Hlavní obsah

Krásná Mokka se Opelu povedla s benzinem i dieselem, tak proč chtít elektřinu?

Foto: Lukáš Kukla

Opel postavil krásný kompaktní crossover, nasypal do něj povedenou techniku a naučil ho slušně jezdit. Dobrá práce! Ale když ho můžete mít s úsporným benzinovým motorem, a dokonce ještě úspornějším dieselem, tak proč sáhnout po elektrickém pohonu?

Článek

Sebevědomý postoj a výraz, elegantní linky a propracované detaily, kontrastní dvoubarevné lakování ozvláštněné přesně mířenými akcenty v červené… Opel Mokka je prostě fešácké auto, které se líbí mužům i ženám, což dokazují časté obdivné pohledy, kterých jsme si všude užívali. Prostě povedený městský crossover!

Foto: Lukáš Kukla

Mokka se Opelu vážně povedla!

A k tomu se perfektně hodí elektrický pohon. Je naprosto tichoučký a prostý jakýchkoliv vibrací nebo jiných nekultivovaností, aby vás při korzování městem nic nerušilo. Taky má spoustu zátahu (konkrétně 260 Nm od nulových otáček) a rychlý odpich, abyste od semaforů vyjížděli vždy jako první a snadno se vmáčkli do každé mezery v rychlejším pruhu. Při řízení vás neunavuje manuálním řazením ani neotravuje pocukáváním, jako to umí automatika. Do města je to prostě ideál.

Foto: Lukáš Kukla

Tichá, hladká a ničím nerušená jízda je největší výhodou elektrické Mokky (k tomu si ještě připočtěte úsporný provoz)

Ale elektrická Mokka se neztratí ani mimo něj, jezdí totiž ještě pohodlněji než verze se spalovacím motorem (vyšší hmotnost museli inženýři patřičně odpružit), na točitých okreskách si počíná zcela sebejistě (tomu pomáhá nízké těžiště) a dálniční rychlosti pro ni taky nejsou nedosažitelné. Baterie o kapacitě 50 kWh (využitelná 45 kWh) znamená papírový dojezd až 338 km a v reálu se k tomuto číslu díky úspornosti auta (v kombinaci umí jezdit kolem 16 kWh/100 km) budete schopni přiblížit na dosah.

Delší dojezd, více síly

Opel už v mezičase stihl elektrickou Mokku modernizovat. Verze, která dorazí na trh příští rok, bude již vyzbrojená větší baterií s kapacitou 54 kWh (využitelná 51 kWh), takže na jedno nabití ujede o pětinu delší vzdálenost, konkrétně až 406 kilometrů (i díky snížení spotřeby). Posílí také elektrický motor ze současných 136 na 156 koní, točivý moment zůstane na dostatečné hodnotě 260 Nm. Modernizovaná e-Mokka tak bude ještě svižnější a použitelnější.

Foto: Opel

Opel už stihl techniku pohonu Mokky-e vylepšit

Není to na každodenní přejezdy Praha–Ostrava, ale je to dost na to, aby vás reálný dojezd příliš neomezoval – a většinou to bude spíš o tom, jestli budete nabíjet jednou či dvakrát za týden. A když jsme u toho, díky nabíjecímu výkonu až 100 kW můžete mít nabito (0–80 %) za pouhou půlhodinku, při připojení na wallbox (11 kW v základu) zabere plné nabití kolem pěti hodin. Nic, co by vás mělo zdržovat.

Foto: Lukáš Kukla

Nejlépe se cítí ve městě a jeho okolí, ale nezalekne se ani dálničních přesunů

Faktem ale je, že instalace elektrického pohonu do platformy vyvinuté pro spalovací jednotky přináší určité kompromisy. Například v oblasti vnitřního prostoru, kterého by čistý elektromobil nabídl víc a který Mokka hlavně v oblasti zadních sedadel poněkud postrádá.

Další problém je řidičský posez, jenž se kvůli bateriím v podlaze zhoršil – nohy máte výš, takže vás sedačka (pokud sedáváte správně vzpřímeně) trochu nepohodlně svírá. Opel také při konverzi šetřil, takže Mokka-e nemá tepelné čerpadlo šetřící energii, a přes zimu tak bude ekonomika jejího provozu (resp. dojezd) trochu slabší. A pak je tu samozřejmě cena – zatímco za pěknou benzinovou Mokku v manuálu dáte lehce přes 600 tisíc, elektrická varianta vás vyjde o nějakých 300 tisíc dráž.

Elektrická verze Opelu Mokka tak představuje velice příjemné svezení – tiché, hladké, svižné a kultivované. Ale s ohledem na existenci povedených konvenčních verzí a minimální vnější motivace vydat se elektrickou cestou je cenový příplatek velmi těžké ospravedlnit. Za své peníze prostě nedostanete tolik výhod navíc. Jestli vás ale peníze netrápí, je elektrická Mokka docela rozumnou a velmi atraktivní variantou.

Díky akční slevě 70 tisíc korun můžete mít Opel Mokka-e ve střední výbavě GS za 919 990 Kč, tedy za nižší cenu než se základní výbavou Elegance. Pokud budete toužit po nejvyšší výbavě Ultimate (obsahuje například 12“ digitální přístrojový panel, 10“ infotainment a další laskominy), musíte přihodit dalších 60 tisíc korun.

Technické údaje
Motorasynchronní elektromotor uložený vpředu
Výkon100 kW (136 k)
Točivý moment260 Nm
Převodovkastálý redukční převod
Pohonpředních kol
Pohotovostní hmotnost1 598 kg
Akcelerace 0–100 km/h9,2 s
Maximální rychlost150 km/h
Dojezdaž 338 km
Kapacita baterie50 kWh (využitelná 45 kWh)
NabíjeníAC 11 kW, DC 100 kW
Kola a pneumatiky215/55 R18
Rozměry (délka/šířka/výška)4 151/1 791/1 534 mm
Rozvor2 557 mm
Objem zavazadlového prostoru310 l

Reklama

Načítám