Hlavní obsah

Nabíjení elektromobilů zdražuje, jejich provoz bude však stále lacinější než u benzinu a nafty

Foto: E.ON

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Elektromobily se vždy mohly spolehnout na výhodu nižších provozních nákladů – a to jak v oblasti pravidelného servisu (mechanicky jednodušší elektrický pohon nepotřebuje tolik opečovávat), tak především, co se ceny „paliva“ týče. Nepřijdou ale o tuto výhodu s rostoucími cenami elektrické energie?

Článek

Ceny všeho se za posledních pár měsíců naprosto zbláznily. A týká se to i cen elektrické energie (především v důsledku covidu a ruské invaze na Ukrajině). Zatímco se před rokem prodávala jedna MWh za 70 dolarů, letos už jsme na 240 dolarech. Pocítil to průmysl, pocítily to domácnosti a v neposlední řadě to pocítili i elektromobilisté.

Definitivně pryč jsou zlaté časy, kdy jste s elektromobilem mohli jezdit za 0,50 Kč/km – čehož majitelé hojně využívali, podle průzkumů mezi zákazníky E.ON totiž nadpoloviční většina majitelů najíždí ročně více než 30 000 km. Ale nevěšte hlavu a neházejte ještě elektromobilitu do odpadu k recyklaci. Jízda na elektřinu s růstem cen energií pochopitelně nepříjemně podraží, stále by však měla vyjít laciněji než v případě fosilních paliv, jejichž cena také pokořuje rekordy.

Musíte na to chytře

Za kolik budete na elektřinu jezdit, bude přímo záviset na vaší šikovnosti a nabíjecích možnostech. Jisté je, že doma (nebo v práci) to bude vždy nejlevnější a nejpohodlnější (například pouze 11 % zákazníků E.ON tuto možnost nemá) – využívejte tarif C27d/D27d (pro elektrické spotřebiče s vysokým příkonem/elektromobily) v době nižšího zatížení soustavy a jste na nějakých pěti korunách za kWh, což při průměrné spotřebě 18 kWh/100 km dává 0,90 Kč/km – což je stále skvělá hodnota!

Foto: E.ON

Nejlevnější a nejpohodlnější dobíjení bude vždy doma nebo v práci

VÍTE, ŽE…

Počet provozovaných veřejných nabíječek v Česku by ke konci letošního roku měl překročit hranici 1 300 stanic.

Jakmile začnete častěji nabíjet ve veřejné síti, začne se vám to prodražovat – hlavně při chystaných cenách. E.ON a PRE ještě drží staré ceny, ale ČEZ jako první zveřejnil nový ceník nabíjení platný od 1. července letošního roku (ostatní ho budou nejspíš brzy následovat). To znamená skutečné razantní zdražení u rychlého (DC), ale především ultrarychlého (HPC) dobíjení. Při průměrné spotřebě 18 kWh/100 km se bavíme o 1,44 Kč/km (AC), 2,34 Kč/km (DC) nebo dokonce 3,24 Kč/km (HPC).

Ceník ČEZ pro registrovaného zákazníkaOd 1. 7. 2022Od 1. 1. 2022
AC8 Kč/kWh6 Kč/kWh
DC13 Kč/kWh8 Kč/kWh
HPC18 Kč/kWh10 Kč/kWh

Stále levnější než fosilní paliva

Pokud se teď všichni majitelé benzinových nebo dieselových aut smějí, nejspíš jen dlouho nenavštívili čerpací stanici – na totemu totiž nejčastěji svítí cena kolem 46 Kč za litr (po zlevnění o 1,5 Kč od 1. června), což při průměrné spotřebě 7 l/100 km pro benzin a 5,5 l/100 km u dieselu dává náklad 3,22 Kč, resp. 2,53 Kč na kilometr. Jauvajs!

Foto: Jan Majurník

Ceny benzinu a nafty prorazily strop

Pokud tedy budete dále nabíjet primárně pomalejším proudem (AC) z domácí nebo veřejné sítě (při nákupech, návštěvách kina nebo restaurací), můžete se nákladově pohybovat hluboko pod úrovní spalovacích aut. Rychlé (DC), a především ultrarychlé (HPC) nabíjení pak přijde vhod na delších cestách, kdy potřebujete jen rychle nasát energii pro zbývající kilometry a cenu už tolik neřešíte – stejně jako třeba v případě tankování u dálnic, kde je palivo obvykle o pár korun na litr dražší.

Co bude dál?

Jisté je přinejmenším to, že nabíjení bude v budoucnu ještě jednodušší. Stále se totiž rozšiřují roamingové služby (propojení sítí více poskytovatelů), takže nebudete muset mít klíče ověšené spoustou čipů, peněženku plnou karet a mobil plný aplikací (a následně každý měsíc platit desítky různých faktur), abyste mohli pohodlně cestovat po Česku (už dnes jsou propojené sítě ČEZ, PRE a E.ON) nebo rovnou po celé Evropě.

Další zajímavé statistiky o uživatelích elektromobilů (zdroj E.ON)

87 % jej používá jako hlavní rodinné auto
75 % s ním jezdí denně
60 % najede ročně více než 30 000 km
30 % nabíjí denně doma
60 % nabíjí v práci
Foto: E.ON

Jestli bude nabíjení zase lacinější, to si nikdo netroufne odhadovat. Ale určitě bude díky roamingu pohodlnější…

V blízké budoucnosti se také u veřejných nabíjecích stanic pravděpodobně objeví dynamický ceník související s denní dobou a závislý na vytížení sítě, vytížení nabíjecí stanice nebo třeba dostupnosti energie z obnovitelných zdrojů. Přes den při plné zátěži bude cena vyšší a neplacená doba stání u nabíječky kratší, přes noc bude naopak nabíjení levnější a auto budete moci nechat u stojanu delší dobu. Nižší cenu by mohlo přinést třeba i slunečné (energie pro solární elektrárny) nebo větrné (energie pro větrné elektrárny) počasí.

Jaké ale budou konkrétní ceny, to dneska nikdo jistě neví. Predikovat vývoj trhu energií si stejně jako v případě všech ostatních komodit nikdo netroufne, protože situace ve světě i na trhu se mění doslova s každou minutou. Všichni si samozřejmě přejí postupné zmírňování ekonomické krize, ale je těžké odhadnout, kdy by mohlo přijít. Jenže zlevňování benzinu a nafty vám taky nikdo ani nezaručí…

Reklama

Související témata:
Ceny energií
Načítám