Hlavní obsah

Omlazený Renault Espace je komfortní rodinné SUV se zajímavou spotřebou. A překvapivě kultivovaným tříválcem

Foto: Lukáš Kukla
7:29
7:29

Chcete-li článek poslouchat, přihlaste se

Renault Espace po pouhých dvou letech na trhu prošel modernizací, která výrazně ovlivnila především vnější design. Došlo ovšem i na další zajímavé novinky.

Článek

Šestá generace rodinné vlajkové lodi francouzské značky, jež se prodává od roku 2023, dokonala přeměnu tohoto ikonického modelu z velkoprostorového MPV na klasické SUV. Současný Espace tak představuje konkurenta pro vozy jako Škoda Kodiaq, Volkswagen Tayron nebo třeba Hyundai Santa Fe. Koupit si ho můžete v pětimístné, nebo sedmimístné verzi.

Omlazené provedení na první pohled poznáte hlavně podle přepracovaných předních partií s novými světlomety, odlišnou maskou chladiče a nárazníkem s integrovaným LED svícením. Upravené lampy se nacházejí také vzadu.

Dovolím si osobní poznámku, že mně se facelift hodně líbí. Espace teď podle mě vyhlíží podstatně důstojněji a hodnotněji než dříve.

K elegantnímu exteriéru navíc krásně ladí interiér, zvlášť v testované nejvyšší výbavě Iconic, která potěší například příjemným čalouněním syntetickou kůží, pohodlnými sedadly, interesantními dekory (včetně pravého dřeva) či kvalitním zpracováním.

Modernizace pak do kabiny přinesla například velkou příplatkovou panoramatickou střechu solarbay za 37 tisíc korun, která se díky PDLC fólii umí po stisku tlačítka částečně, nebo zcela zneprůhlednit – rozdělena je na několik segmentů, takže transparentní může být třeba jen přední část střešního okna.

Foto: Lukáš Kukla

Interiér Renaultu Espace je hodně příjemným místem. Potěší zpracováním, ergonomií i praktickou stránkou věci.

Další novinku představuje kamera v A-sloupku před řidičem, která rozeznává tváře a dokáže podle nich aktivovat některý z uložených individuálních řidičských profilů. Auto prostě pozná uživatele a přizpůsobí tomu například nastavení sedačky a zrcátek.

Dál se spíš ladily maličkosti, Espace dostal třeba upravenou páčku voliče převodovky, vylepšovala se sedadla (a už víme, že sedačky pohodlné jsou), zapracovalo na odhlučnění a podobně.

Jak moc je praktický?

Výsledkem je opravdu příjemný interiér, jak pocitově, tak svou atmosférou a zejména dobrou ergonomií. K té přispívá povedený infotainment, který běhá na 12palcovém a na výšku „opřeném“ displeji. Postaven je na základech operačního systému Android Automotive, do něhož si můžete nainstalovat různé další aplikace, například navigaci Waze nebo hudební službu Spotify.

Podle mě má nyní Renault jeden z nejlepších palubních systémů na trhu - je přehledný, logicky uspořádaný, svižný a stabilní. Výrobce navíc veškeré ovládání nenechal jen na obrazovce a infotainmentu.

V kabině totiž našel místo i pro fyzické ovladače, které soužití s vozem zpříjemňují. Znovu – stejně jako dalších modelů značek Renault a Dacia - musím pochválit tlačítko, díky němuž si můžete snadno vypnout otravné bezpečnostní asistenty, které nechcete používat.

Foto: Lukáš Kukla

Sedadla ve třetí řadě se hodí spíš pro děti než dospělé cestující. Přístup k nim odpovídá podobně koncipovaným SUV.

Interiér také potěší řadou praktických odkládacích prostor a je i sympaticky vzdušný. Druhá řada sedadel je posuvná v rozsahu 22 centimetrů, takže si můžete hrát s místem pro cestující a zavazadla. Sedačky ve třetí řadě jsou však určeny spíš pro děti. Ani přístup k nim není úplně nejkomfortnější, odpovídá ale zvyklostem sedmimístných středně velkých SUV.

Použití sedadel ve třetí řadě pochopitelně ovlivňuje využitelnost kufru. V sedmimístném uspořádání se za opěradla mnoho nákladu nevejde, jen 212 litrů, ale i na větší náklad by to stačit mohlo. Při nevyužití sedaček ve třetí řadě je zavazadelník vyloženě velký, navíc se zajímavě dlouhou a širokou ložnou plochou. Objem přesahuje 700 litrů.

200 koní s tříválcem

Aktuální Renault Espace je k dispozici s jedinou motorizací, která nese označení full hybrid E-Tech 200. Za tímto jménem se skrývá svérázné hybridní pohonné ústrojí s přeplňovaným zážehovým tříválcem, který podporují dva elektromotory.

