Hlavní obsah

Rolls-Royce je jen jeden, alternativy se však najdou. Některé superluxusní modely nejspíš ani neznáte

Foto: Toyota

Rolls-Royce je sice léta králem automobilového luxusu, jenže zákazníci dnes hledají i něco trochu jiného. Konkurentem pro Rolls-Royce tak už dávno není jen Bentley.

Článek

Rolls-Royce je léta symbolem automobilového luxusu. Jenže doba se mění a s ní i zákazníci, kteří hledají alternativu ke konzervativně pojaté britské značce. Nabídka pro ně je dnes již pestrá, alternativ k Rolls-Roycu je hodně nejen od zavedených značek, ale také od těch nových, které se snaží být progresivnější. Jaké alternativy k Rolls-Roycu lze dnes pořídit?

Superluxusní Toyota

Přehled alternativ k Rolls-Roycu začněme u Toyoty. Ta už od šedesátých let ve svém japonském portfoliu má superluxusní sedan Century, který má k Rollsu blízko i svým stylem. I dnešní, teprve třetí generace Century, sází na konzervativní styl limuzíny, který evokuje původní model z šedesátých let.

Foto: Toyota

Přístrojovka Toyoty Century působí až skromně. Řidič je zde zkrátka jenom šofér…

Auto na délku měří 5 335 mm a přestože je styl konzervativní, výbava je zcela moderní. Nechybí tu armáda moderních bezpečnostních pomocníků, diodové světlomety, kompletně digitální přístroje, hudební systém s 20 reproduktory nebo systém potlačující zvuk motoru, který spolu se speciálními pneumatikami zajišťuje vysoký komfort po posádku. Místo dvanáctiválce jako u předchůdce však pohon zajišťuje hybrid o kombinovaném výkonu 294 kW s vidlicovým osmiválcem o objemu bezmála pěti litrů.

Century navíc dnes existuje také jako SUV. Japonská konkurence Rolls-Roycu Cullinan debutovala v roce 2023. Jde o 5,2 metru dlouhé auto, které rovněž primárně myslí na komfort posádky na zadních sedadlech. O pohon se mimochodem stará plug-in hybridní ústrojí s kombinovaným výkonem 303 kW, které využívá 3,5litrový vidlicový šestiválec.

Foto: Toyota

Century dnes existuje také jako SUV, prodává se například v Číně.

Zajímavostí je fakt, že Toyota nedávno oznámila, že z Century se stane samostatná značka. Dle vedení to vzhledem k jejímu charakteru „toho nejlepšího z nejlepších“ dává perfektní smysl. Mohlo by to znamenat třeba i další rozšíření nabídky. Pořád však v duchu tradičního japonského luxusu, na progresivitu v rámci portfolia automobilky má sázet Lexus.

Čínský Rolls-Royce

Za čínský Rolls-Royce je dlouhodobě považována značka Hongqi, nejstarší čínská automobilka, člen státem vlastněné skupiny FAW Group. Není to jen proto, že „rudá vlajka“ (jak zní překlad názvu značky) léta dodává vozy čínským státníkům, ale také tím, že viceprezidentem jeho designu je Gilles Taylor, britský designér, který k Hongqi přešel od Rolls-Roycu.

Foto: Hongqi

Čínské Hongqi se snaží být progresivní, i jeho vlajková loď však evokuje někdejší limuzíny.

Vlajkovou lodí je dnes model Hongqi Guoli (dříve známý jako L5), 5 980 mm dlouhá limuzína poháněná přeplňovaným čtyřlitrovým vidlicovým osmiválcem o výkonu 285 kW.

Hongqi nicméně dnes nabízí mnohem širší paletu modelů, jejíž součástí jsou i podstatně menší sedany nebo třeba i luxusní minivan HQ9 cílící na vozy typu Lexus LM nebo Mercedes-Benz V. Jsou tu i různé elektromobily a plug-in hybridy.

Vybrané modely jsou přitom dnes dostupné i na českém trhu. Značka v létě uvedla, že prozatím chystá čtyři prodejní místa, nabízet chce nejen elektrickou vlajkovou loď - SUV E-HS9, ale i další vozy se spalovacími i elektrickými motory.

Korejská alternativa

Základnímu Rolls-Royce Ghost se snaží konkurovat také v Koreji. Luxusní divize Hyundai, Genesis, má ve svém portfoliu vlajkovou loď G90, která v prodlouženém provedení na délku měří 5,5 metru - je tak blízko Ghostu se základním rozvorem. Aktuální generace tohoto modelu se prodává od roku 2021.

Foto: Genesis

Jihokorejský Genesis má vlastní vlajkovou loď, velký sedan G90.

V tomto směru jde spíše o progresivněji pojatý automobil, jehož styl se sportovně střiženou maskou a rozdělenými světlomety je známý i z menších modelů značky.

Pod kapotou pak pracuje benzinový vidlicový šestiválec Smartstream G 3.5 T-GDi e-S/C, který díky elektrickému kompresoru poskytuje výkon 305 kW i rychlejší reakce v nízkých otáčkách.

Foto: Genesis

Genesis G90 sází na modernější pojetí luxusu.

Mimochodem, před několika lety se spekulovalo o oficiálním příchodu Genesisu na český trh se. Dosud k němu však nedošlo.

Působivý Američan

O moderní luxus se snaží také na americkém trhu. Tradiční značka Cadillac se totiž u své nejnovější vlajkové lodi rozhodla vsadit na odvážné řešení. Cadillac Celestiq je 5,5 metru dlouhý liftback! Navíc jde o elektromobil, poháněný dvěma elektromotory o kombinovaném výkonu 488 kW. Jaký rozdíl proti CT6, klasicky tvarovanému velkém sedanu, aktuálně prodávanému už jen na čínském trhu.

Foto: Cadillac

Cadillac pojal aktuální vlajkovou loď ve velkém stylu, Celestiq nepřipomíná snad nic na dnešním automobilovém trhu.

Rolls-Royce zůstává nepřekonán

Rolls-Royce se sice dnes musí potýkat s širší konkurencí než kdysi, jak dokazuje náš přehled. Co si však budeme povídat, jeho status symbolu automobilového superluxusu se však nemění. A potvrzují to i prodejní čísla, loni sice prodeje meziročně klesly o 5 %, pořád však šlo o třetí nejúspěšnější rok v historii značky, navíc ovlivněný postupnými příchody novinek jako Cullinan Series II a Ghost Series II.

Zprávy o plánovaném rozšíření továrny v Goodwoodu, ve snaze ještě lépe pokrýt individuální požadavky klientů, navíc dokazují, že o vozy Rolls-Royce je pořád vysoký zájem. Ostatně více než 100 let zkušeností s výrobou luxusních automobilů jen tak nějaký jiný subjekt nemá. A jedna zajímavost – průměrný věk zákazníků značky Rolls-Royce nedosahuje ani 45 let! Nálepka konzervativních limuzín pro postarší anglické gentlemany tak už dávno neplatí.

Načítám