Hlavní obsah

Francouzský rychlík Alpine A290 rozdává radost na všechny strany. A ani nevadí, že u toho nevrčí

Foto: Alpine ČR

Do Česka dorazila horká francouzská novinka v podobě Alpine A290. Při první možné příležitosti jsme ji krátce projeli na polygonu Autodromu Most a na krásně zakroucených silničkách nad městem, abychom zjistili, jestli může být s elektrickým hot-hatchem vůbec nějaká zábava. A s verdiktem vás nebudeme dlouho napínat:

Článek

Tak to zase dokázali! Borci ze sportovního oddělení Renaultu, nyní schovaní pod samostatnou značkou Alpine, jsou už dekády známí tím, že z čtyřkolové nákupní tašky umí vymáčknout maximum jejích schopností a spoustu řidičské zábavy k tomu. Povedlo se jim to i v případě Alpine A290. A ani nevadí, že u toho nevrčí…

Vážně, tohle je první elektrický hot-hatch, nebo aspoň takový, který si tohle označení plně zaslouží (a Ioniq 5 N na to byl přece jen moc velký a silný). Jako základ posloužil elektrický retro mrňous Renault 5, což je už sám o sobě velmi povedený hatchback, který se moc hezky řídí. V Alpine ho ale posunuli na úplně nový level.

Foto: Alpine ČR

Alpine A290 můžete mít ve čtyřech barvách laku: Černá Deep, šedá matná Tronade, bílá Nival a modrá Alpine Vision.

To je vidět už na první pohled, s ostře řezanými nárazníky a vytaženými blatníky vyplněnými 19palcovými koly, křídlem, ducktailem a difuzorem vzadu, sportovními prolisy na bocích (připomínajícími nádechy vzduchu u klasikého R5 Turbo) a světly s tajemným křížkem (jejich tajemství rozluštíte v našem článku) vypadá zatraceně rychle, i když jen stojí.

Foto: Alpine ČR

Bodykit je skutečně nepřehlédnutelný a A290 vypadá tak sexy, že byste jí klidně odpustili, i kdyby kulhala na jednu nohu. To se ale naštěstí nestalo.

Ale není to celé jen pozlátko na povrchu. A290 má také kompletně přepracovaný podvozek s tužšími tlumiči a pevnějšími stabilizátory a s hydraulickými dorazy na přední nápravě (pro ostřejší jízdní vlastnosti kombinované s pohodlím na hrbolech), vzadu je standardně multi-link (ten má i běžná R5), brzdový systém kompletně převzatý z A110 (a k tomu systém brake-by-wire čili elektronické spojení pedálu s brdovým systémem pro neznatelný přechod mezi rekuperací a brzděním kotouči) a hlavně má pod kapotou přeplňo… Ehm pardon.

Foto: Alpine ČR

Za volantem se budete cítit jako v opravdovém sporťáku. Na volantu je volič jízdního režimu (vpravo dole), otočný ovladač vlevo dole řídí rekuperaci (plachtění + tři stupně) a stisknutím červeného tlačítka OT okamžitě pošlete na přední kola plný plyn, což usnadňuje předjíždění.

Pod přední kapotou je samozřejmě elektromotor roztáčející přední kola (jak se u správného hot-hatche sluší a patří) výkonem 180 nebo v ideální variantě 220 koní – přesně takovým stádem disponovalo poslední Clio RS. Jenže A290 působí ještě o něco rychleji díky instantnímu elektrickému zátahu, který vás vytáhne od apexu a vystřelí na další rovinku.

Alpine A290
Motor1× elektromotor
Výkon130 kW (180 k)160 kW (220 k)
Točivý moment285 Nm300 Nm
Pohonpředních kol
Hmotnost1 479 kg
Akcelerace 0-100 km/h7,4 s6,4 s
Maximální rychlost160 km/h170 km/h
Kapacita baterie52 kWh
Dojezd380 km
NabíjeníAC 11 kW, DC 100 kW
Rozměry3 997 × 1 823 × 1 512 mm
Objem kufru326 l

A jako u správného hot-hatche se při tom dočkáte nějakého toho tahání za volant, ale jinak je řízení přesné a má rychlý převod (ani ve vracečkách nemusíte přehmatávat) a přední kola obutá do speciálních pneumatik Michelin Pilot Sport 5S se s podporou chytré elektroniky (simulující samosvor) s chutí zakusují do asfaltu a srdnatě se drží stopy.

Foto: Alpine ČR

Díky instantnímu elektrickému zátahu a skvělému podvozku si zatáčky vážně užijete.

A290 má díky bateriím v podlaze na své straně také výhodu nižšího těžiště a lepšího rozložení hmotnosti, než má konvenční hot-hatch (57 : 43 místo 65 : 35, její příď totiž netíží spalovací motor), takže se ochotněji stáčí k apexu, ve vinglu působí vyváženěji a stabilněji, přitom dokáže pracovat s hmotou a nechá si líbit také utažení stopy při povolení plynu.

Malá alpinka tak dělá všechno proto, abyste se za volantem nenudili. Svižně uhání po rovinkách a ladně tančí po hrbolech, drtivě brzdí do zatáček a nadšeně se vrhá k apexům, od nichž za gradujícího „vžuuum“ vystřelí na další rovinku. V kopcích nad Mostem se bez problémů dokázala udržet i dobře řízené Alpine A110, což je pravověrný sporťák.

Foto: Alpine ČR

I když z ní adrenalin přímo nestříká, dokáže vás vtáhnout do hry a pobavit.

„No, mě to moc nebavilo,“ přiznal po testovací jízdě jeden kolega novinář. „Možná kdyby měla přeplňovanou šestnáctistovku…“ Jasně, současné elektromobily pravým petrolheadům ještě stále nedokážou nabídnout stejné vzrušení jako auta s vrčícími a prskajícími spalováky, ať se se svou snadno dostupnou rychlostí podporovanou syntetickým bzučením (jde o nahraný skutečný zvuk elektromotoru, očistěný a zesílený) snaží vtáhnout vás do hry sebevíc.

Pojďme ale Alpine A290 oslavovat za to, v čem vyniká, než ji shazovat kvůli tomu, co nedokáže. Rychlosti má totiž na rozdávání, nechá se velmi precizně vést a poslouchá u toho na slovo – a ještě z ní máte pocit, že ji to fakt baví, takže vás by to mohlo bavit také. Dobře, nejspíš ne natolik, abyste si v neděli ráno přivstali a jeli se jen tak projet, ale rozhodně vás přiměje vzít to z práce nebo na nákup delší cestou, tam přes ty pěkné zatáčky, protože za jejím volantem si je vážně užijete. Po zbytek času vám bude velmi klidným, tichým, pohodlným a praktickým parťákem (stejně jako základní R5) a ještě u toho nadělá spoustu parády. A to je podle mého pro Alpine „zadání splněno“!

Základní Alpine A290 GT (180 k) stojí 975 000 Kč, výkonnější GT Premium (220 k) vyjde na 1 050 000 Kč a vrcholná Premiere Edition je za 1 165 000 Kč.

Načítám