Hlavní obsah

Jak na nabíjení elektromobilů a hybridů? Je to jednodušší, než si myslíte, a dá se i ušetřit

Foto: Martin Jánský

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Uvažujete o pořízení elektromobilu nebo plug-in hybridu, ale pořád si nejste jistí, jestli budete mít, kde ho nabíjet? Nebojte se, dostupnou elektrickou energii máte možná blíž, než si myslíte…

Článek

Odhodlat se ke koupi elektrifikovaného auta vyžaduje hodně zvažování. Nejen ekonomického, aby se vám to vyplatilo, ale především o tom, jak auto budete používat a jak ho budete nabíjet. Plug-in hybrid bez pravidelného nabíjení totiž vůbec není úsporný a elektromobil bez nabíjení… prostě nejezdí. Takže jak do něj dostat „šťávu“…?

Zásuvka

V zásadě vám stačí obyčejná 230V (výkon 2,3 kW), kterou má v garáži každý (ti šťastnější i na parkovacím místě v bytovém domě nebo v práci). Akorát vám nesmí vadit čekání – většině plug-in hybridů bude nabíjení trvat nějakých pět až šest hodin, čistě elektrická Dacia Spring se z ní nabije „do plna“ za nějakých 14 hodin. Elektromobily s větší baterií, než je skromných 26,8 kWh u Springu, stráví nabíjením z takové zásuvky klidně celý den a někdy i více. Ne každý den ale nabíjíte z nuly do 100 %, takže to nemusí být takový problém.

Pokud však chcete čas nabíjení zkrátit, můžete s vhodnou redukcí použít pětikolíkovou zásuvku (jedno- či třífázovou, s napětím 230 nebo 400V a proudem 16 nebo 32 A), jež umožňuje nabíjení výkonem od 3,6 kW až k 22 kW. A to už začíná být opravdu použitelné…

Foto: Martin Jánský

Nemáte vhodně umístěnou elektrickou zásuvku přímo doma? Možná ji máte k dispozici alespoň v práci. Vždyť stačí obyčejná 230V zásuvka…

Musíte však předem uvážit následující:

  • Jaký nejvyšší výkon dokáže vaše auto využít – každé je totiž vybavené jinou palubní AC nabíječkou. Výkon 22 kW vám tak u auta s nabíječkou o maximálním výkonu 6,4 kW (jako má třeba Spring) bude k ničemu.
  • Jaký máte doma jistič – pokud totiž večer zapnete televizi, pračku, sušičku a do toho budete chtít nabíjet elektromobil, nemusí takový nápor unést.
  • Jak robustní elektrické vedení doma máte – když ve vašem domě bude dlouhé hodiny téct skrz dráty a zásuvky vysoký proud, může to generovat teplo, které komponenty nemusí snést.

Rozhodně tedy neváhejte a před pořízením elektrifikovaného auta se poraďte s odborným elektrikářem (ne s Frantou odvedle, co si doma dělal elektriku sám, „vždyť na tom nic není“). Vyhořet totiž opravdu nechcete…

Wallbox

Když máte k dispozici průmyslovou zásuvku, můžete si říkat, že investice do wallboxu jsou peníze vyhozené z okna. Není to ale tak docela pravda. Tahle krabička na zdi totiž umí víc kouzel, než jen že díky integrovanému kabelu nebudete muset pokaždé vyndávat a rozmotávat kabel z kufru. Jeho účelem kromě zvýšení pohodlí při nabíjení je také zajištění bezpečnosti neboli ochrana proti přepětí, přehřátí a podobným problémům, které můžou znamenat velký průšvih.

Foto: Dacia

Wallbox činí domácí nabíjení pohodlnějším, bezpečnějším a také lacinějším

Chytré wallboxy také umí optimalizovat celý nabíjecí proces, takže nabíjejí v časech s nízkým tarifem a nepřetěžují domácí síť (když pustíte pračku, tak svůj odběr sníží). Většinou v sobě mají také webserver umožňující vzdálený přístup přes mobilní aplikaci, díky níž můžete řídit nabíjení a sledovat statistiky.

Zásadní výhodou instalace wallboxu pak může být to, že díky němu máte nárok na nižší tarif D27d, kdy v určitých časech (primárně v noci) můžete čerpat lacinější elektřinu nejen pro svůj vůz, ale pro celou domácnost (na který máte nárok i s jiným výkonným elektrickým spotřebičem, například elektrickým kotlem apod.).

