Hlavní obsah

Extravagance poháněná elektřinou: MINI Aceman je překvapivě prostorné a také je radost ho řídit

Foto: Lukáš Kukla

Nové MINI Aceman velikostí vyplňuje mezeru mezi menším pětidveřovým Cooperem a větším Countrymanem. Na rozdíl od nich však spoléhá výhradně na elektrický pohon.

Článek

S délkou 4 079 milimetrů má Aceman podstatně blíž k pětidveřovému hatchbacku MINI Cooper (4 036 mm) než ke crossoveru Countryman (4 444 mm), vzhledem se však více podobá většímu modelu. A design je to opravdu, ehm, výrazný. Já vím, sto lidí, sto chutí, ale rovnou přiznávám, že mě tahle novinka svým vzhledem neuchvacuje. Naopak, vyloženě se mi nelíbí.

Za zmínku rozhodně stojí také kola, testovaný exemplář totiž dorazil na sportovně vypadajících osmnáctkách John Cooper Works, jež jsou podle mě vyloženě krásné – jen se podle mého názoru k Acemanu moc nehodí. Další specialitkou je vícebarevná střecha Multitone, v našem případě modrobílá, která stojí 18 694 Kč.

Foto: Lukáš Kukla

MINI Aceman sází na výrazný design. Všimněte si kolmé přídě, zajímavých kol a netradičního oplastování na místě blatníků.

Uvnitř pak Aceman navazuje na ostatní modely značky. Interiér tak zaujme řadou nápaditých detailů, například textilií použitou na palubní desce a ve výplních dveří, jež upoutá pozornost nejen strukturou, ale také skutečností, že doplňuje ambientní osvětlení. To totiž skrz látku prosvítá, a působí tak jemně, jakoby rozptýleně. Barvy si můžete nastavit podle chuti, případně nechat výběr na autě. Vliv na podobu může mít také zvolený jízdní režim.

Kulatý displej jako ovládací centrum

Typickým prvkem v kabině moderních MINI je obrovský, na středu palubní desky umístěný, kulatý dotykový displej, přes který se ovládají nebo nastavují skoro všechny funkce. Bohužel. Samotná obrazovka je sice výborná, krásně čitelná a s ostrou grafikou, ale palubní systém už tak přívětivý není. Ano, ohromí množstvím funkcí a řadou věcí, jež si můžete různě měnit a upravovat, a je také hodně barevný, jenže současně působí tak trochu nepřehledně. Navíc se občas musíte za jízdy prstem trefovat do malých ikon, což uživatelsky přívětivé vážně není.

Foto: Lukáš Kukla

Velký kulatý displej představuje jakési palubní ovládací centrum. Většinu důležitých funkcí totiž ovládáte či nastavujete právě na této dotykové obrazovce.

Kulatý displej také standardně představuje jediný informační panel, který vám ukáže nejdůležitější informace o jízdě, tedy zejména aktuální rychlost. Ani to nepovažuji za vhodné, údaj o rychlosti totiž není úplně v řidičově zorném poli. Proto doporučuji připlatit si za head-up displej, který je součástí několika výbavových paketů.

Celkově pak interiér díky použitým materiálům a perfektnímu zpracování působí hodnotně. Co mě však nejvíc překvapilo, je prostornost. Aceman není, jak už víte, velké auto (je například kratší než Škoda Fabia), přesto nabízí dost místa i na zadních sedadlech. Pohodlně se tu usadí dva průměrně narostlí dospělí.

Foto: Lukáš Kukla

Vzadu je na tak malé auto překvapivě dost místa.

Trochu logicky pak ale nezbylo mnoho na kufr, který má základní objem jen 300 litrů. Po sklopení zadních opěradel se dovnitř vejde až 1 005 litrů.

Živý a obratný

Už jsme si řekli, že Aceman můžete mít pouze jako elektromobil. K dispozici jsou tři verze, všechny s elektromotorem vpředu a pohonem předních kol: Základní Aceman E má výkon 135 kW (a menší baterii o kapacitě 38,5 kWh), provedení SE nabízí 160 kW a vrcholná specifikace JCW dává 190 kW. SE a JCW těží z většího akumulátoru o kapacitě 49,2 kWh.

