Hlavní obsah

Nejpřitažlivější auto dneška je z Francie a jezdí na elektřinu. Renault 5 ale není jen parádník

Foto: Lukáš Kukla
4:49
4:49

Chcete-li článek poslouchat, přihlaste se

Po čertech povedený renault, který přitahuje zákazníky mnoha jiných značek, a zároveň první dostupný elektromobil, na který se stojí fronty. A není to jen proto, že je tak krásný…

Článek

Žlutá POP! tomuhle mrňousovi ohromně sluší. Pravda, všude, kde R5 zaparkuji, přitahuje zvědavé broučky a podobnou havěť, hlavně ale strhává pozornost celé ulice a přitahuje zájemce do showroomů jako můry ke světlu. Když k němu přicházím, vykouzlí mi úsměv na tváři, a když ho zaparkuji, rád se za ním ohlédnu. Takže pokud někdo říká, že elektrická auta nemají duši, že jsou jen spotřebním zbožím, které vás nedokáže chytit za srdce, R5 je důkaz, že tomu tak rozhodně není.

Foto: Lukáš Kukla

Ve žluté to R5 ohromně sluší, přitahuje pohledy zvědavců… ale v létě taky spoustu hmyzu. Inu, popularita má i své stinné stránky.

A taky je důkazem, že i elektromobily může být radost řídit. Přitom nejde jen o ten instantní elektrický zátah, který vám umožní odjíždět první od semaforů, hravě se proplétat provozem a vmáčknout se i do těch nejmenších mezer v rychlejších pruzích. Jde spíš o to, jak snadno se s autem propojíte, jak dychtivě následuje vaše pokyny, jak se ochotně vrhá do zatáček – s R5 si prostě užijete spoustu zábavy i v jinak nudném městském provozu, o točitých silničkách ani nemluvě (a jestli chcete zábavy ještě víc, je tu sportovnější Alpine A290).

Správně, R5 je sice velikostně městské auto, ale hranicemi města jeho talent omezen rozhodně není. Okresky slupne s radostí a nezalekne se ani dálničních přesunů, zvládá je v naprosté pohodě a s jistotou, která malým autům není zase tak vlastní. Samozřejmě také s podporou moderních jízdních asistentů ulehčujících řízení. Stačí tedy zapnout adaptivní tempomat s vedením v pruhu a v pohodlné sedačce se můžete rozvalit a bez starostí polykat desítky kilometrů.

Foto: Lukáš Kukla

Zasklená pětka na kapotě není jen dekorace, ale také ukazuje, kolik procent baterie vám ještě zbývá.

Dojezd a nabíjení

Renault nabízí svou „pětku“ hned ve dvou verzích. Ta základní označená „urban range“ má výkon 120 koní a menší baterii o kapacitě 40 kWh, na jedno nabití ujede papírových 312 km.

Testovaná 150koňová verze s baterií 52 kWh („comfort range“) má papírový dojezd dokonce 410 km – což při reálné kombinované spotřebě kolem 14 kWh/100 km není problém dosáhnout. Cenový rozdíl mezi verzemi je 64 tisíc korun.

Foto: Martin Jánský

Rychlonabíjení je u R5 docela rychlé – i proto, že nemá zbytečně velkou baterii. Díky nízké spotřebě z ní ale přesto vymáčkne dostatečně dlouhý dojezd.

AC nabíjení je pro obě verze shodných 11 kW (což je trochu škoda, protože předchůdce Zoe uměl 22 kW, stejně jako Megane i Scenic), DC nabíjení se mírně liší – 80 kW pro urban range, 100 kW pro comfort range. V obou případech však efektivní nabíjení (15-80 %) zvládnete do půl hodiny.

A těšit se u toho z krásně propracované kabiny. Před sebou máte propojenou dvojici 10palcových displejů přístrojového štítu a dotykového infotainmentu (ten u Renaultu vždy chválíme pro jeho přehlednost a intuitivnost a pro R5 to platí také, i když běží na menším displeji), volant a ovládací prvky jsou shodné s většími elektrickými modely, prostředí oživuje barevné látkové čalounění a kožená část palubky s kontrastním prošíváním a logem „Renault 5“ před spolujezdcem je prostě skvělá, zvlášť za tmy s ambientním osvětlením.

