Hlavní obsah

Hledání automobilového krále luxusu: Osvědčená třída S od Mercedesu vyzývá elektrické EQS

Foto: Jiří Čermák
22. 2. 2022

Automobilka Mercedes-Benz má aktuálně hned dvě vlajkové lodě – klasickou třídu S a elektrické EQS. Postavili jsme proto proti sobě dieselové S 400d 4Matic a elektrické EQS 450+, abychom přímým porovnáním zjistili, který z nich si může nárokovat královskou korunu a automobilový trůn.

Článek

Ikonická S-Klasse je již půl století etalonem automobilového luxusu, k němuž ostatní konkurenti závistivě vzhlíží. Třída S vždy přináší to nejlepší z oblasti moderních technologií a konejšivého komfortu, co jde na trhu vůbec sehnat – odtud se pak všechny pokrokové novinky šíří k nižším modelům a napříč automobilovým trhem. Ale nyní je jeho královský trůn ve vážném ohrožení. Přichází totiž velmi silný vyzyvatel, a to dokonce z vlastní stáje – čistě elektrický model EQS. Měla by se třída S bát?

Po prvním pohledu do její kabiny to nevypadá. Hned na vás totiž dýchne dojem exkluzivity a špičkové kvality – dekory z lakovaného dřeva krásně kontrastují s hliníkovými detaily, jemňoučkou prošívanou kůži doplňují koberečky s vysokým chlupem, k tomu velké displeje s propracovanou grafikou, to vše zalité náladovým ambientním osvětlením. Už jen to, jak se nádherné broušené reproduktory audiosystému Burmester při zapnutí vyrotují do aktivní polohy a začne svítit jejich podsvícení, je na hranici uměleckého díla. Kabiny třídy S je prostě skvostná.

Zvlášť, když si ji vychutnáváte ze zadního ředitelského křesla. Tedy, je příjemné sedět za volantem a i tam vás auto zahrnuje komfortem, ale až když si (pochopitelně elektricky) rozložíte zadní sedadlo do relaxační polohy (sedadlo spolujezdce se odsune zcela vpřed, zadní sedačka se skloní k horizontu a nohy vám podepře vysouvací podpěra), na displeji před vámi (ovládaném dotykem nebo vzdáleně tabletem) si pustíte film a nasadíte si bezdrátová sluchátka, přenese vás třída S do zcela jiného světa.

Foto: Jiří Čermák

Chcete relaxovat? Zadní polohovatelné ředitelské křeslo je na spaní pohodlnější než vaše postel

Ale EQS není kvalitativně pozadu, jen pojetí je jiné. Jestliže prostředí třídy S připomíná klub pro gentlemany, kabina EQS je spíš jako velitelský můstek vesmírné lodi. Palubní desku může tvořit jedna velká skleněná plocha se třemi integrovanými displeji (v případě volby příplatkové položky MBUX HyperScreen; na tom třetím displeji může spolujezdec nastavovat cíl navigace, ladit rádio nebo třeba hrát Tetris), do ní jsou zasazené kulaté výdechy klimatizace připomínající proudové motory, sklo doplňuje leštěný hliník, dřevěný dekor a jemná kůže, nesmí chybět ani měkká záře náladového osvětlení.

Foto: Jiří Čermák

Kabina EQS má také silnou atmosféru… ze sci-fi filmu

Je požitek nechat se něžně obejmout anatomicky tvarovanou sedačkou a zkoumat všechny detaily – akorát to na rozdíl od třídy S budete nejspíš dělat ze sedadla řidiče. Právě na něj je kabina EQS zaměřená víc, prostor vzadu je oproti esku totiž o chloupek menší – může za to vyšší podlaha a nižší linie střechy, také ramenem ke dveřím budete mít blíž, i když to vám částečně vynahradí absence středového tunelu. Nechápejte to špatně, na zadních sedačkách EQS se stále můžete pohodlně rozvalit jako doma na gauči u televize (a můžete tu také mít nastavitelné ředitelské křeslo), ale na klubovnu třídy S to tak úplně nemá.

EQS vám to ale bohatě vynahradí hned po nastartování – neslyšíte totiž vůbec nic. Díky důkladnému odhlučnění jste dokonale odtržení od ruchu a hluku okolního světa a elektrický pohon vám dokonalé ticho také nepokazí. Dokonce ani za jízdy – při silné akceleraci slyšíte syntetické „vhůůůš“, ale pouze, když chcete, jinak vás neruší ani valení pneumatik a (v normálních rychlostech) ani aerodynamický hluk. To ticho je návykové a prohlubuje dojem luxusu, který si možná nebudete chtít kazit ani špičkovým zvukem hi-endového audia Burmester. Nic takového žádné auto se spalovacím motorem neumí.

Foto: Jiří Čermák

Jízda v EQS je i na poměry luxusní třídy nebývale tichá a hladká

A to se vývojáři třídy S hodně snažili, aby něčeho podobného dosáhli. Šestiválcový diesel pod kapotou S 400d si za jízdy jen tichounce ševelí a pod plynem sympaticky vrčí, ale jeho zvuku se prostě nezbavíte – což po svezení s EQS vynikne o to víc. Ani jízda není tak hladká, motor sice krásně táhne už od nízkých otáček, ale jeho činnost každou chvíli přerušuje řazení automatické převodovky, kterého si prostě všimnete, ať je jakkoliv hladké a pocitově neznatelné.