Wallbox si ale pořizujte výhradně od renomovaných výrobců (žádné laciné atrapy z Číny) a nechte si jej nainstalovat od profesionálů (automobilky vám takovou službu k nákupu svých vozů většinou dokážou nabídnout), protože znovu: Vyhořet vážně nechcete…

Veřejné nabíjení

Pokud nemáte zásuvku přímo doma nebo v práci, nemusíte ještě věšet hlavu – nabíjet se dá i ve veřejném prostoru. A to jak rychle vysokým výkonem (na delší cesty ideální), tak i pomalu a šetrně (k baterii i vaší peněžence). Nejpohodlnější to bude při vašich běžných zastávkách v obchodech nebo nákupních centrech, kde už velmi často pamatují i na elektromobilisty, případně někde v okolí vašeho bydliště – ideální místo si stačí dohledat v některé z mnoha mobilních aplikací přímo od dodavatelů energií (ČEZ, PRE nebo E.ON) nebo třetích stran (Mapy.cz, EVmapa, ChargeMap apod.).

Nabíjet můžete i bez registrací a smluv (většinou vám stačí telefon a platební karta), ale jako smluvní zákazník dostanete mnohem lepší cenu, takže to stojí za trochu té byrokracie (většinou platíte pouze za čerpanou energii, tedy bez paušálů a závazků, což je velmi fér). Většina automobilek také nabízí roamingové karty, s nimiž můžete jezdit k různým poskytovatelům – tady si ale nejdřív prostudujte podmínky a porovnejte ceníky, je to sice pohodlnější (jedna smlouva, jedna faktura), ale nemusí to být vždy ekonomicky výhodné.

Pamatujte také na dostupný výkon – jak nabíječky jako takové, tak i vašeho auta. Zastavit u DC rychlonabíječky Ionity s výkonem 350 kW se Springem, který neumí víc než 30 kW, je vážně nesmysl (zvlášť pokud nemáte extra výhodný tarif), na druhou stranu nabíječka o výkonu 50 kW nabíjení auta, které zvládne 100 kW a více, bude jen brzdit. Když se to ale správně potká, nabíjení by vám mělo zabrat pouhé desítky minut. Výkon je důležitý i z pohledu ceny za kWh – ty se totiž většinou liší podle využívaného výkonu: nejnižší jsou pro pomalé AC (do 22 kW), následuje rychlé DC nabíjení (do 100 kW) a nejdražší je hyperrychlé DC nabíjení (nad 100 kW).

Foto: Martin Jánský

V Praze najdete více než 100 trafostanic Pražské energetiky (PRE) s nainstalovaným wallboxem, který dokáže nabíjet dvě elektrifikovaná auta výkonem až 22 kW

Ještě trochu odlišná situace je u plug-in hybridů – ty jsou většinou vybavené pouze AC nabíječkami s nižším výkonem (primárně počítají s pomalým nabíjením doma přes noc nebo přes den v práci), takže nabíjení většinou trvá podobně dlouho jako při domácím nabíjení (tedy řádově hodiny). A tady přichází ke slovu poslední upozornění:

Pozor na to, jak dlouho u nabíječky stojíte. Provozovatelé vám sice chtějí umožnit pohodlné nabíjení, zároveň se vás však snaží motivovat, abyste tam nezacláněli zbytečně dlouho a nepřekáželi tak ostatním, co si chtějí taky nasosat elektřinu do svých baterií. Většina z nich má tak v podmínkách zakotvenou určitý časový úsek, kdy můžete nabíjet zdarma, a následně platíte za každou minutu u nabíječky. Totéž platí v momentě, kdy máte plně nabito a vaše auto tam už vyloženě pouze překáží.

Foto: Martin Jánský

DC nabíjení je nejrychlejší, ale nejdříve si zjistěte, jaký výkon poskytuje ta daná stanice – může to být 350 kW nebo 175 kW, ale také klidně jen 50 kW. Limitem je i to, jak velký nabíjecí výkon umožňuje využít auto samotné

Svět elektromobility tedy přináší řadu novinek a změn – už to není tak snadné jako zastavit u kterékoliv benzinové pumpy, za pár minutek načerpat a svištět dál. Ale vězte, že to není tak komplikované, jak se vám to zpočátku může zdát. Rychle se rozkoukáte a najdete si ten správný způsob použití, který vám nebude komplikovat život… a pak si už jen budete užívat zvýšeného pohodlí a nižších provozních nákladů.

Reklama

Načítám