Hlavní obsah

Dacia Logan stála ještě před pár lety naprosto směšné peníze. Vsadíme se, že dnes byste ale tento sedan nechtěli

Foto: Dalibor Žák

Není tomu tak dávno, co se na našem trhu prodával opravdu levný a celkem moderní sedan, který stál optikou dnešní doby doslova komické peníze. Obdobné nabídky najdeme na našem trhu i dnes, jen u nich nesvítí tak atraktivní cenovka. Znamená to však, že by byly méně dostupné?

Článek

Když v roce 2019 přišla na český trh omlazená Dacia Logan, prakticky každý zíral na její základní cenu. Přece jen za 169 900 Kč jste mohli koupit relativně moderní auto s tříletou zárukou omezenou na 100 000 km.

Je to šílené, že pouhých 6 let nazpět bylo něco takového možné. Tehdejší výbava Access ale nebyla vůbec bohatá, protože jste v základu dostali nelakované nárazníky, 15palcové plecháče, 4 airbagy, ABS, stabilizaci, posilovač řízení, mechanicky ovládaná zrcátka a sadu na opravu pneumatik.

Foto: Dacia

Ceník modelu Dacia Logan 2019 dokazující nízkou základní cenu.

Žádná klima, žádné rádio, žádný palubní počítač, žádné nastavení volantu, žádná dělená zadní sedadla, žádná okna v elektrice ani žádný centrál. Prostě holobyt.

A to se týká i motoru, jelikož se pod zkratkou SCe 75 k ukrýval litrový atmosférický tříválec o výkonu 54 kW, což je 73,4 koně. Auto s pětirychlostním manuálem zrychlilo z nuly na sto za dlouhých 15,1 sekundy a dosáhlo maximálky nejvýše 158 km/h, a to v základu vážilo lehce pod tunu.

Vozidlo bylo tenkrát levné, protože zájem o menší sedany nebyl v Česku za poslední dekády kdovíjak velký ani tehdy (2019), neplatilo tolik předpisů (povinné systémy…) všeobecně zvyšujících cenu automobilů.

Foto: Dalibor Žák

Nelakované nárazníky, bílá barva, relativně moderní vzhled a základní cena 170 tisíc korun.

Sedany se oblibě těšily zejména na východě, kde ale nebyla tak velká kupní síla. Střed Evropy byl spíše kombíkový a západ preferoval u těchto typů aut zejména hatchbacky (proto se Sandero na západě prodávalo a dodnes prodává tak dobře).

Importér se tak snažil ceny držet nízko, aby si Logan v sedanu vůbec někdo koupil (i přesto lidé raději kupovali vyšší výbavy). Zákazníci u nás přece jen preferovali MCV (kombík), potažmo Sandero.

Sedany se vrací

Dneska se scénář opakuje a importéři vrací do hry zase sedany, které sice Čechům tolik nevoní, ovšem nabízí velmi lákavý poměr ceny a užitné hodnoty.

Nedávno Fiat dočasně uvedl na náš trh sedan Tipo, který má diesel s manuálem, slušnou výbavu a stojí 430 tisíc korun.

Foto: Fiat

Fiat Tipo v naftě stojí 430 tisíc a je slušně vybaven.

Ještě dříve se svým Meganem GrandCoupé vytasil Renault. S benzinovým čtyřválcem 1,3 litru jej nabízí za 560 tisíc korun, opět ve velmi slušné výbavě.

A pak tu máme třeba Toyotu a její Corollu sedan Klasik. S motorem 1,5 litru o 125 koních ji ve výbavě Active dostanete za 466 tisíc korun.

Sluší se připomenout i Aeolus Shine od Dongfengu, což je rozhodně takový duchovní nástupce posledního Loganu. Stojí 490 tisíc korun, má motor 1,5 litru o 117 koních a šestirychlostní manuál.

Foto: Jiří Čermák

Mezi cenově dostupnými sedany je i čínský Dongfeng Aeolus Shine.

A to už jsou poměrně lákavé pobídky, které stojí za to zvážit ve chvíli, kdy vybíráte nové auto, máte určité požadavky na kvalitu či komfort, ale nechcete utratit tolik peněz.

Byl Logan láce?

Vzpomínat na staré časy je jedna věc, ale zjistit, jestli v roce 2019 byl Logan skutečně láce, je věc druhá. Pojďme se podívat na tehdejší průměrné české platy.

Podle Českého statistického úřadu se hrubá mzda v roce 2019 pohybovala okolo 34 tisíc korun. To znamená, že na základní Logan v sedanu za 170 tisíc jste potřebovali pět měsíčních hrubých průměrných platů.

Foto: Dalibor Žák

Výbava levného Loganu? Volant a pedály.

Dnes máme průměrný hrubý plat po lehkém zaokrouhlení 46 tisíc korun. Na základní Tipo sedan tedy potřebujeme 9,3 průměrného platu, na Megane GrandCoupé jde o 12,1 platu, na Corollu Klasik sedan je nutných 10,1 platu a na Aeolus Shine 10,6 platu.

Tedy ano, kdo v roce 2019 koupil Logan v holotě nebo ve vyšší výbavě za 192 tisíc (tehdy potřeba 5,6 platu), ten ve finále udělal dobrý kauf z hlediska ekonomiky, protože nastupující generace Loganu (2021) už výrazně podražila (od 305 tisíc korun), ale také šlo o lepší, bezpečnější a vybavenější auto.

A dost možná, že by dnes takový vůz typu laciný Logan v holotě málokdo koupil. Jednak kvůli karoserii a také kvůli naprosté absenci výbavy. A kdo by přece jen zájem měl, ten může sáhnout po ojetinách, kde pětiletý nebo šestiletý sedan od Dacie s relativně nízkým nájezdem stojí kolem 160 tisíc korun a není v základu.

Související témata:
Načítám