Hlavní obsah

Souboj francouzských krasavců: V čem je crossover Renault 4 lepší než hatchback Renault 5

Foto: Lukáš Kukla
4:15
4:15

Chcete-li článek poslouchat, přihlaste se

Renault 5 je pro značku fenomenální úspěch. Je tak pohledný a povedený, že objednávky doslova prší z nebe a do showroomů se na něj chodí dívat i majitelé jiných značek, kteří by o pořízení Renaultu jinak nepřemýšleli. Jenže co když při jeho obdivování zjistíte, že se do něj… tak trochu… nevejdete?

Článek

Pak je tu ještě Renault 4, upozorní vás prodejce na vedle stojící crossover. R4 má sice nižší číslo než R5, ale ve skutečnosti je větší – přesně o 12 cm na délku (přitom je s celkovým 4,14 metry pořád dost kompaktní). O 8 centimetrů se protáhl i rozvor, což znamená víc místa pro posádku. Dozadu se tak snáz usadí i dospělák (jen je třeba vypumpovat přední sedačku o trochu výš, aby si pod ni mohl zastrčit špičky bot), a ne pouze menší děti jako u R5.

Foto: Lukáš Kukla

R4 je větší než R5 o malý, ale významný kousek.

Oproti R5 nabízí R4 také větší kufr, přifoukl se z průměrných 326 litrů na velmi slušných 420 litrů (pro srovnání podobně velká Fabia se svými 380 litry poněkud zaostává). Větší prostor je také mnohem lépe využitelný díky nízké nakládací hraně (607 mm od země), takže tašky a další předměty stačí do prostoru zasunout. Pod podlahou je prostor pro bezpečnostní výbavu a kabely, taky tu najdete šikovné háčky a záchytné elastické pásky. Sklopení zadních sedadel sice vytvoří schod, ale R4 ani nemá být stěhovák – i když sklopením opěradla u spolujezdce získáte prostor o délce až 220 cm.

Foto: Lukáš Kukla

Zatímco při vkládání nákladu do R5 musíte překonat vysokou nakládací hranu a věc pak spouštíte dolů, do kufru R4 ji prostě zasunete. R4 má také výhodu v podobě elektricky ovládaného víka.

O trochu víc prostoru budete cítit i za volantem. Sedačka je o trochu výš (protože celé auto je vyšší a taky má vyšší světlou výšku 181 mm oproti 145 mm u R5), takže se vám bude snáz nasedat a na silnici budete mít lepší přehled. Kabina je jinak zcela totožná s R5, což znamená příjemně přehledné a ergonomicky povedené prostředí s vynikajícím infotainmentem, ve kterém se hned zorientujete.

Foto: Lukáš Kukla

Architektura kabiny R5 a R4 je zcela shodná, v R4 máte ale o trošku víc místa.

Testovaná R4 má také mírnou výhodu v podobě volantu s páčkami rekuperace – nastavujete si ji ve čtyřech úrovních od plachtění až po řízení jedním pedálem. To R5 má jen režim „D“ (Drive, mírná rekuperace) a „B“ (Brake, silnější rekuperace). Je to však výhoda jen dočasná, protože R5 tento volant dostane brzy také.

Foto: Lukáš Kukla

Páčky rekuperace na volantu? Tak těch se brzy dočká i R5.

Technika elektrického pohonu (spalovák se fakt nechystá, zamáčkněte slzu) je jinak naprosto shodná. Pohon předních kol elektromotorem s výkonem 150 koní s bateriovým balíkem s kapacitou 52 kWh v podlaze (ještě existuje základní verze s výkonem 122 koní a baterií 40 kWh pro dojezd kolem 300 km, po ní ale v ČR asi moc zákazníků nesáhne) umožňuje oběma autům papírový dojezd kolem 400 km, reálně budete bez problémů najíždět na jedno nabití přes tři stovky.

Foto: Lukáš Kukla

Oba jsou to krasavci k pohledání a techniku i parametry mají prakticky shodné, takže můžete vybírat jen podle toho, který se vám líbí víc. A kolik praktičnosti v životě skutečně potřebujete.

Liší se ale naladění obou aut – zatímco R5 je spíš hbitá štika zaměřená na zábavu za volantem (už v základu, což teprve sportovní Alpine A290), R4 přináší své posádce spíš pohodlí. Po silnici tak pluje o něco příjemněji a snáz se vyrovnává s nerovnostmi, na nichž by R5 rozverně poskakoval. To perfektně zapadá do poklidnějšího rodinného pojetí R4.

Jak vidíte, máte na výběr. Se stejnou technikou můžete mít svůdný R5 s lehkým sportovním nadšením, nebo dospěleji působící a prostornější R4, který vás na první pohled svým podobně retrofuturistickým designem možná tolik nestrhne, ale věřte, že čím víc se na něj budete dívat, tím víc se vám bude líbit.

Posledním rozdílem mezi R5 a R4 je, že R4 stojí o 50 tisíc víc (a verzi s kratším dojezdem a nižším dojezdem pořídíte jen v základní výbavě, zatímco u R5 ho můžete mít i s vyššími výbavami) – základní cena R5 je 675 000 Kč a R4 stojí 725 000 Kč, resp. 749 tisíc a 799 tisíc za verzi se 150 koni a delším dojezdem.

Technické údajeR5R4
Motor1× synchronní elektromotor1× synchronní elektromotor
Výkon110 kW (150 k)110 kW (150 k)
Točivý moment245 Nm245 Nm
Převodovkastálý redukční převodstálý redukční převod
Pohonpředních kolpředních kol
Pohotovostní hmotnost1 449 kg1 462 kg
Akcelerace 0–100 km/h8,0 s8,2 s
Maximální rychlost150 km/h150 km/h
Dojezdaž 410 kmaž 409 km
Kapacita baterie52 kWh52 kWh
NabíjeníAC11 kW, DC 100 kWAC11 kW, DC 100 kW
Kola a pneumatiky195/55 R18195/60 R18
Rozměry (délka/šířka/výška)3 922/1 774/1 498 mm4 143/1 796/1 552 mm
Rozvor2 540 mm2 624 mm
Objem zavazadlového prostoru326 l420 l
Načítám