Foto: Jiří Čermák

S-Klasse se po silnici vznáší jako na obláčku

Akustické srovnání konvenčního auta s elektromobilem je prostě neúprosné i v případě toho nejlepšího, co jde na trhu sehnat. EQS vás nejen konejší tichem, ale také nekonečným zátahem a hladkou akcelerací bez pocukávání při řazení. Jeho reakce na povel plynu jsou navíc okamžité – žádné čekání na kick-down, žádné čekání na ideální otáčky. Prostě to přišlápnete a svištíte vpřed. Každé připojování do rychlejšího pruhu je hračkou, každé předjíždění je dílem okamžiku. To je luxus, na který se velmi rychle zvyká.

Foto: Jiří Čermák

EQS na silnici skutečně nepřehlédnete

A to se v případě EQS nebavíme ani o nejvyšší verzi s označením EQS 580 poháněné dvěma elektromotory o celkovém výkonu 530 koní a 759 Nm, ale o maratonské variantě EQS 450 s jedním elektromotorem roztáčejícím zadní kola skromnějším výkonem 333 koní a 568 Nm, který je však v reálném světě zcela dostatečný. Předností EQS 450 je reálný dojezd – podle tabulek by měl činit až 780 km, podle našeho testu spotřeby (v teplotách kolem nuly se zapnutou klimatizací a výhřevem sedačky jezdilo EQS v průměru za velmi slušných 20 kWh/100 km, ve městě toto číslo srazíte častou rekuperací, na dálnicích počítejte o trochu víc podle tempa) byste na jedno nabití baterie o kapacitě 107,8 kWh měli ujet bez problémů kolem 550 km (specialisti na jízdu na spotřebu z tohoto EQS ale vymáčkli rekordních 853 km, takže je to jen o snaze a šikovnosti – a podmínkách). Nabíjení je pak díky maximálnímu výkonu 207 kW otázkou půlhodinky (do 80 %, na plnou baterku si počkáte o trochu déle) a 100 kilometrů dojezdu tam máte za nějakých šest minut, za které sotva stihnete vypít kávu, sníst svačinu a podívat se maily a sociální sítě.

Foto: Jiří Čermák

K roli transkontinentálního letce S-Klasse předurčuje jeho dieselový pohon

Pospávání u nabíječky vás ale s S 400d trápit nemusí. Při kombinované osmilitrové spotřebě ujedete na jednu nádrž přes 800 kilometrů, pak ji za pár minut načerpáte do plna a drandíte dál. K častému překonávání kontinentů se tak dieselová S-Klasse hodí o něco víc – na začátku vklouznete do pohodlné sedačky a po několika hodinách z ní vyskočíte prakticky stejně odpočatí jako na startu. Navíc se po cestě nebudete muset loudat, vždyť jeho 330 koní a 700 Nm ho přímo předurčují k autobahnovým „sprintům na dlouhé vzdálenosti“, o čemž svědčí maximálka 250 km/h.

Takže kdo je králem automobilového luxusu? Přednosti elektrického pohonu a jeho přínos akustického komfortu na palubě a při řízení nelze zpochybnit, stejně jako nesporný talent třídy S svižně a s lehkostí překonávat kontinenty při zachování maximálního pohodlí, které auto umí nabídnout. Volba tedy bude na vás a hlavně na vašem způsobu používání. Konzervativní kapitáni průmyslu patrně zvolí tradiční vlajkovou loď značky s trojcípou hvězdou ve znaku, fanoušci pokroku a moderní techniky zase sáhnou po kosmické lodi s přelomovým pohonem. A nikdo z nich ani v nejmenším neudělá chybu. Zdá se, že ty královské trůny budeme od nynějška potřebovat hned dva…

Nejlevnější S-Klasse 350d se dá pořídit již za 2 584 560 Kč, ale testovaná S 400d 4Matic vyjde na 2 894 320 Kč. Za nejlacinější EQS 350 oproti tomu dáte 2 778 160 Kč a testované EQS 450+ stojí 3 085 500 Kč. V obou případech jde ale o ceny startovací, protože v takřka nekonečné nabídce příplatkové výbavy je hodně lákadel, za které se dá utrácet…

S 400d L 4MaticEQS 450+
Motorřadový šestiválec 3,0 turbodiesel, uložený vpředu podélsynchronní elektromotor u zadní nápravy
Výkon243 kW (330 k)245 kW (333 k)
Točivý moment700 Nm568 Nm
Převodovkaautomatická, 9 stupňůautomatická, redukovaný převod
Pohonvšech čtyř kolzadních kol
Pohotovostní hmotnost2 090 kg2 480 kg
Akcelerace 0–100 km/h5,4 s6,2 s
Maximální rychlost250 km/h210 km/h
Spotřeba (kombinace)6,7 l/100 km17 kWh/100 km
Objem palivové nádrže65 l-
Dojezd970 km780 km
Kapacita baterie-120 kWh (uživatelská 107,8 kWh)
Nabíjení-AC 11 kW, DC 207 kW
Kola a pneumatiky255/40 R20255/45 R20
Rozměry (délka/šířka/výška)5 279/1 954/1 503 mm5 216/1 926/1 512 mm
Rozvor3 216 mm3 210 mm
Objem zavazadlového prostoru540 l610 l

Reklama

Sdílejte článek