Článek
Proč tohle někoho nenapadlo už dávno? Clio je nově vyzbrojené adaptivním režimem Smart, který se bleskurychle přizpůsobuje vašemu stylu řízení. Když se jen rozvážně ploužíte, přepne se sám do eco režimu, využívá víc elektřinu a z nádrže benzinu jen usrkává. Když přidáte při jízdě na hlavním tahu nebo po dálnici, automaticky přejde do normálního režimu a dá vám k dispozici víc síly. A když se na točitých okreskách rozvášníte, anebo to třeba jen přišlápnete při předjíždění, dopřeje vám spojené rychlé reakce elektrického zátahu a maximálního výkonu spalováku ve sportovním režimu.
Funguje to naprosto báječně – místo abyste vy říkali autu, co chcete dělat, prostě to děláte a auto se samo přizpůsobí (ale samozřejmě můžete sami přepnout vůz do kteréhokoliv ze tří jízdních režimů). Především ale trávíte zcela přirozeně víc času v šetrném eko režimu, do kterého byste auto jinak nejspíš nepřepnuli (však máte svoji důstojnost), a to se příjemně odráží na spotřebě – nové Clio se chlubí hodnotou 3,9 l/100 km a emisemi 89 g/km, což jsou v třídě kompaktů rekordní hodnoty.
Francouzská novinka za ně vděčí notně vylepšenému hybridnímu pohonu. Ten má o dvě deci větší spalovák (nově s objemem 1,8 litru), který si výkonově polepšil o 15 koní a 24 Nm při snížení spotřeby o 10 %, a také odladěnější multimódovou převodovku (nabízející 2 kvalty pro elektromotor a 4 kvalty pro spalovák), takže spolupráce obou pohonů je o poznání hladší, rychlejší a tišší. K dispozici navíc máte vyšší kombinovaný výkon 160 koní (plus 17 k), na stovce je tak o 1,6 sekundy rychleji než předchozí generace s hybridem.

Předek Clia je trochu zbytečně agresivní a budí rozpaky. Zato záď je sportovně elegantní. Ukryté kliky zadních dveří mají evokovat styl kupé. Docela úspěšně.
Clio se stále vždy rozjíždí na elektromotor a dokáže v něm trávit až 80 % jízdní doby ve městě, přepíná se do něj ale i na okresce a na elektřinu dokáže jet rychlostí až 130 km/h. V dálničním tempu ale většinu času jede na spalovák, přitom však stále docela tiše a se spotřebou kolem 5,5 litru. Na okreskách už spotřeba klesá hluboko pod pět a při loudání městem v tom můžete být za ty čtyři litry, které udávají tabulky (dojezd na jednu nádrž se tak přiblíží tisíci kilometrům). Renault s tou nízkou spotřebou fakt nekecal!
Clio však bude k dispozici i s mild-hybridním tříválcem (kombinovatelný s šestistupňovým manuálem nebo sedmistupňovým douspojkovým automatem EDC), který si z původního litru (TCe 90) polepšil na 1,2 litru (TCe 115), výkon tak poskočil na 115 koní (plus 25 k) a točivý moment na 190 Nm (plus 30 Nm). Přitom by měl uměl jezdit za stále velmi skromných 5,0 l/100 km.