K nám se do testu dostalo prostřední provedení SE, které má tedy 218 koní, dále pak 330 Nm točivého momentu a ujet by podle „tabulek“ mělo až 405 kilometrů.

Foto: Lukáš Kukla

Kufr pojme 300 litrů. Po sklopení zadních opěradel pak Aceman uveze přes 1000 litrů.

Na silnici se Aceman SE pohybuje sympaticky, i díky pohotovým reakcím elektromotoru na akcelerátor a dostupnosti maximálního „krouťáku“ prakticky od nulových otáček působí hezky živě.

Zrychlení sice není vyloženě dramatické, ale rozhodně je razantní – zvlášť, když auto akceleruje z nižšího tempa. Zátah přichází okamžitě a navíc, jak je u elektromobilů se stálým redukčním převodem (jednostupňovou převodovkou) zvykem, působí krásně plynule.

Jízdní vlastnosti odpovídají pověsti značky MINI. Aceman díky tuhému podvozku i karoserii působí krásně utaženě, briskně mění směr a s nadšením se vrhá do zatáček, aniž by se u toho nějak nakláněl nebo působil nedotáčivě. Pomáhá mu samozřejmě také uložení baterie v podlaze přispívající ke snížení těžiště. Připočtěte příjemně tuhé a strmé řízení a dostanete auto, které je radost řídit.

MINI Aceman SE: Dojezd a nabíjení

MINI v případě Acemanu SE udává dojezd na jedno nabití až 405 kilometrů v kombinovaném cyklu. Praxe je trochu odlišná. Po týdenním testu jsem vůz vracel s průměrnou spotřebou 17,1 kWh / 100 km, což při využitelné kapacitě baterie 49,2 kWh dělá asi 288 kilometrů dojezdu. Na dálnici si MINI vezme ještě víc a jízdní rádius se sníží na nějakých 220 kilometrů.

Foto: Garáž.cz

V Česku stále dominují stanice s výkonem max. 50 kW, takže nabíjení 95 kW vlastně docela postačuje.

Aceman SE navíc neohromí ani rychlostí nabíjení. Při dobíjení střídavým proudem umí nabíjet výkonem 11 kW, při nabíjení stejnosměrným proudem pak maximálně 95 kW. A to na dnešní dobu není moc. Díky nepříliš velké baterii (kapacita 49,2 kWh) se však dobije z 10 na 80 procent za zhruba půlhodinu.

Lehkou oběť za velice dobrou ovladatelnost však představuje horší komfort, pod koly a sportovním podvozkem jsou totiž cítit všechny nerovnosti. Ne, že by Aceman byl vyloženě nepohodlný, jen cítíte, jak vůz kopíruje povrch a netají před vámi jeho (ne)kvalitu. Důležité je, že MINI ani na velkých výmolech a hodně rozbitých cestách nemlátí, neposkakuje a že drží pohyby karoserie hezky pod kontrolou. Slušné je i odhlučnění.

Aceman SE je docela zajímavé auto, které nabízí několik skvělých vlastností. Na to, že jde o malé vozidlo, potěší slušnou prostorností, nabízí pohledný a hodnotně působící interiér, a hlavně se s ním v pravém stylu MINI velmi hezky jezdí.

Ceny startují na 845 000 Kč (Aceman E), testované provedení SE začíná na 954 200 Kč. Jenže jak to tak u MINI bývá, v ceníku najdete dlouhý seznam různorodých příplatků, které umí cenu vyšroubovat mnohem výš. „Náš“ exemplář například vychází už na 1 317 788 Kč.

Technické údaje
Motorsynchronní elektromotor s permanentními magnety vpředu
Výkon160 kW (218 k)
Točivý moment330 Nm
Převodovkastálý redukční převod
Pohonpředních kol
Pohotovostní hmotnost1 785 kg
Akcelerace 0–100 km/h7,1 s
Maximální rychlost170 km/h
Dojezdaž 405 km
Kapacita baterie49,2 kWh (využitelná)
NabíjeníAC 11 kW, DC 95 kW
Kola a pneumatiky225/45 R18
Rozměry (délka/šířka/výška)4 079/1 754/1 514 mm
Rozvor2 606 mm
Objem zavazadlového prostoru300 l
Načítám