podle všeho rád využil nejen v Číně rostoucí obliby luxusních velkoprostorových vozů, jako je Mercedes-Benz V nebo již nabízený Lexus LM. V hierarchii značky by se nová LS postavila nad něj jako nová vlajková loď.
Atypické řešení má navíc souviset se změnou strategie pro Lexus. Ten má být nově progresivní značkou posouvající hranice luxusu. Koncern Toyota totiž na trh uvádí značku Century, zaměřující se na tradiční japonský luxus. Má jít o high-end značku ve stylu Rolls-Royce nebo Bentley, která postupně rozšíří své portfolio. To zahrne jak již v Japonsku nabízený sedan dosud prodávaný jako Toyota Century, tak velké SUV Toyoty Century SUV, stejně jako velké kupé představené na letošním autosalonu v Tokiu ve formě konceptu.
Čtyři dveře Maserati si dávají jen pauzu
Podobně je na tom také Maserati, které výrobu své vlajkové lodi Quattroporte ukončilo už v roce 2023. Nahrazena měla být již letos, jenže loni automobilka oznámila, že projekt nástupce posouvá až na rok 2028!
Nová generace Quattroporte měla přejít na elektrický pohon, vývoj se ale podle všeho zkomplikoval. Vedení odsunutí Quattroporte vysvětlilo tím, že si nemůže dovolit riskovat, pokud jde o výkonost vozu. Z automobilky mezitím zaznívaly hlasy, že si příprava vyžádá ještě nějaký čas. Do hry mohly vstoupit i nízké prodeje stávajících modelů nebo nejistota ohledně zájmu zákazníků o elektromobily. Možná tak byl vůz posunut jen na dobu, kdy už by o elektrické luxusní Maserati mohl být dostatečný zájem.

Maserati Quattroporte Grand Finale je zatím poslední verzí tohoto modelu.
Co se týče koncepce, zdá se, že na rozdíl od konkurence Maserati zůstane u tradiční siluety sedanu. Nižší zájem o tento typ si však Italové přesto uvědomují, mluví se o tom, že nové Quattroporte nenahradí jen dosavadní generaci, ale také o segment menší Ghibli. To kvůli nízkým prodejům rovněž skončilo v roce 2023.
Lídři zůstávají
Jak se ale ukazuje, pokud se věci dělají pořádně, není potřeba nic měnit. BMW 7 aktuálně čeká na modernizaci pro modelový rok 2027. Přestože vypadá kontroverzně, prodává se dobře, a tak změna koncepce není na pořadu dne. Navíc by od něj opět mohla být odvozena ještě luxusnější Alpina B7, v rámci plnohodnotného zařazení této značky pod křídla BMW Group.
V podobné situaci je i Mercedes-Benz S, který facelift čeká v příštím roce. Jiná je však situace u vlajkové lodi elektrické řady, Mercedesu EQS. Zdá se, že po jediné generaci zase skončí. Do budoucna ji má totiž nahradit elektrická verze nové generace třídy S, když trojcípá hvězda zase sjednotí své modelové řady a místo samostatných elektrických modelů nabídne elektrické deriváty známých tříd.




