Hlavní obsah

ABS, ESP a ti ostatní: Které asistenty řidiči pomáhají a které obtěžují? Opravdu užitečné jsou jen dva

Foto: Michal Jirák

Svět asistenčních systémů není černobílý, avšak má dva světlé apoštoly.

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Přemýšleli jste někdy nad tím, jaké asistenční systémy nám pomáhají a jaké jsou naopak spíše na obtíž? My se s touto problematikou obrátili na zkušené lektory z mosteckého polygonu, ovšem konečné výsledky bádání překvapily i je samotné. Jednoznačnými vítězi jsou ABS a stabilizace, ale co ostatní pomocníci?

Článek

Nejprve jsme si mysleli, že vám naservírujeme prostý, čistý a jasný přehled pěti a pěti asistenčních systémů, které jsou reálně nápomocné a které spíše škodí. Sepsali jsme své myšlenky na papír a vyslali poštovního holuba až do Mostu, kde se do brainstormingu dali také lektoři tamního polygonu. Výsledek společného bádání překvapil i je samotné.

Foto: Jan Majurník

ABS a stabilizace patří ke svatým grálům motoristické bezpečnosti.

Bez velkých debat a průtahů lze za jednoznačně přínosné pomocníky brát systém proti zablokování kol, známý pod zkratkou ABS. Druhým takovým je systém elektronické stabilizace podvozku, jež se často značí ESP. Tyto technologie v drtivé většině případů pomáhají zkušeným i nezkušeným řidičům, a to prakticky za každých podmínek.

Za spíše pozitivní lze považovat například autonomní nouzové brzdění, jehož úkolem je odvrátit nehodu, případně snížit její následky v případech, kdy je řidič indisponovaný nebo nepozorný vůči dění před vozidlem. Zkušenému řidiči může tento systém otravovat život občasnými falešnými poplachy, ovšem jinému naopak zachránit plechy/zdraví. Pozitiva zde dle nás převládají.

Foto: Michal Jirák

Asistent pro monitoring provozu za vozidlem detekuje blížící se vozy či třeba cyklisty.

Rovněž máme za to, že technologie monitorování provozu za vozidlem není věc k zahození, jelikož dokáže detekovat blížící se vozidla nebo cyklisty či rychle pohybující se běžce. V případech, kdy couváte, tak stejně nejste schopni jakožto šoféři mít v jednom okamžiku oči na obou zrcátkách a kameře. Pípnutí, že se nějaký objekt blíží z jedné ze stran, tak kvitujeme. Rovněž chybovost (falešné poplachy) systému je relativně nízká.

Foto: Škoda Auto

Monitorování slepého úhlu sice může být otravné, ale rovněž nápomocné.

Monitoring slepého úhlu. Tak tady jsme na hraně s tím, kdy technika hlídání slepého/mrtvého úhlu pomáhá a kdy obtěžuje. Pro zkušené šoféry půjde z 90 % o varování víceméně zbytečná, ovšem ukažme si prstem na toho, kdo nedělá chyby. Možná buďme raději upozorňovaní, než abychom se jednou spletli a způsobili malér.

Zkušený vs. nezkušený

Hodilo by se navázat na systémy spíše negativní, ovšem zde se dostáváme do poměrně hluboké kontroverze. Totiž i sebeotravnější asistent může fungovat správně, pokud jej umíte používat a také víte, kdy ho nasadit.

Foto: Škoda Auto

Adaptivní tempomat je dobrý sluha jen v některých případech.

Začali bychom adaptivním tempomatem, který je v hustém provozu spíše k vzteku a v rámci ekonomiky jízdy patří mezi zbytečné zvyšovače spotřeby. Jenže on se chytrý tempomat hodí víceméně jen na dálnice a vesměs do slabého provozu, kde se z původního otravy stane celkem bezva pomocník.

Centrování jízdy v jízdních pruzích není to samé jako asistent hlídání jízdních pruhů. Tento nadstavbový systém drží vozidlo přesně uprostřed jízdního pruhu, což s sebou nese jednak neustálé tahání za volant a také nedodržování legislativy, jelikož se dle předpisů máme držet (mimo výjimek) u pravého okraje vozovky.

