Článek
Renault 5 je hit! Hned zkraje slíznul smetanu v podobě prestižního ocenění Evropské auto roku 2024 (navázal tak na předchozí vítězství Scenicu) a pochvaly ze všech evropských médií. Není divu, že Renault již stihl prodat přes 37 tisíc aut a další desítky tisíc zákazníků netrpělivě čeká, až jim automobilka stihne vyrobit ten jejich. A je jim přitom úplně jedno, že R5 jezdí čistě na elektřinu – to auto je tak cool, že by ho chtěli, i kdyby ho museli tlačit. Ale než také poběžíte podepsat objednávku, měli byste si nejdřív poslechnout, co vám chceme říct o Renaultu 4.

Renault 4 oproti R5 trochu povyrostl, takže si posádka uvnitř udělá lepší pohodlí.
Číselné označení trochu mate, ale R4 je ve skutečnosti o trochu větší než R5, s nímž sdílí platformu a techniku – konkrétně o 12 cm na délku, z čehož 8 cm získal na rozvoru. I přes kompaktní délku 4,14 metru tak jde o překvapivě prostorné (na zadní sedačky se na rozdíl od R5 posadí i dospělák, šířka 1,8 metru pak zajišťuje dost prostoru pro ramena) a praktické auto, přesně jak od crossoveru očekáváte.

Kufr má objem velmi slušných 420 litrů, který dále rozšiřují šikovné schránky pod podlahou (na kabely a další drobnosti). Renault se také chlubí mimořádně nízkou nakládací hranou (607 mm od země), k tomu je tu celá řada šikovných háčků a úchytek. Skvělou vychytávkou je také sklopné sedadlo spolujezdce, které umožní naložení předmětů o délce až 220 cm.
Interiér je jinak zcela shodný s R5, to znamená přehledné a ergonomické pracoviště se dvěma displeji přístrojového panelu (základ 7″, vyšší verze 10″) a infotainmentu (10″ pro všechny verze, vyšší verze mají i navigaci a lepší audio Arkamys se 6 reproduktory) založeného na službách Google, takže v něm najdete i všechny vaše oblíbené aplikace a digitálního asistenta Rena, který vám rád pomůže s ovládáním auta, a dokonce mluví česky. Pořád je tu panel tlačítek ulehčujících ovládání klimatizace a dalších funkcí, k tomu spousta odkládacích poliček a schránek a měkčené nebo látkou čalouněné plochy (dokonce i v zadní části kabiny, což není v tomto segmentu zcela běžné).

Kabina je útulná i ergonomická, infotainment založený na službách Google je skvěle použitelný a má intuitivní ovládání.
Návrat legendy
Původní Renault 4se zrodil v roce 1961 v důsledku krize a společenských změn (což ne náhodou tak trochu připomíná současnou dobu) – místo velkého sedanu začal Renault vyrábět kompaktní hatchback, který však nabízel skvělou praktičnost. Díky své jednoduchosti byl také dostupnější a úspornější. Ve výrobě vydržel neuvěřitelné tři dekády a vznikl ve více než osmi milionech exemplářích. Novodobá R4 se tak inspiruje originálem nejen v designu, ale i v étosu.

Originál byl praktický, dostupný a úsporný. Stejně jako novinka.
A také technika odpovídá té v R5: úplným základem je elektromotor s výkonem 120 k s baterií o kapacitě 40 kWh a dojezdem 308 km, který se hodí čistě pro městské využití, všechny vyšší varianty však disponují výkonem 150 k a díky 52kWh baterii ujedou na jedno nabití až 409 km. A to na kompaktní crossover, který bude sloužit méně náročným cestovatelům nebo jako druhé auto v rodině, naprosto stačí.
Urban range | Comfort range | |
---|---|---|
Pohon | 1× elektromotor, pohon předních kol | |
Výkon | 90 kW (122 k) | 110 kW (150 k) |
Točivý moment | 225 Nm | 245 Nm |
Hmotnost | 1 410 kg | 1 462 kg |
Akcelerace 0-100 km/h | 9,2 s | 8,2 s |
Maximální rychlost | 150 km/h | 150 km/h |
Dojezd | 308 km | 409 km |
Kapacita baterie | 40 kWh | 52 kWh |
Nabíjení | AC 11 kW, DC 100 kW | |
Rozměry (d/š/v) | 4 143 / 1 796 / 1 552 mm | |
Rozvor | 2 624 mm | |
Objem kufru | 420 l |
Shodná technika je však naladěná jinak než u R5 – ten se chlubí hlavně mrštností a radostí z řízení, u R4 je nastavená o něco dospěleji s důrazem na komfort a klidnější jízdu. A opravdu, rozbité polské okresky zvládá R4 s naprostým přehledem, na nerovnostech se jen ladně pohupuje, místo aby odskakoval a mlátil, jak se některým podobně velkým autům stává. A také je na tuhle třídu opravdu výjimečně tichý, až v dálničním tempu se ozve šelest od zpětných zrcátek, jinak klid na palubě neruší vůbec nic.

