Hlavní obsah

Reportáže: Toyota 7 – děsivě rychlý závoďák, který nikdy nezávodil

Foto: Toyota

Vešla by se vám do kapsy, ale v nestřežené chvíli by vám ukousla obě nohy

13. 5. 2019

Je velká asi jako Toyota Yaris a vypadá… Nu, vypadá legračně! Přitom má výkon, o kterém si ještě nedávno nechávaly zdát i ty nejsilnější supersporty! Ještě pořád váháte, zda číst dál? Dobře. Toyota Seven z roku 1970 ze seriálu Can-Am má 800 koní, 620 kg. A teď, když mám vaši pozornost, můžeme pokračovat.

Článek

Velikost s Yarisem vážně odpovídá, a to i navzdory tomu, že Seven pohání pětilitrový motor V8 s turbem. Má ale jen polovinu jeho výšky a je to tedy velmi malé auto. Toyota Seven byla určena pro seriál Can-Am (kanadsko-americký pohár sportovních aut), kterého se v jeho nejsilnějších letech účastnily takové stroje, že vedle nich formule 1 vypadá jako pohár motokár. Díky motorům dvakrát výkonnějším než motory F1 a aerodynamickým karoseriím byly vozy seriálu Can-Am nejbáječnějšími závodními vozy své éry. Nakonec ale dosahovaly takových parametrů, že v roce 1974 FIA vyhlásila změnu pravidel, která omezila velikost nádrže, a musel se tak snížit i výkon motoru, pokud měl benzín vydržet na celý závod. A to byl v podstatě konec slávy seriálu Can-Am.

Foto: Toyota

Jednoduchá konstrukce ostře kontrastuje s brutálním výkonem a šílenými rychlostmi, kterých speciály Can-Am dosahovaly

Na začátku 70. let byl ovšem seriál na vrcholu a po třech sezonách s menším atmosférickým motorem se Toyota rozhodla jít do souboje s těmi nejlepšími. Jenže, zatímco tehdy dominantní McLaren produkoval svých 800 koní z osmilitrového motoru Chevrolet, Toyota se rozhodla pro jinou cestu…

Před čtyřiceti lety se toho o přeplňovaní moc nevědělo, kromě toho, že plyny z výfuků by se mohly použít k pohánění turbíny, která pak bude do motoru vhánět vzduch pod vyšším tlakem, a že se tak dá i z relativně malých motorů dostat pekelný výkon. No, a kdo jiný než Toyota by mohl zkusit co a jak, že? A tak se rozhodli, že se vyrovnají osmilitru McLarenu i s mnohem menším motorem, protože menší motor znamená méně kilo a lepší rozložení váhy.

Foto: Archiv redakce

Dvě turba Garrett tvrdila muziku, díky nim měla tahle splašená krabička od sirek skryté vražedné úmysly

Vzniklo auto, které mělo žebřinový rám a v něm ten nejkompaktnější motor na světě. Byl uložen přímo za řidičem a vzduch do něj tlačila dvě turba Garrett po stranách pětistupňové převodovky Aisin. Model Seven byl možná o něco pozadu za McLarenem co se týká kvality podvozku, ale vynahrazoval to brutálním výkonem. Jezdci autu hned od začátku říkali Monstrum. Z nuly na 160 km/h totiž zrychlilo za méně než pět sekund a rozjelo se až na 350 km/h!

Jenže… Monstrum nakonec nikdy nezávodilo. Už při prvních testech Toyoty Seven v Japonsku totiž došlo ke dvěma ošklivým nehodám, při kterých zahynuli dva mladí a talentovaní japonští jezdci Sachio Fukuzawa a Minoru Kawai. Ačkoli příčiny těchto nehod jsou dodnes záhadou, program byl zastaven.

Dochovaly se pouze dva vozy, z toho jeden funkční exemplář, který Toyota před nějakým deseti lety nechala zrenovovat. Prý proto, aby ukázala lidem v Toyotě i v automobilovém světě, že značka má závodění v krvi. Padlo na to asi 2 000 hodin práce a většinou šlo o dobrovolné přesčasové hodiny inženýrů Toyoty…

autowebAUTOWEBaUtOwEb