Hlavní obsah

Jedna z nejočekávanějších novinek českého trhu prošla nárazovými testy s rozpaky. A jen o absenci asistenčních systémů nešlo

Foto: Euro NCAP

Dacia Bigster je extrémně zajímavým modelem z hlediska poměru ceny a užitné hodnoty, protože jde o větší rodinné SUV za přijatelné peníze, navíc s dostupnou čtyřkolkou nebo pohonem na LPG. V nárazových testech ale Bigster zrovna nezazářil.

Článek

Zatímco před dvaceti lety se Dacii kdekdo smál, dneska má tahle rumunská značka opečovávaná Renaultem evropský bestseller Sandero, schopný Duster a nejnověji se automobilka pustila do segmentu větších SUV-C s modelem Bigster.

Ten sdílí techniku s menším Dusterem, ale je mohutnější, prostornější, nabízí nové generace motorů včetně toho na LPG a v Česku stojí od 549 000 Kč v předokolce a od 607 000 Kč ve čtyřkolce.

Foto: Euro NCAP

Tři z pěti. Bigster rozhodně nedosáhl plného hodnocení.

Novinku si však proklepli nezávislí specialisté z Euro NCAP a autu dali jen tři hvězdy z pěti. Opravdu žádná sláva.

A ne, není to jen kvůli tomu, že Dacia nemá tolik pokročilých asistentů. Určité bezpečnostní mezírky inženýři totiž našli, část zkoušek přitom převzali z výchozího Dusteru. Pojďme na to mrknout podrobněji.

Foto: Euro NCAP

Víme, že se dnes hodnotí i asistenční systémy, ale jen kvůli jejich absenci to nebylo.

Asi největším malérem je slabá ochrana řidičova hrudníku a pravé stehenní kosti při čelním nárazu do jedné třetiny vozu (typická srážka dvou aut). Zbylé části těla řidiče a celý spolujezdec dosáhly plné ochrany. Při plném čelním nárazu jsou pak méně chráněné hrudníky posádky vpředu a vzadu.

Na boční náraz vyšlo auto celkově dobře, ovšem chybí mu tolik důležitý centrální airbag, což znamenalo body dolů. Kde vůz zcela selhal, to je kontrola vychýlení. Jde o stav, kdy je osoba při bočním nárazu vymrštěná na opačnou stranu. A tady si Bigster odnesl nedostatečné hodnocení (figurína letěla až moc do strany).

Foto: Euro NCAP

Ochrana hrudníku a břicha řidiče, absence centrálního airbagu. To byly jedny z problémů.

Naopak hlavové opěrky chránící krční páteře posádky získaly kladné hodnocení, stejně tak geometrická analýza prokázala celkovou dobrou ochranu krční páteře. Kladně byl hodnocen rovněž systém eCall a také zůstala možnost otevřít dveře i okna po nárazu, což je důležité kvůli úniku posádky v případě, že se auto ponoří do vody.

Celkové procentuální hodnocení pak bylo následující:

  • Ochrana dospělých: 69 %
  • Ochrana dětí: 85 %
  • Ochrana zranitelných účastníků provozu: 60 %
  • Asistenční systémy: 57 %

Z uvedeného tedy vyplývá, že auto ztratilo na hodnocení jednak kvůli absenci asistentů, které pomáhají předcházet i srážce s chodci či cyklisty, ale také proto, že slaběji chrání hrudník a břicho řidiče při čelním nárazu.

Plus tu máme absenci centrálního airbagu, kvůli čemuž se při kolizi mohou řidič a spolujezdec různě potkat, narazit do sebe, ublížit si vzájemně. Bigster tedy má prostor na zlepšení.

Tři hvězdy ovšem ještě nejsou tak hrozné, může být ještě hůř. Takový Spring nebo Jogger odešly jen s jednou hvězdou, zatímco Sandero získalo dvě. Zákazníkům je to ale asi putna, protože Sandero se prodává jako teplé housky na krámě.

Načítám