Článek
Ale není to tak, že by hybrid doplnil stávající nabídku, v tomto případě jde o regulérní výměnu. Když se Symbioz začal loni v létě prodávat, byl k dispozici právě jen jako hybrid s označením full hybrid E-Tech 145. Až později se do ceníku dostal také 1,3litrový přeplňovaný čtyřválec doplněný o mild-hybridní techniku.
Co je jinak?
Nový hybrid dostal jméno full hybrid E-Tech 160. I nadále sází na kombinaci zážehového atmosféricky plněného čtyřválce, dvou elektromotorů a zajímavé multimódové převodovky se čtyřmi převody pro spalovací motor a dvěma pro „elektropohon“, ale několik zásadních věcí se změnilo.
Především pod kapotou pracuje jiný, o něco objemnější motor - šestnáctistovku vystřídala silnější jedna-osmička, která je navíc nově přímovstřiková, využívá variabilní časování sacích i výfukových ventilů, má o 10 % delší zdvih a pracuje v úsporném Atkinsonově cyklu.
Výsledkem je nejen o 16 koní vyšší systémový výkon, tedy 160 koní, ale změna by měla mít pozitivní vliv i na spotřebu (papírově 4,3 až 4,5 l/100 km v kombinovaném cyklu; dříve 4,6 až 4,8 l) a tím pádem i emise CO2.
Hybridní Symbioz s větším výkonem přirozeně také zrychlil, z klidu na stovku se dostane za 9,1 sekundy (dříve 10,6 s) a rozjede se až na 180 km/h (dříve 170 km/h).
Jak se řídí?
I když nejde o ohromující čísla, v reálném provozu auto působí sympaticky živě, zvlášť během akcelerace v nižších rychlostech – typicky ve městě. Přispívá k tomu samozřejmě skutečnost, že elektrická výpomoc nastupuje hned po sešlápnutí plynového pedálu, takže svými okamžitě dostupnými newtonmetry krásně doplňuje spalovací motor. Vlastně to někdy ve městě působí spíš obráceně, jako by spalovací motor jen doplňoval své elektrické pomocníky.

Interiér je stejný jako v příbuzném modelu Captur. Velký displej infotainmentu doplňují fyzické ovladače.
Symbioz se jako klasický full-hybrid dokáže pohybovat výhradně na elektřinu, na kterou se rozjíždí, popojíždí v kolonách nebo udržuje volnější tempo. Taková jízda je samozřejmě i příjemně tichá a kultivovaná.
Když se pak ve vyšších rychlostech nebo při potřebě většího výkonu připojí spalovák, tak to sice zaznamenáte, ale stále jde o vcelku nerušivý proces. Čtyřválec je nejvíc slyšet ve chvílích, kdy pracuje ve vyšších otáčkách, například při předjíždění, během připojení se na dálnici nebo v rychlých stoupáních. Ale nejde o nic hrozného.
To mi spíš trochu víc vadilo chování samočinné multimódové převodovky, která má, jak už víte, jen čtyři stupně pro spalovací motor. A protože má docela dlouhé převody (tedy s delšími přeskoky) a o srovnání otáček během řazení se stará jen elektromotor, tak se občas stane, že auto během zrychlení na chvíli ztratí tah.

Součástí výbavy Iconic je kamerový systém. Kvalita obrazu je však mizerná.
Děje se tak v už zmíněných situacích, kdy od pohonného ústrojí potřebujete co nejvíc výkonu, například během předjíždění. Zašlápnete plyn, motor se vyžene do otáček a ve chvíli, kdy převodovka mění kvalt, se na moment dostaví zřetelné přerušení tahu. Občas se mi také zdálo, že automat s řazením při důraznější práci s pravým pedálem zvláštně váhal.
Současně však musím dodat, že při běžné jízdě převodovka svůj „džob“ dělá dobře a kvalty mění plynule a hladce. A že hybridní Symbioz do klasického českého provozu výkonem a dynamickými parametry zapadá naprosto dostatečně. Jen to prostě není sprinter nebo rychlý dálniční křižník – což ostatně platí pro většinu full-hybridů.
Zato dokáže velmi potěšit spotřebou, mně palubní počítač po týdenním testu ukazoval průměr 5,3 l/100 km. Pro srovnání, s předchozím hybridním Symbiozem jsem dlouhodobě jezdil za 5,7 l/100 km. Se zkoušenými vozy přitom zacházím velice podobně, takže si dovolím tvrdit, že nový hybrid není efektivnější a úspornější jen na papíře.

