Hlavní obsah

Toyota obnovuje výrobu náhradních dílů pro legendární Supru

Foto: Toyota

Toyota pomůže majitelům legendární Supry udržet své vozy ve skvělém stavu – začne opět vyrábět náhradní díly

26. 5. 2019

Přístup ke klasickým sportovním autům se za poslední dekádu radikálně změnil. Má se za to, že je na vině jednak nástup hybridů a elektromobilů, ale vliv mají i sportovní auta ze současné doby. Z moderních sporťáků se totiž pomalu ale jistě vytrácí něco nepopsatelného, něco, co se jen tak nedá zaškrtnout v seznamu příplatkové výbavy – charakter a jakési vtáhnutí do děje. O to větší hodnotu dnes klasická auta mají, jenže pro majitele takových vozů, třeba legendární Toyoty Supry, mohl být problém s údržbou. Až dosud.

Článek

Automobilka Toyota totiž obnoví výrobu dílů pro svůj ikonický model Supra. Prohlásil to prezident sportovní divize Gazoo Racing, Šigeki Tomojama na nedávné akci při příležitosti oslav zahájení výroby již páté generace Supry. „Akce“ se má týkat třetí a čtvrté generace, a dobře na ni budou slyšet hlavně současní majitelé legendárního sporťáku. Jeden by si rovnou řekl, že toho jistě využijí tuneři a budou hromadně skupovat legendární šestiválcový motor 2JZ-GTE, ale prozatím není jasné, o jaké konkrétně díly a součástky se bude jednat.

„Momentálně nemůžeme sdělit, kterých dílů se to přesně bude týkat, vynasnažíme se ale uspokojit nároky majitelů,“ prohlásil Tomojama. Tato iniciativa má oficiální název „GR Heritage Parts Project“, a podobné záležitosti už dnes nejsou vůbec výjimečné. Třeba takový Nissan na požadavek majitelů znovuotevřel výrobu dílů pro Skyline generace R32 už v roce 2017, a loni začali s výrobou různých dílů pro následující generace R33 a R34.

Je evidentní proč, a vlastně jsme to už nakousli v úvodu – taková auta jsou dnes velmi ceněná a nepředpokládá se, že by jejich hodnota měla klesat, spíše naopak. Majitelé vědí, že v mají v těchto autech dobře uložené peníze, a snaží se je uchovat v co nejlepším stavu. K Toyotě a Nissanu se přidala i Mazda s výrobou součástek pro první generaci MX-5 a Honda už nějaký ten pátek prodává díly na jejich sportovní vůz NSX první generace.

Tyto skvělé zprávy se dozvídáme takřka vzápětí poté, co byla odstartována výroba páté generace Supry s kódovým označením A90. Díky spolupráci s BMW používá ověřený přeplňovaný třílitrový řadový šestiválec od BMW s výkonem 340 koní a 500 Nm. Spřažen tam je s povedeným osmistupňovým automatem od firmy ZF, ačkoliv se rojí spekulace o tom, že do nabídky přibude také manuál. V Japonsku se mimochodem nová Supra prodává také s dvoulitrovým – samozřejmě přeplňovaným – čtyřválcem, nicméně je otázkou, zda se dostane i do ostatních částí světa.

Toyota Supra získala své renomé hlavně díky účasti ve filmu Rychle a zběsile, a také díky možnosti vydolovat z motoru obrovské výkony s použitím nevelkého úsilí. Což vlastně má společné s Nissanem Skyline, který se ve známé akční sérii prosadil také a stejně jako u Supry pak letěla jeho cena nahoru.

O staré Supry je dnes obrovský zájem, zejména právě o čtvrtou generaci A80 – koneckonců se začala vyrábět už v roce 1993, takže spousta z nich už dnes spadá mezi veterány. Třetí generace je sice stále ve stínu svého nástupce a už v něm nejspíš zůstane, ale pořád je to Supra každým coulem. Dosáhne podobného renomé i novinka? To ukáže až čas…

autowebAUTOWEBaUtOwEb