Foto: ŘSD

Asistent pro jízdu v jízdních pruzích je napojený na další systémy.

Na druhou stranu je tento systém propojen s adaptivním tempomatem i asistentem pro jízdu v kolonách, což pro někoho opět může být plusem.

Systém stop-start je něco, co většina lidí nenávidí, ale věděli jste, že vám taková technika může zachránit život? Detailně jsme tuto situaci rozebírali v našem článku, nicméně znovu připomene, že se toto pozitivum týká jen vybraných vozidel vybavených běžným manuálem.

Foto: Tomáš Kopečný

Stop-start může být u vozidel s manuálem také nápomocný.

Zkoušeli jsme se na stop-start optat u řidičů-začátečníků, kterým to při rozjezdech s manuálem často „chcípe“, protože ještě neumí tak dobře pracovat se spojkou. Ti stop-start obvykle považují za užitečný, jelikož svoji chybu – zdechnutí motoru – napraví pouhým šlápnutím na levý ovládací pedál. A toto kvitují i někteří učitelé autoškol.

Asistent pro odbočování vlevo u osobních aut je typickým příkladem rozpolcenosti nad užitečností těchto pomocníků. Zkušeného šoféra s vypěstovaným odhadem bude věčně zasahující systém spíše otravovat a kazit mu svižné rozjezdy, zatímco ti méně zkušení řidiči bez adekvátního odhadu možná budou rádi, že se do špatně vyhodnocené křižovatky v daný moment nepodívají.

Riziko zneužití

Do budoucna se elektroniky nezbavíme, ba naopak. Vývojáři aut totiž v dnešní době dělají vše proto, aby auta nebourala a napravovala řidičské chyby. K tomu slouží různí pomocníci, které mohou zkušenému řidiči spíše škodit, zatímco začátečníkovi klidně zachránit život.

Foto: Michal Jirák

Elektronická stabilizace pomáhá zejména v krizových situacích.

Záplavou asistentů z nás však automobilky obvykle dělají horší řidiče, ba dokonce některé doslova vyzývají, abychom celý proces řízení nechali na autu. Koukneme-li do hloubky věci, mají mostečtí lektoři bezpečné jízdy jasno v tom, že bez ABS i ESP se drtivá většina motoristů obejde jen těžko, zatímco bez ostatních pomocníků ano – zejména se zvyšujícími se zkušenostmi řidiče.

Dále záleží na schopnosti udržet pozornost nebo chtít udržet pozornost. Míříme tím k problematice zneužívání asistenčních systémů, kdy například někteří odvážlivci po přijetí do kolony nahodí asistenta pro jízdu v kolonách a jdou řešit věci na mobilu. Pokud nemají optimální podmínky, Třídu S/EQS od Mercedesu se schváleným autonomním řízením třetí úrovně do 60 km/h a nejsou v Německu na dálnici, pak spoléhají na technologie, které s neúčastí řidiče jaksi nepočítají.

Foto: Michal Jirák

Asistenční systémy někteří řidiči zneužívají.

Další bolístkou pomocných technologií jsou sami uživatelé, kteří jejich funkce neznají nebo je neumí používat. Buď proto, že je prodejce vozu při přebírání auta nezaškolil nebo z důvodu, že dotyční nečetli návod k obsluze. A pozor, mluvíme o úplných základech typu Bluetooth. Nevěříte?

Tak se zeptejte dopravních policistů, kolikrát pokutovanému řidiči v Audi Q8 pomáhali párovat mobil s autem. Nebo se koukněte do přehledu přestupků, kdy je manipulování s mobilem v ruce na druhém místě za rychlostí.

Svět asistenčních systémů tak nelze jednoznačně rozdělit na dobré a špatné, tedy mimo ABS a ESP, které dle profíků z Mostu patří na vrchol žebříčku. Další technika už má svá pro a proti, kde záleží na samotné generaci systému, jeho uživateli a místě i způsobu užití.

Související témata:
Systém ESP
ABS (Anti-lock Braking System)
Načítám