I díky zajímavě řešené středové konzoli nabízí Symbioz řadu odkládacích prostor.
Kromě vylepšeného hybridu se toho z pohledu řidiče pak moc nezměnilo. A je to dobře. Symbioz je pohodlný, má sympaticky poddajný podvozek, který je ale současně dostatečně „utažený“ na to, aby crossover docela ochotně měnil směr, sebevědomě se skládal do zatáček a v obloucích se přehnaně nenakláněl. Navíc přidává docela přesné a přirozené řízení. Řídí se prostě hezky, tak, jak bych od podobného auta čekal.
Tak trochu kombík
Symbioz v nabídce francouzské značky svou velikostí vykrývá prostor mezi malým Capturem a kompaktním Australem. Z Capturu dokonce vychází, představuje jeho delší a praktičtější verzi. Zatímco menší bráška na délku měří 4 239 mm, Symbioz dosahuje 4 413 milimetrů.

Využitelnost zadních sedadel zvyšuje posuvná lavice.
Obě auta sdílejí srovnatelný vnitřní prostor pro posádku, který lze ovlivnit využitím praktické zadní lavice posuvné v rozsahu 16 centimetrů. Pracovat s ní můžete podle toho, co nebo koho zrovna vezete. Když je lavice úplně vzadu, potěší Symbioz solidním prostorem v podélném směru, který uspokojí i cestující vyšších postav. Zato šířka interiéru je spíše průměrná, stoprocentní komfort vzadu tak najdou jen dva běžně rostlí dospělí. To ale odpovídá kategorii malých crossoverů.
Výhodou proti Capturu je tak „jen“ výrazně větší kufr, který nejvíc těží z prodloužené karoserie. Základní objem zavazadelníku, kdy je zadní lavice posunuta zcela vzad, dosahuje 492 litrů. Odsunutím sedadel vpřed pobere až 624 litrů.
Praktická je možnost nastavit podlahu kufru do dvou výškových úrovní, šikovný je také prostor pro drobnosti pod podlážkou u zadního nárazníku.
Přestože objem vypadá dobře, skoro kombíkově, v praxi kufr vyloženě kombíkový není. Ložná plocha je sice dlouhá, není ale moc široká. Mezi podlahou a platem není moc místa, takže prostor trochu postrádá hloubku. A protože Symbioz představuje SUV, počítejte ještě s docela vysokou nakládací hranou. Někomu také může vadit zadní lavice dělená jen v poměru 2/3 : 1/3 a absence průvlaku v opěradle, který by se hodil pro převoz dlouhých předmětů, například lyží.

Kufr je vcelku objemný, praktičnost však omezuje například vyšší nakládací hrana nebo chybějící průvlak v zadních opěradlech.
Interiér je jinak povedený, potěší zajímavými materiály, slušným zpracováním a slušnou nabídkou odkládacích prostor. Tradičně se mi líbí renaultí infotainment, podle mě jeden z nejlepších v současných autech, a oceňuji přítomnost fyzických ovladačů – včetně šikovného tlačítka, díky němuž si můžete snadno vypnout otravné bezpečnostní asistenty. Jedinou větší výtku mám ke kvalitě soustavy kamer, která na displej posílá hodně mizerný obraz.
Celkový dojem je každopádně pozitivní. Symbioz představuje docela praktické kompaktní SUV, má skvělý infotainment, hezky vyřešené ovládání a proti příbuznému Capturu nabízí podstatně využitelnější zavazadlový prostor. A k tomu všemu přihazuje velice dobrý jízdní projev a pohonné ústrojí, které dokáže být úžasně úsporné.
Hodně zajímavý je i pohled do ceníku. Přestože hybridní provedení prošlo vylepšením, je právě v této verzi levnější než před rokem.
Loni v prosinci se hybridní Symbioz dal díky akci SUV dny koupit za 664 050 Kč, standardní ceníková cena však u základní specifikace Evolution činila 699 000 Kč.
Nyní sice základní ceníková cena startuje na 710 000 Kč, jenže Renault současně láká na akční cenovku 585 300 Kč (s využitím eCO bonusu a bonusu R5StaRt), která už není tak daleko od motorizace mild hybrid 140 za 538 690 Kč (opět jde o akční cenu).
Testovaná nejvyšší výbava Iconic stojí v akci 710 850 Kč.
| Technické údaje | |
|---|---|
| Motor | řadový čtyřválec + elektromotor |
| Zdvihový objem | 1 789 cm³ |
| Výkon | 80 kW (109 k) při 5 500 ot./min. |
| Točivý moment | 170 Nm při 3 500 ot./min. |
| Elektromotor | 36 kW (49 k) + 205 Nm |
| Startér-generátor | 15 kW (20 k) + 50 Nm |
| Kombinovaný výkon | 116 kW (160 k) |
| Systémový točivý moment | 265 Nm |
| Převodovka | multimódová automatická |
| Pohon | předních kol |
| Pohotovostní hmotnost | 1 465 – 1 544 kg |
| Akcelerace 0–100 km/h | 9,1 s |
| Maximální rychlost | 180 km/h |
| Spotřeba (kombinace) | 4,3 - 4,5 l/100 km |
| Kola a pneumatiky | 225/45 R19 |
| Rozměry (délka/šířka/výška) | 4 413/1 797/1 575 mm |
| Rozvor | 2 638 mm |
| Objem zavazadlového prostoru | 460 - 624 l |






