Hlavní obsah

Mercedesy budou konečně moci řídit samy. Ale jen ty nejdražší a zatím pouze v Německu

Foto: Mercedes-Benz
10. 5. 2022

Automobilka Mercedes-Benz již brzy u svých dvou vlajkových lodí, třídy S a jejího plně elektrického ekvivalentu EQS, nabídne možnost autonomní jízdy takzvaného třetího stupně – prvním evropským trhem bude Německo, neboť tamní Ministerstvo dopravy již tuto technologii schválilo.

Článek

Kdy si sousedé z Německa budou moci užívat plně autonomní jízdu za pomocí technologie zvané Drive Pilot? Již od 17. Května letošního roku. Funkce s posvěcením tamních úřadů umožňuje u těchto dvou luxusních sedanů svěřit kontrolu nad vozem kompletně do rukou… vozu.

Vydřené prvenství

Foto: Mercedes-Benz

Mercedes-Benz uvádí na trh systém autonomní jízdy stupně 3

Audi se již před pěti lety při představení současné generace vlajkové lodi A8 chlubilo, že technicky dokáže splnit požadavky pro autonomní režim stupně 3 (označovaný také anglicky jako Level 3), jenže prosadit to legislativně bylo nad síly právního týmu z Ingolstadtu.

Je to tedy až nyní Mercedes, který jako první získal povolení nabízet autonomní jízdu stupně 3 platící mezinárodně. Uvedení této pokrokové novinky na trh je tedy dalším logickým krokem – půjde pochopitelně o příplatkovou výbavu, přičemž budoucí majitelé třídy S za ni zaplatí 5 tisíc eur (v přepočtu 125 tisíc korun) a majitelé typu EQS dají 7 430 eur (186 tisíc korun). V ceně jsou zahrnuty všechny softwarové i hardwarové komponenty – tedy všechny radary, lidary, snímače a další technologie umožňující autonomní jízdu.

Nejde o 100% autonomní jízdu

Foto: Mercedes-Benz

U systému autonomní jízdy stupně 3 je vůz (za určitých podmínek) schopen plně samostatné kontroly nad vozem, ten v takovém režimu může urazit i dlouhé vzdálenosti – přítomnost člověka je však pořád důležitá

Sluší se připomenout, že stupeň 3 či Level 3, chcete-li, neznamená stoprocentně autonomní jízdu – systém nabízený značkou Mercedes umožňuje samořízení pouze v hustém městském provozu a na určitých dálničních úsecích, avšak jen do rychlosti 60 km/h – v případě dálnic tedy během kolon.

V této situaci se řidič může plně vzdát kontroly ovládacích prvků, zatímco si vůz sám hlídá faktory klíčové pro bezpečnou jízdu, jako je dodržování povolené rychlosti nebo rozestupy od ostatních vozidel, stejně tak udržení vozu v jízdních pruzích. Kromě toho vůz umí zareagovat v případě nepředvídatelných situací, aby se zabránilo nebezpečným manévrům, případně kolizi.

„Mercedes-Benz je prvním výrobcem, který nabízí režim autonomní jízdy stupně 3 s mezinárodně platným certifikátem do sériové výroby,“ řekla Brita Seeger, členka představenstva automobilky se sídlem ve Stuttgartu. „Je to první krok v našem záměru nabízet technologie, které patří ke světové špičce.“

„Nový Mercedes třídy S a jeho elektrický ekvivalent EQS tuto vymoženost nabídne nejprve v Německu a zbytek Evropy bude postupně následovat – momentálně pracujeme na schválení také ve Spojených státech, k čemuž by mělo dojít nejpozději na konci roku 2022.“

Po celém světě? Ano i ne

Ta situace s „mezinárodním“ autonomním řízením je však ve skutečnosti trochu složitější. Samotné povolení a certifikát, který v Mercedesu obdrželi už na konci loňského roku, sice (teoreticky) umožňuje nabízet a používat Level 3 po celém světě, jde však jen o jakýsi první krok.

Ve výsledku totiž bude hrát stěžejní roli legislativa daného státu, jehož úřady musí tomuto systému udělit finální schválení. A aby to nebylo až tak jednoduché, každý stát (respektive jeho úřady) k autonomním vozidlům samozřejmě přistupuje trochu jinak.

Reklama

Sdílejte článek
Související témata:
Úrovně autonomního řízení