Hlavní obsah

Vodík versus baterie: Vodík má svůj smysl, budoucnost ale bude patřit bateriím

Foto: Lukáš Kukla

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Čtvrtý díl našeho seriálu porovnávajícího vodíkový a bateriový elektrický pohon je závěrečný a shrneme si v něm výhody a nevýhody daných technologií. A jestli jste předchozí díly četli pozorně, pro vodík to nevypadá úplně nadějně…

Článek

Budoucnost patří bateriím – ať už si o tom myslíte, co chcete. Pokud se nestane nějaký zásadní technologický převrat anebo nedojde k radikální změně směru, bude od roku 2035 naprostá většina prodávaných aut jezdit na baterky.

Vodík (a tím myslíme elektrický pohon s palivovými články, tedy FCEV) totiž sice vypadá úchvatně, ale bohužel jen na papíře. V reálu má celou řadu praktických nevýhod – složitý a drahý palivový článek (který vyžaduje pravidelnou údržbu a s časem degraduje), velké a drahé vysokotlaké nádrže na vodík (které je těžší zakomponovat do konstrukce vozu a také mají omezenou životnost) a hlavně velmi omezenou čerpací infrastrukturu s vysokými cenami vodíku.

Foto: Lukáš Kukla

Pohon s palivovým článkem je velmi složitým, citlivým a drahým kusem moderní techniky. K samotné „elektrárně“ pod kapotou si navíc musíte ještě připočítat kompozitové vysokotlaké nádrže na vodík, které mají omezenou živostnost a také nevyjdou lacino. A to jsme se ani nezačali bavit o infrastruktuře…

Výroba vodíku je totiž značně energeticky náročná, jeho skladování a transport složitý a každá čerpací stanice velmi drahá na vybudování i provoz – proto jich bude vždy jen velmi málo (v ČR by jich do roku 2026 mělo být 12). Drahá vodíková auta a skromná čerpací infrastruktura tak zcela zásadně omezuje rozvoj vodíkového pohonu. To však neznamená, že vodík nemá budoucnost…

VýhodyNevýhody
Nexo+ Pro uživatele se nic nemění- Složitější zástavba pohonu
+ Rychlejší tankování- Podstatně dražší
+ Nižší hmotnost- Citlivější technika (větší riziko spolehlivosti a životnosti)
- Omezená nabídka modelů
- Dražší provoz
- Nedostatečná infrastruktura
Ioniq6+ Lepší využití prostoru- Komplikovanější a delší dobíjení
+ Lepší jízdní vlastnosti- Větší nebezpečí v případě požáru
+ Nižší pořizovací cena
+ Nižší provozní náklady
+ Větší možnost výběru

Základní předpoklad efektivity vodíku (a jeho nižší ceny pro spotřebitele) je výroba v místě spotřeby (aby odpadly transportní náklady) ideálně zelenou energií (která je lacinější). To znamená třeba velká depa nákladní dopravy, mezi kterými pendlují náklaďáky a dodávky, nebo uzavřené ekosystémy – třeba jako taxíky a autobusy ve velkoměstech (v tuto chvíli již funguje v Paříži), velké farmy apod.

Foto: Lukáš Kukla

Samotné čerpání vodíku je skutečně velmi rychlou záležitostí, jenže čerpacích stanic je (a vždy bude) málo a vodík je (a také vždy bude) drahým palivem. Takže k čemu je vám rychlejší tankování, když si k čerpačce musíte zajet pár (desítek) kilometrů a projedete majlant?

Pro individuální osobní dopravu se však vodík příliš nehodí – hlavně proto, že baterie díky překotnému technickému vývoji rychle smazávají jeho výhody. Velké, těžké a drahé bateriové balíky, s nimiž auta příliš daleko nedojedou, se stávají minulostí. Baterie nových aut jsou kompaktnější a lehčí s větší energetickou hustotou, jejich cena postupně klesá, dojezd se prodlužuje a rychlost nabíjení naopak zvyšuje, také nabíjecí infrastruktura se neustále rozšiřuje.

A bude to tak bezpochyby pokračovat. Zatímco dnes ujedete na jedno nabití až 500 km, abyste následně strávili u rychlonabíječky zhruba půlhodinku k efektivnímu nabití (typicky 10-80 %), za pár let bude dojezd dvojnásobný (tedy 1 000 kilometrů) a nabíjení zabere polovinu času (15 minut), to vše při ceně baterií o 40 % nižší. Vše zkrátka směřuje k tomu, aby se bateriové elektromobily staly snadno použitelným ekvivalentem k autům se spalovacím motorem.

Foto: Lukáš Kukla

Opravdu výkonných nabíjecích stanic (Ionity umí 350 kW) je zatím jako šafránu, ale hlavně proto, že je málo aut, která je dokážou využít. Nabíjecí síť jako celek se však rozrůstá doslova každým dnem (a také postupně zrychluje), takže cestování s bateriovým autem vyžaduje stále méně plánování.

Pokud tedy nejste připraveni vybírat z velmi omezené nabídky a koupit si technologicky složitější a dražší auto (na pořízení i provoz), se kterým budete muset jezdit jen na omezenou vzdálenost nebo na vytýčených trasách – a to celé jen proto, že natankujete za kratší dobu (i když kvůli tomu budete nuceni si pár desítek kilometrů zajet) – potom není vůz na vodík tím pravým pro vás.

Foto: Lukáš Kukla

Skvělá zpráva na konec? V tuto chvíli vás nic nenutí pořizovat si elektrické auto. Klidně dál jezděte se spalovacím motorem nebo hybridem a počkejte si, až bude technologie ještě vyspělejší a učiní elektrická auta použitelnějšími. Jestli ale chcete vyzkoušet nový druh pohonu, tak se nemusíte bát – žije se s ním snáz, než si myslíte!

A dost možná pro vás v tuto chvíli není tím pravým ani auto na baterie – možná je na vás moc drahé, možná nemáte k dispozici pohodlné nabíjení nebo možná jezdíte často příliš dlouhé trasy. Nevadí, nikdo vás nenutí si ho kupovat ještě dnes, dokonce ani hned zítra. Klidně můžete jezdit dál s dieselem nebo příště už třeba osedláte nějaký hybrid, abyste si zvýšenou efektivitu a komfort elektrického pohonu vyzkoušeli.

Až za pár let přesednete do bateriového auta, budete nejspíš příjemně překvapení, jak tiché, pohodlné a uživatelsky přátelské vlastně je – tou dobou už jeho dojezd nebude limitem a k nabíječce budete muset jen jednou za čas, a nejspíš si to odbudete, zatímco budete někde nakupovat. Vy možná budete pumpaři chybět, ale vám benzinová pumpa určitě ne.

Načítám