Hlavní obsah

100 nových hyperchargerů: Nabíjení v Praze bude dostupnější a pohodlnější

Foto: Pražská energetika

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Praha se rychle stala středobodem elektromobility – je tu největší kupní síla a použití elektromobilů dává největší smysl (včetně výhod v podobě volného parkování). Proto neustále roste počet elektrifikovaných aut křižujících ulice hlavního města a v návaznosti na to roste také nejhustší síť nabíječek. A to všech druhů – od pomalých AC, přes středně výkonné DC až po nejrychlejší HPC.

Článek

„Funkční dobíjecí infrastruktura je mix,“ popisuje budoucnost nabíjení Vojtěch Fried, vedoucí oddělení Elektromobilita a Smart City společnosti Pražská energetika (PRE). „Zatím jsme se hodně zabývali rezidentním AC nabíjením, ale rychle budou přibývat i DC nabíječky a konkrétní obrysy nabírá i plán rozvoje vysokovýkonných HPC nabíječek.“

O budování HPC nabíječek (tedy DC nabíječky o výkonu minimálně 150 kW) se společnými silami zasadí PRE, automobilka Škoda a město Praha – společně se upsali k tomu, že jich do konce roku 2025 vyroste na území hlavního města rovných 100 (celkově tedy 200 nabíjecích bodů). Za tímto účelem byla vytvořena pracovní skupina složená ze zástupců všech tří stran, která má najít ideální lokality pro jejich umístění.

Každá ze tří stran přinese do spolupráce své neocenitelné zkušenosti: Pražská energetika v ní zužitkuje své více než desetileté know-how v oblasti nabíjení elektrifikovaných aut, automobilka Škoda přinese poznatky z vývoje elektromobilů, odhady nárůstu jejich počtů na silnicích a data o chování jejich majitelů, zástupci města zase pomohou se zakomponováním nabíjecích stanic do veřejného prostoru a urychlí všechna administrativní řízení nutná pro jejich výstavbu.

Foto: Pražská energetika

Pražská energetika, Škoda Auto a zástupci města budou spolupracovat na elektrifikaci Prahy

VÍTE, ŽE…

Na českých silnicích jezdí momentálně kolem 15 000 elektrifikovaných vozů s možností externího dobíjení (bateriové elektromobily a plug-in hybridy), které mohou využívat více než 2000 dobíjecích bodů. Obě čísla navíc utěšeně rostou doslova s každým dalším dnem…

Vysokovýkonné HPC nabíječky jsou obyčejně nejužitečnější na delších cestách – za pár minut totiž dobijí další desítky/stovky kilometrů, které nutně potřebujete k dojetí do cíle (kde pak už budete nabíjet šetrně prostřednictvím AC). Své opodstatnění však mají také v městské aglomeraci: umožní vám pořídit si elektrické auto, i když nebudete mít wallbox doma nebo v práci. Prostě se jen jednou, dvakrát za týden zastavíte u HPC a za pár (desítek) minut budete mít plně nabito na další týden jezdění. To vás moc nezdrží…

Foto: Pražská energetika

Hyperrychlé nabíjení vás moc nezdrží

Robustní síť výkonných DC nabíječek je základem celé nabíjecí infrastruktury, kterou bude postupně zahušťovat síť AC nabíječek. „Víme, že AC stanice pro rezidentní nabíjení budou potřeba a že jich bude potřeba opravdu hodně. Ale změna struktury automobilové flotily je postupná, a proto se i síť AC nabíječek rozvíjí postupně. DC nabíjení je pak pro ty, co spěchají, a také dočasné řešení, než vyvedeme kabely pro AC nabíjení i před váš dům, abyste mohli v klidu nabíjet přes noc,“ vysvětluje Vojtěch Fried.

CENÍK dobíjení od září 2022

Foto: Pražská energetika

PRE s ohledem na růst cen energií také mírně podražilo (stále však zůstává na českém trhu nejlevnější), ale pouze DC a HPC nabíjení a jen o korunu za kWh. Cenu AC nabíjení zachovalo, navíc o hodinu prodloužilo volný čas při dobíjení (na celkové tři hodiny)

Spolu s HPC nabíječkami se tedy ve veřejném městském prostoru budou stále častěji objevovat i pomalejší DC nabíječky o výkonu 50 a 75 kW. Při výběru jejich polohy se přitom musí dbát o celou řadu věcí: „Aby to bylo v atraktivní lokalitě, bylo tam místo na parkování a dostupná infrastruktura. Pak také jaký je dostupný výkon, jak to ovlivňuje dopravní provoz v okolí, jaké je možné propojení na veřejnou dopravu…,“ vypočítává Vojtěch Fried spoustu specifik, které je nutné vzít při umisťování nových nabíjecích stanic v úvahu.

Foto: Pražská energetika

Velký nabíjecí hub vyrostl před pár měsíci u Kongresového centra

Specifickým projektem pak byl dosud největší nabíjecí hub v Praze, který v červnu vyrostl u Kongresového centra. „Oficiálně byl otevřen při příležitosti českého předsednictví v Radě Evropské unie, ale do budoucna bude sloužit všem řidičům,“ vysvětluje Pavel Lux z PR oddělení PRE. Nachází se tu sedm AC nabíječek 22 kW (každá se dvěma nabíjecími body) doplněných jednou DC nabíječkou 75 kW (poskytující další dva nabíjecí body, celkově tento hub tedy naráz obslouží 16 elektromobilů a plug-in hybridů) – tedy ideální mix pro rychlé i rezidentní dobíjení. Bohužel prostory, kde by bylo možné (a zároveň smysluplné) podobné velké huby realizovat, se v městské aglomeraci hledají velmi obtížně…

VÍTE, ŽE…

Nabíjet v síti Pražské energetiky můžete i s Lítačkou? Zákazníci PRE si na ni mohou nechat nahrát aplikaci a aktivovat si ji v zákaznickém centru – a už nebudete potřebovat nosit další plastový čip.

V budoucnu tedy v ulicích Prahy očekávejte spíše nabíječky stojící samostatně, či alespoň po dvojicích. Nemusíte se však bát, že budou hyzdit tvář města nebo že budete na chodnících zakopávat o nabíjecí kabely: „Samozřejmě dbáme i na to, aby designově zapadaly do veřejného prostoru – našich malých AC nabíjecích sloupků si prakticky nevšimnete, dokud nestojíte přímo u nich,“ popisuje Pavel Lux.

Další možnosti AC nabíjení přirozeně zapadající do veřejného prostoru jsou EV-ready lampy, které postupně rostou v centru Prahy a začínají se osazovat nabíjecími stanicemi. Ty pak doplňuje rozsáhlá síť wallboxů umístěných na elektrických rozvodnách v pražských sídlištích a městských částích.

Foto: Pražská energetika

K nabíjení bude stačit (chytrá) lampa veřejného osvětlení

Pokud tedy v Praze bydlíte nebo sem dojíždíte alespoň za prací či zábavou, a zároveň uvažujete o pořízení elektrifikovaného auta, rozhodně se nemusíte bát, že by na území hlavního města nebylo kde dobíjet. Nabíjecí infrastruktura je poměrně hustá již nyní, a v budoucnu se bude dále rozvíjet, aby bylo nabíjení ještě pohodlnější a dostupnější. Otázkou zůstává, jak zareagují další česká města?

Reklama

Načítám