Článek
Znalci si jistě vzpomenou, že Grandis tu už jednou byl – zpočátku tohoto tisíciletí. Tehdy však šlo o velké rodinné sedmimístné MPV. Nyní se známé jméno vrací na rodinném autě o pár čísel menším, kombíkovém crossoveru určenému pro méně početné, mladší rodiny s menšími dětmi.

Vzpomínáte si ještě na původní Grandis? Tak na něj zapomeňte, ten nový je vlastně úplně jiné auto…
Znalci také bezpochyby odhalí větší než malou podobnost s Renaultem Symbioz. Mitsubishi šlo i v tomto případě (tedy stejně jako u Coltu a ASX) cestou adaptace jiného koncernového modelu a nevybrali si vůbec špatně. Symbioz je totiž moc příjemné, tak akorát velké a šikovně praktické auto, které by se mohlo prodávat jako teplé housky na krámě.

Grandis je vlastně redesignovanou verzí Renaultu Symbioz. Vadí to někomu…?
Proč to Mitsubishi dělá?
Vývoj nového auta stojí miliardy eur a při poměrně skromných prodejích na evropském trhu se takové peníze mohou jen stěží vrátit. Japonská automobilka tak sází na osvědčený základ povedených francouzských modelů, které jen mírně redesignuje a nabízí svým kmenovým zákazníkům. Snadno a rychle tak pokryje klíčové segmenty. Globální modely (Outlander, L200 a pod.) si ale stále plánují vyvíjet vlastními silami.
Při délce 4,41 metru poskytne dost místa dvěma dospělým a jejich dvěma dětem (vzdušný dojem z interiéru podporuje obří samozatmavitelná panoramatická střecha), k tomu přihodí dostatek prostoru i pro jejich zavazadla (zadní lavice je navíc o 16 cm posuvná, abyste si s prostorem mohli hrát). Kufr s elektricky ovládaným víkem má dvojitou podlahu, což usnadňuje skladování menších věcí (které se vejdou pod podlahu) i nakládání těch větších (podlaha je v rovině s nakládací hranou).
| Grandis | ASX | Rozdíl | |
|---|---|---|---|
| Délka | 4 413 mm | 4 239 mm | +174 mm |
| Šířka | 1 797 mm | 1 797 mm | – |
| Výška | 1 575 mm | 1 575 mm | – |
| Rozvor | 2 638 mm | 2 639 mm | – |
| Objem kufru | 576 – 708 l | 484 l | +92 l |
Za volantem si snadno uděláte pohodlí, všechny ovládací prvky jsou na dosah ruky, přístrojový panel (v základu má úhlopříčku 7 palců, pro vyšší výbavu 10 palců) je přehledný (a dokáže zobrazovat i mapu s navigačními pokyny) a také s 10palcovým dotykovým infotainmentem se rychle sžijete, protože na něm běží velmi intuitivní systém od Googlu s širokými online funkcemi a mobilní konektivitou. Taky tu nechybí kouzelné tlačítko, kterým vypnete všechny otravné asistenty naráz.

Kabina je docela prostorná, ergonomická a dobře vybavená, infotainment se vyloženě povedl. S Grandisem se vám bude snadno žít.
Ve výbavě taky najdete audio Harman Kardon s 9 reproduktory včetně subwooferu, elektricky nastavitelná přední sedadla s vyhříváním, vyhřívání čelního skla, hands-free přístup a startování a samozřejmě armáda jízdních asistentů včetně adaptivního tempomatu s funkcí stop&go nebo parkovacího asistenta s 360° kamerovým systémem a senzory, takže vám tu vážně nic chybět nebude.

Grandis může mít obří panoramatickou střechou, jejíž sklo se po stisknutí tlačítka zneprůhlední (částečně, nebo úplně). I když nemá roletku, tak velmi slušně izoluje před horkem.
Nabídka motorizací zahrnuje mild-hybridní benzinovou přeplňovanou třináctistovku s výkonem 140 koní, kterou můžete mít se šestistupňovým manuálem nebo sedmistupňovým automatem. A vůbec to není špatná volba, motor má dost síly a je i slušně odhlučněný, spokojí se přitom s nějakými šesti litry paliva každých sto kilometrů.

Benzinový motor je úplně v pohodě, můžete ho mít s manuálem i automatem.
Pokud chcete jezdit ještě pohodlněji a úsporněji, můžete sáhnout po full-hybridní variantě spojující benzinovou osmnáctistovku s elektromotorem prostřednictvím multimodální převodovky (má dva kvalty pro elektromotor a čtyři pro spalovák) s kombinovaným výkonem 160 koní. Oproti předchozí generaci (známé z ASX a renaultů) má víc síly a spolupráce obou pohonů je jemnější a tišší, zátah hladší a reakce rychlejší. Ani se nemusíte moc snažit a budete jezdit za pět litrů.

Hybrid dobíjený jízdou je ale příjemnější – je tišší a hladší, má rychlejší reakce a žere o litr méně. Ale připlatíte si za něj…
A jde o to i úsporněji, když pojedete plynuleji a budete citlivější na plynu, pak se přiblížíte i čtyřem litrům (město a okresky) – a auto bude působit ještě spokojeněji. Je totiž naladěné primárně na pohodlí, takže od něj nečekejte žádné divočiny. Na druhou stranu z vás nevytřese duši ani na hodně rozbitém asfaltu, a to ani na osmnácti-, nebo dokonce devatenáctipalcových kolech (základem jsou sedmnáctky).
Pokud tedy hledáte kompaktní rodinné auto, se kterým se příjemně žije, právě jste ho našli. Pokud vám tedy vyloženě nevadí, že se za japonským znakem skrývá francouzský výrobek. Ale ono to vlastně ničemu nevadí. Zvlášť, když vám Mitsubishi přihodí osmiletou tovární záruku (nebo 160 tisíc kilometrů). To nám přijde jako hodně fér nabídka.
Poslední otázkou tak zůstává cena, která bude odhalena při uvedení nového Mitsubishi Grandis na český trh na listopadovém e-Salonu. První auta dorazí do Čech v lednu, kdy bude také odhalen kompletní ceník. O všem vás včas informujeme, tak sledujte Garáž.cz.