Foto: Lukáš Kukla

Malý R5 nabízí výbavu o pár čísel větších aut, navíc u toho působí stylově a vkusně. Za jeho volant budete usedat s radostí a užívat si každou chvíli.

K tomu si připočtěte roztomilé detaily (třeba volič převodovky si můžete individualizovat) a spoustu různých doplňků v rámci příslušenství (včetně proslulého držáku na bagetu) a je z jasné, že na tomhle se autě se nešetřilo. Žádná oholená místa, žádná do očí bijící úsporná opatření, jen spousta lásky a péče, protože tohle auto musela být radost tvořit a bude proto taky radost s ním žít.

Foto: Lukáš Kukla

Propracovaná kabina dělá dojem, že se na ní opravdu nešetřilo.

Je vám malý?

Renault 5 nezastírá, že je vzrůstem skutečný mrňous. Z toho pramení řada výhod, ale pokud se do něj nevejdete, tedy pokud potřebujete vzadu vozit pravidelně děti a vyžadujete objemnější kufr, pak je tu další varianta – Renault 4. Prostornější a komfortnější crossoverová verze, která na první pohled není tak krásná, ale postupem času se vám bude líbit víc a víc, to nám věřte.

Těšte se, už brzy si o něm na Garáži přečtete víc!

Foto: Renault

Víc prostoru a praktičnosti, k tomu komfortnější jízda. A navíc je to podobný fešák.

Ostatně už ta úplně nejlevnější verze má full-LED světla vpředu i vzadu, zmíněný 10palcový infotainment (i když jen 7palcový přístrojový štít, ale ten je vyhrazený fakt jen pro totál základ), automatickou klimatizaci, hands-free přístup i startování, a hlavně tepelné čerpadlo, bez kterého se elektromobil neobejde. A i když jezdí na plecháčích, má moc pěkné kryty, takže si toho ani nevšimnete. To vše za 675 000 Kč (motor 120 k, baterie 40 kWh). Ale protože je R5 stylovka, můžete se taky pěkně rozšoupnout a dát za něj klidně přes 900 tisíc – což je ale pořád minimálně o sto tisíc méně, než kolik by stálo srovnatelné MINI Cooper SE

Ale pořád je to za takhle malé auto strašný ranec peněz. Vždyť hybridní Clio s automatem v plné palbě Esprit Alpine můžete mít za šest set tisíc. Takže i když si Renult 5 zamilují davy, ne všichni si ho u nás poběží rovnou koupit. Ale to nevadí, protože všem škarohlídům aspoň ukáže, že i elektromobil může být žádoucí a použitelný. A těm, co si ho pořídí, bude dělat radost každý den hned od momentu, kdy ho uvidí, přes chvíle, kdy ho budou řídit, až do chvíle, kdy se za ním po zaparkování s chutí ohlédnou – a pak na to budou zbytek dne myslet a těšit se, až se zase svezou. Což je u běžného auta naprosto neocenitelné!

Základní Renault 5 pořídíte již za 675 000 Kč, verze s delším dojezdem a vyšším výkonem ve stejné výbavě vyjde na 749 000 Kč. Vyšší výbavy šroubují cenu k 800 tisícům a výš, zvlášť když se rozvášníte v nabídce individualizačních prvků.

Technické údaje
Motor1× synchronní elektromotor
Výkon110 kW (150 k)
Točivý moment245 Nm
Převodovkastálý redukční převod
Pohonpředních kol
Pohotovostní hmotnost1 449 kg
Akcelerace 0–100 km/h8,0 s
Maximální rychlost150 km/h
Dojezdaž 410 km
Kapacita baterie52 kWh
NabíjeníAC11 kW, DC 100 kW
Kola a pneumatiky195/55 R18
Rozměry (délka/šířka/výška)3 922/1 774/1 498 mm
Rozvor2 540 mm
Objem zavazadlového prostoru277 l
Načítám