Foto: Lukáš Kukla

Takhle vypadá kufr, když potřebujete všechna sedadla. Velký moc není, ale rodinný nákup pobere.

Výkonnější elektromotor o výkonu 50 kW se stará o pohon a regenerativní brzdění, druhý – s výkonem 25 kW – funguje jako startér-generátor a vyhlazuje řazení multimódové převodovky, která má čtyři rychlostní stupně pro spalovací motor a dva pro elektromotor. Systémový výkon dosahuje 147 kW, tedy 200 koní. Veškerá síla putuje na přední kola, čtyřkolka k dispozici není - což možná bude některým zájemcům vadit. Pohon doplňuje ještě 400V akumulátor s celkovou kapacitou 2 kWh.

Ano, zní to složitě, v praxi ale renaultí hybrid funguje docela dobře. Espace se samozřejmě snaží co nejčastěji k pohonu využívat elektřinu, takže často jezdí úžasně tiše a hladce. Zapojení spalovacího tříválce sice většinou zaznamenáte ušima a občas i decentními vibracemi, ale není to nic vyloženě rušivého. Přepínání mezi pohony a režimy jízdy je docela plynulé, výhrady nemám ani k multimódové převodovce, která pracuje kultivovaně.

Foto: Lukáš Kukla

A takto je zavazadelník prostorný, když sedačky ve třetí řadě nepotřebujete a složíte je do podlahy.

Hybridní pohon navíc nabízí slušnou odezvu na pokyny od plynového pedálu a poskytuje solidní dynamiku a pružnost. Takhle… sprinter to samozřejmě není, ale akcelerovat dovede důstojně. Do českého provozu Espace zapadá naprosto v pohodě, s přehledem.

Nasazení hybridu by pochopitelně mělo mít pozitivní vliv také na spotřebu. V tomto ohledu jsem zklamaný nebyl, po týdenním testu palubní počítač ukazoval průměr 6,2 l/100 km. Podle mě jde u tak velkého rodinného SUV o slušnou hodnotu.

Foto: Lukáš Kukla

Všimněte si vytočení zadních kol. Testovaná verze Iconic má ve standardu natáčení kol zadní nápravy, díky čemuž působí překvapivě obratně.

Espace navíc přidává příjemný jízdní projev: s podvozkem, který spolehlivě odfiltruje většinu nerovností, je pěkně pohodlný a poddajný. Přitom nepůsobí přehnaně měkce, nehoupe se a v zatáčkách se výrazně nenaklání. A k tomu všemu působí až nečekaně obratně.

Součástí standardní výbavy testované verze Iconic je totiž systém 4Control advanced s natáčením zadních kol. Díky tomu se s autem hezky manévruje hlavně při parkování. V rychlých obloucích zase Espace nabídne spoustu stability.

Modernizovaný Renault Espace je pro mě příjemným překvapením. Verzi před faceliftem jsem nestihl, takže první setkání s šestou generací legendárního modelu proběhlo až po jeho brzkém omlazení. A docela jsem si ho užil.

Přestože Espace přišel o charakter mimořádně šikovného a prostorného MPV a stalo se z něj klasické středně velké SUV s omezenou využitelností sedadel ve třetí řadě, pořád jde o vcelku praktické auto se spoustou místa pro situace, které život přináší.

Kromě prostoru pak interiér nabízí i kvalitní zpracování, sympatickou atmosféru a dobrou ergonomii. A Espace se také hezky řídí, hybridní pohon s tříválcem poskytuje solidní dynamiku a současně dovede být úsporný, ocenit musím i celkově kultivovaný jízdní projev.

Renault Espace v konfiguraci s pěti sedadly startuje na akční ceně 905 820 Kč, sedmimístné provedení začíná na 929 070 Kč. Testovaná specifikace Iconic stojí nejméně 1 017 420 Kč, se třemi řadami sedadel pak 1 040 670 Kč.

Technické údaje
Motorzážehový, turbodmychadlem přeplňovaný řadový tříválec + 2× elektromotor
Zdvihový objem1 199 cm³
Výkon96 kW (130 k) při 4 500 ot./min.
Točivý moment205 Nm při 1 750 ot./min.
Elektromotor50 kW (68 k) + 205 Nm
Startér-generátor25 kW (34 k) + 50 Nm
Systémový výkon147 kW (200 k)
Převodovkamultimódová automatická
Pohonpředních kol
Pohotovostní hmotnost1 662 – 1 824 kg
Akcelerace 0–100 km/h8,8 s
Maximální rychlost175 km/h
Spotřeba (kombinace)4,8 - 5,0 l/100 km
Objem palivové nádrže55 l
Kola a pneumatiky235/45 R20
Rozměry (délka/šířka/výška)4 746/1 830/1 645 mm
Rozvor2 738 mm
Objem zavazadlového prostoru212 - 943 l
Načítám