Hlavní obsah

Francouzský Kodiaq má obří kufr a umí jezdit za pět: Poprvé za volantem modernizovaného Renaultu Espace

Foto: Renault

Po dvou letech na trhu přichází Renault s decentní modernizací své rodinné vlajkové lodi. Espace tak dostal nejen sebevědomější vzhled, ale také vylepšený hybridní pohon, který posouvá hru zase o pořádný kus dál, jak jsme zjistili při prvních jízdách v okolí Paříže.

Článek

Za kolik by podle vás mělo jezdit velké rodinné SUV, obřík s délkou 4,7 metru a pohonem o výkonu 200 koní? Že byste snesli sedm a radovali se za šest? Tak se připravte jásat, protože na testovacím okruhu kombinujícím příměstský styl dopravy (obce, okresky a kus dálnice) dokázal Renault Espace jezdit za 5,2 l / 100 km!

Foto: Renault

Ani se nemusíte kdovíjak snažit, abyste s hybridním Espacem jezdili úsporně.

K takhle skvělé hodnotě mu pomáhá jeho chytré hybridní pohonné ústrojí. Srdcem hybridu dobíjeného pouze jízdou s kombinovaným výkonem 200 koní je benzinový tříválec (Ano, čtete správně, ale neděste se!) o výkonu 130 koní podporovaný rovnou dvojicí elektromotorů - jeden (má výkon 68 koní) se stará o pohon a regenerativní brzdění, druhý (s výkonem 34 koní) zase vyhlazuje řazení multimodální převodovky (má pět kvaltů pro spalovák a dva pro elektromotor) a pomáhá optimalizovat krouťák spalovacího motoru.

Jak je na tom s praktičností?

Espace můžete pořídit v sedmimístné (třetí řada sedadel je pouze pro menší děti), ale také v pětimístné variantě s obřím kufrem o objemu až 943 litrů. Obě verze mají druhou řadu posuvnou o 22 cm a opěradla polohovatelná, takže si můžete ladit prostor pro pasažéry a zavazadla podle aktuální potřeby. Espace tak dostává svému jménu: Pan Prostorný.

Renault EspaceŠkoda Kodiaq
Délka4 746 mm4 758 mm
Šířka1 830 mm1 864 mm
Výška1 645 mm1 659 mm
Rozvor2 738 mm2 789 mm
Objem kufru212 – 943 l910 l

Zní to komplikovaně a komplikované to skutečně je. Na vývoji odborníci z Renaultu spolupracovali se závodními inženýry týmu Renault F1 (dnes Alpine) a vyvíjeli ho řadu let, v roce 2020 se pak objevily první modely se slabší verzí E-Tech 140 (jejím jádrem je atmosférický benzinový čtyřválec) a tato silnější E-Tech 200 slavila premiéru před dvěma lety právě v Espacu (pro nějž představuje jedinou pohonnou jednotku). A zcela upřímně, bylo to zklamání.

Foto: Renault

Kabina Espacu působí skoro až prémiově, což podporuje tichá a hladká jízda.

Tedy ne, že by hybridu chyběl výkon nebo snad selhával ve slibované mimořádné efektivitě. Problém byl spíš v celkovém sladění spalovacího motoru a elektromotorů spolu s převodovkou – spalovák byl hlučný a vibroval, přepínaní pohonů bylo znatelné a převodovka pocukávala, jako by se všechny tři klíčové komponenty při jízdě dohadovaly, kdo má co na starosti.

A co je ještě nového?

Upravený design exteriéru odpovídající novému stylu z pera Gillese Vidala (poprvé se ukázal na Rafalu) jste jistě nepřehlédli, Espace díky němu vypadá dospěleji a hodnotněji. Dál už jsou to jen drobnosti v interiéru jako odlišná páčka voliče převodovky, abyste si ji už nepletli s blinkry, ale také kamera v A-sloupku před řidičem, která rozeznává tváře a dokáže podle nich nastavit individuální řidičský profil (nastavení sedačky a zrcátek, uložené rozhlasové stanice atd.).

Foto: Renault

Tahle kamera vás nešmíruje, jen rozeznává tváře a podle nich nastavuje řidičský profil. Pokud se za volantem střídáte s manželkou nebo někým jiným, tak se to může hodit.

Nyní je tu ale druhá generace hybridu a všechny problémy jsou pryč! Komponenty zůstaly až na drobné úpravy prakticky stejné, ale výrazně se zlepšila jejich souhra a odladění celého pohonného systému. Teď se už nikdo nehádá a všichni (střídavě či naráz) táhnou za jeden provaz, takže si můžete užívat tiché a hladké elektrické rozjezdy, plynulou akceleraci bez škubání a dokonalou souhru všech tří motorů. Výsledkem je nejen ta úžasná spotřeba (a díky ní a 55litrové nádrži skvělý dojezd až 1 100 km), ale především podstatně příjemnější jízdní zážitek.

Foto: Renault

Slyšíte to ticho? V rámci modernizace u Renaultu zapracovali také na odhlučnění kabiny (nová těsnění a laminovaná skla) a motorového prostoru, vylepšené odhlučnění minimalizuje vibrace, takže jízdu vůbec nic neruší. Tato nová evoluce hybridu E-Tech 200 si vedle Espacu našla místo i pod kapotou Australu a Rafalu.

Většinu času je na palubě Espacu totiž uklidňující ticho, které skvěle sedne k pohodlnému, ale stabilnímu podvozku, snadnému a přirozenému řízení a příjemné, snad až prémiové atmosféře v kabině, jak se na vlajkovou loď sluší a patří.

Renault Espace tak dospěl – nejen vizuálně díky propracovanějšímu designu ve stylu Rafalu, ale především díky vyrovnanější a hladší jízdě. Vylepšený hybrid konečně zcela naplňuje předpoklady a umožňuje si jízdu nerušeně a bezstarostně užívat.

Ceník nového Renaultu Espace oficiálně začíná na částce 974 000 Kč, ale díky bonusům ho nyní pořídíte za akční cenu 855 820 Kč. Za sedmimístnou verzi připlatíte 25 tisíc korun.

Načítám