Slibovaná spotřeba 3,9l u hybridu není žádný výmysl, i bez větší snahy ji zmáčknete hluboko pod pět litrů. A i když se rozvášníte nebo budete brázdit dálnice, pořád se vejdete do šesti. Ani benzinový tříválec by neměl být moc rozežraný.
Pokud chcete jezdit ještě úsporněji, můžete sáhnout po 120koňové variantě spalující LPG (tu však můžete mít jen s automatem EDC). Ta má jako bonus o deset litrů větší nádrž na propan-butan celkem 50 l), na kterou ujede až 700 km (v kombinaci s benzinem v nádrži pak dohromady až 1 450 km). Ale počkáte si na ni až do příštího roku.
Za volantem si pak také všimnete, o kolik dospěleji nová generace Clio zase působí. Vývojový tým automobilky se zaměřil na vnímanou kvalitu a při jízdě to poznáte na výrazně nižší hlučnosti nejen od motoru, ale také od podvozku a okolí. Propracovaná aerodynamika, která částečně pomohla ke snížení spotřeby, snížila na minimum taky hlučnost v dálničních rychlostech.
Oproti předchůdci má nové Clio nejen delší rozvor (o osm centimetrů), ale taky širší rozchod obou náprav (o 4 cm vpředu a 1 cm vzadu), takže působí na silnici ještě o něco jistěji a stabilněji. Zatáčky tak můžete projíždět pěkně svižně, přitom je stále poddajné (i na 18palcových kolech, minulé mohlo mít jen 17palcová) a lehkonohé. Bude vás vážně bavit ho řídit, ať už budete pelášit po okreskách, nebo se ploužit městem.
Delší rozvor prospěl kromě vyváženější jízdy také většímu vnitřnímu prostoru, v Cliu si tak uděláte snáz pohodlí nejen vpředu, ale také vzadu (na zadní sedačky se vejde i dospělák a ani si moc nestěžuje). Kufr si zachoval vynikající objem 391 litrů (hybrid však nabídne jen 309 l), což zahanbí i Fabii.

Clio bude k dispozici se sedmi laky, přičemž tato nová zelená metalíza Absolut Green bude základní barvou bez příplatku. Snad tak pomůže oživit české silnice.
V kabině vás potěší také propracovanější palubka s vkusnými látkovými dekory (ve výbavě esprit Alpine jde o Alcantaru), které zasahují až do dveří (a mají v sobě světelné elementy ambientního osvětlení, které však také varovně červeně zabliká, kdybyste při vystupování měli skočit pod kola projíždějícího auta nebo cyklisty). Potěší taky polička na telefon (s indukčním nabíjením ve výbavě esprit Alpine) zabudovaná do středového tunelu, šikovným detailem je i skládací roletka kryjící držáky nápojů.
V hlavní roli je však dvojice 10palcových displejů přístrojového panelu (v základu má sedm palců, až od prostřední výbavy Techno má deset) a infotainmentu (vždy desetipalcový, ale až od výbavy Techno má služby Google s navigací), na kterých nyní běží systém OpenR link známý z ostatních modelů a námi mnohokrát chválený za přehlednost a intuitivnost. Staví totiž na základech Google Android a nabízí tak všechny oblíbené aplikace, které znáte ze svého telefonu – mapy s navigací, streamovací platformy Spotify a další, digitálního asistenta (jehož roli již brzy převezme umělá inteligence Gemini) a mnoho dalších, v obchodu Google Play jich je nyní pro Clio k dispozici přes sto.

Kabina svou kvalitou a výbavou poskočila o pořádný kus výš, povedený infotainment je jeho největší chloubou.
Nové Clio se tak Renaultu povedlo, po všech stránkách posouvá hru a nutí konkurenci k zamyšlení. Ostatně Clio je jasným premiantem segmentu – od roku 1990 se ho v rámci předchozích pěti generací prodalo přes 17 milionů a poslední roky se pravidelně umisťuje na samotné špičce žebříčku nejprodávanějších aut Evropy (o absolutorium se obvykle přetahuje s Dacií Sandero). Není důvod si myslet, že by v tom nová šestá generace neměla pokračovat.
A tohle silné sebevědomí a vysoké ambice se odrážejí i v designu exteriéru, který si záměrně necháváme na konec. Jeho první odhalení byl totiž docela šok a zcela upřímně se s ním ještě pořád sžíváme. Dobrá zpráva však je, že naživo působí o dost příjemněji než na prvních studiových fotkách, a čím víc se na něj budete dívat, tím víc se vám bude nejspíš líbit. A čím víc budete s novým Cliem jezdit, tím větší vám bude dělat radost.
Nový Renault Clio si již můžete objednat. Jeho cena oficiálně začíná částkou 434 000 Kč, ale s eko bonusem a firemním financováním se dostanete na částku 399 000 Kč. To je pořád o pár desítek tisíc víc, než na jaké částce končil předchůdce, jenže s ohledem na větší prostornost, propracovanější kabinu, lepší základní výbavu, vyšší bezpečnost a silnější motor to vlastně není tak hrozné. Pro detailnější info o cenách mrkněte do našeho předchozího článku.