Na tak kompaktní auto jezdí R4 výjimečně pohodlně, hladce a tiše.
Výhodou R4 je také vyšší světlá výška, konkrétně 18 cm (tedy jako mají plnohodnotná SUV), takže se nemusíte bát sjet z asfaltu na polňačku, ale hlavně můžete parkovat až u obrubníku nebo překonávat tramvajové pásy. R4 ale není žádný teréňák, protože má pořád pohon pouze předních kol. Časem by se však mohla objevit i verze se čtyřkolkou v nějaké speciální edici. Ještě předtím se objeví také verze s látkovou stahovací střechou přesně ve stylu původní R4, od začátku prodeje nebude v nabídce chybět spousta doplňků a příslušenství, kterými si svůj vůz budete moci přizpůsobit vlastnímu stylu a vkusu.
Nový Renault 4 ale není jen pro parádivce, funguje skvěle už v základu jako tiché, pohodlné a příjemné auto páry nebo jako druhé vozidlo do rodiny na nákupy a pro rozvoz dětí do škol. R5 má víc stylu a přináší víc radosti za volantem, R4 je zase jeho praktičtější a uvolněnější variantou. Snadno si tak můžete vybrat podle toho, co přesně od auta čekáte. My každopádně čekáme, že se po vzoru úspěšného R5 stane i z R4 prodejní hit!
Ceník R4 je posazený přesně o 50 tisíc korun výš než u R5, což odpovídá většímu kusu auta s větší praktičností. Vlastně je to dobrá nabídka na elektrický kompaktní crossover (elektrická konkurence v podobě Fiatu 600e, Jeepu Avenger, Opelu Mokka-e nebo MINI Aceman vyjde dráž a nic navíc nepřináší), i když úplný základ stojí (díky bonusu R5START) 675 000 Kč a vrcholná verze 849 000 Kč. Pokud vám to přijde moc, můžete sáhnout po hybridním Symbiozu a budete vysmátí…
Na slovíčko s…
Měli jsme příležitost položit pár otázek Ivanu Segalovi, obchodnímu a provoznímu řediteli značky Renault.
O budoucnosti spalovacích motorů
Naše strategie má dva pilíře – hybridní pohony a čistě elektrický pohon. Elektromobily jsou budoucnost, ale jejich větší nástup chce ještě čas. Hybridy nabíjené jízdou jsou skvělým kompromisem pro postupný přechod k elektromobilitě, nabízejí totiž podobnou úspornost a autonomii jako dieselová auta, ale s čistším provozem. K tomu máme ještě LPG pohon, který je velmi oblíbený a také pomáhá šetřit emise a zákazníkům náklady. Chceme zákazníkovi nabídnout to, co chce, za dostupnou cenu.

Ivan Segal se při našem krátkém povídaní nečekaně rozpovídal.
O čínských konkurentech
Konkurenci vždycky vítáme. Velký příliv čínských značek je jasně patrný, ale očekávám, že většina nevydrží dlouho. První rok dva se jim výjimečně daří, pak jim čísla padají a nadšení klesá. Navíc se pak začínají objevovat problémy s nedostupností náhradních dílů, nespolupracujícím IT a další. Číňané se rychle učí a mají velmi dobré produkty. Ale jak se dříve učili oni od nás, tak se nyní my učíme od nich – třeba jako v případě Renaultu 5, který jsme dokázali vyvinout za pouhých 22 měsíců. Navíc evropské značky mají výhodu dlouhé historie, která čínským značkám chybí, a my se ji snažíme využít.
O aktuální krizi vzácných kovů z Číny
Žádné zavírání továren nám nehrozí. Samozřejmě procházíme celý řetězec dodavatelů a kontrolujeme situaci, ale výroba nových aut ani náhradních dílů není ohrožena. Ale vítáme, že Evropská unie vede s Čínou intenzivní rozhovory a snaží se tento problém řešit.