Článek
Renault Rafale je sám o sobě reprezentativní – délka přes 4,7 metru, rozkročený postoj, elegantně se svažující záď ve stylu kupé. Je to vlajková loď se vším všudy (co na tom, že technický základ propůjčil masově orientovaný Austral), ale zkoušený a nejbohatší výbavový stupeň Atelier Alpine jej posouvá na ještě vyšší úroveň.
Pouze pro tuto výbavu je k dispozici „naše“ matně modrá metalíza (+40 000 Kč), k tomu připočtěme 21″ kola z lehkých slitin, Matrix LED vision světlomety, masážní sedačky pro cestující vpředu, bezdotykové otevírání zavazadelníku, parkovacího asistenta nebo částečně autonomní jízdu po dálnici…

Když trošku přimhouříte oči, možná v zadní partii také uvidíte novodobá SUV-kupé od BMW. Nebo vám vlajkový renault připomíná spíše Peugeot 4008? Bingo! Obě auta navrhoval designér Gilles Vidal.
Modrým akcentem se nešetří ani v kabině, hlavně zbarvení spodní části je originální. Spíše než barvy je však důležitý celkový pocit z interiéru, který bych se nebál označit za prémiový. Kvalitní materiály, líbivé dekory a vkusně zapracované ambientní osvětlení doplňují sportovně střižené sedačky a sympatický mix klasiky s modernou.
Kde se Rafale vzal?
Jméno je inspirované letectvím, konkrétně závodním letounem Caudron-Renault C.460, který roku 1934 pokořil rychlostní rekord 445 km/h a díky mimořádné hbitosti dané lehkou konstrukcí a drobným rozměrům dokázal v závodech porážet i mnohem výkonnější stroje. A právě tu ladnost, dynamiku a obratnost se designéři a inženýři automobilky pokusili zhmotnit v novém čtyřkolovém Rafalu.

Renault Rafale se inspiroval v letectví.
Rafale po vzoru ostatních moderních renaultů dostává digitální budíky a vertikálně umístěnou obrazovku infosystému. Ta běží na systému Googlu, prostředí i dostupné aplikace jsou velmi podobné chytrému telefonu. Přímo v autě je vám k dispozici Waze nebo služby pro streamování hudby, takže ani není nutné zrcadlit smartphone. Vedle toho ale řidič všechny důležité funkce (třeba teplotu) pořád obsluhuje fyzickými ovladači. A deaktivace asistentů? Dvojitý stisk tlačítka vlevo od volantu a je hotovo. Hurá!

Uvnitř se rychle zabydlíte. Interiér je nejen precizně zpracovaný, ale i uživatelsky přívětivý a našlapaný výbavou.
Že Rafale nenabízí diesel, vás v dnešní době asi už nepřekvapí. Chybí dokonce i tradiční benzin, v nabídce jsou pouze dva hybridy. I to by šlo… jenže srdcem obou je u francouzské značky tříválcová dvanáctistovka. Což je kompromis, který už může být pro řadu zákazníků problémem.
Co na tom, že parametry obou variant jsou víc než slušné. Základnímu 200koňovému full-hybridu jsme se věnovali už v dřívějším testu. Teď tu máme plug-in hybrid s výkonem rovných 300 koní, pohonem všech kol a stovkou za 6,4 sekundy.

Spalovací motor má výkon 110 kW, zadní elektromotor 100 kW, přední 50 kW a startér-generátor dalších 25 kW. Specifická je i multimódová převodovka se dvěma stupni pro elektromotor a čtyřmi pro spalovák.
Baterie má kapacitu 22 kWh, tabulky hovoří o dojezdu přes 100 kilometrů, v reálném světě je to něco kolem osmdesáti. Ze 7,4kW wallboxu se dobije za necelé tři hodiny, klasická domácí zásuvka to zvládne za nějakých devět hodin. A když šťáva dojde, jezdí Rafale jako klasický hybrid a baští 6 až 7 l / 100 km.
Elektrický doping přináší okamžité odpíchnutí od světel a prima dynamiku ve městě i mimo něj. Charakter tříválce tu paradoxně zas až tak nevadí, ryk vytočeného motoru je v precizně odhlučněné kabině utlumený. Rušivým elementem je však sladění všech motorů, které pořád není z nejhladších a sem tam umí škubnout. Na tom francouzští inženýři stále intenzivně pracují.

Kufr Renaultu Rafale pojme 640 (hybrid) nebo 539 (náš plug-in hybrid) litrů. Pod podlahu se už nic nevejde, dobíjecí kabeláž tak musíte převážet společně s taškami. A prostor na zadních sedačkách? Plně dostačující i pro dospělé osoby, svažující se střecha z místa nad hlavami zas tolik neukrajuje.
Naopak jízda samotná je příjemným překvapením. Nezapomínejme na to, že plug-in hybridní Rafale má pohotovostní hmotnost přes dvě tuny, pomáhá si ale nejrůznějšími berličkami. Pohon všech kol tvořený elektromotorem na zadní nápravě dodává autu jistotu, natáčecí zadní kola obratnost v úzkých prostorách, aktivní odpružení s prediktivní kamerou (umí číst silnici před vámi) zase vytříbený komfort i na velkých jednadvacítkách. Ač výbavový stupeň vzdává hold sportovní divizi automobilky, jízda je pořád hlavně plavná a pohodlná, jak se na auto takového střihu sluší a patří.
Rafale ještě nedávno začínal jen těsně pod jedním milionem korun. Současná akční nabídka R5START však zlevňuje všechny elektrifikované renaulty… včetně toho vlajkového. Hybridní základ tak nyní pořídíte od 889 060 Kč, plug-in hybrid startuje na 1 105 260 Kč, nejvyšší a testovaný výbavový stupeň stojí 1 208 660 Kč, což znamená slevu přes sto třicet tisíc. Jen škoda toho tříválce, obzvlášť zohledníme-li jiný precizně odladěný hybrid z vlastní stáje: Dacii Bigster, která využívá atmosférickou čtyřválcovou osmnáctistovku. I ta by ve vlajkovém modelu možná byla reprezentativnější.
Technické údaje | Renault Rafale PHEV |
---|---|
Motor | řadový tříválec, turbo + elektromotory |
Zdvihový objem | 1 199 cm³ |
Výkon | 110 kW (150 k) při 5 500 ot./min. |
Točivý moment | 230 Nm při 1 750 ot./min. |
Elektromotor | 100 + 50 kW |
Kombinovaný výkon hybridního ústrojí | 300 koní a 400 Nm |
Převodovka | automatická multimódová |
Pohon | všech kol |
Pohotovostní hmotnost | 2 009 kg |
Akcelerace 0–100 km/h | 6,4 s |
Maximální rychlost | 175 km/h |
Kombinovaná spotřeba (normovaná) | 0,5 l/100 km |
Objem palivové nádrže | 55 l |
Kapacita baterie | 22 kWh |
Elektrický dojezd | 105 km |
Nabíjení | AC 7,4 kW |
Kola a pneumatiky | 245/40 R21 |
Rozměry (délka/šířka/výška) | 4 710/1 866/1 613 mm |
Rozvor | 2 738 mm |
Objem zavazadlového prostoru | 539 l |